۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۲۴۱۰۴۶
مدیر اداره اوقاف شهرستان بیرجند:

زمینه های مورد نیاز جامعه برای وقف تبیین شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر اداره اوقاف شهرستان بیرجند گفت: نمونه های عینی نیازهای جامعه باید در مقابل مردم گذاشته شود تا آنان ضمن علاقه ای که به وقف پیدا کرده اند مشکلات و نیاز ها را لمس کرده و در این راه قدم هایی بردارند و برای دنیا و آخرت خود و نسل آینده شان در این زمینه تلاش کنند.
وقف

حجت الاسلام داد خداد خدائی، مدیر اداره اوقاف شهرستان بیرجند و درمیان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که وقف کردن اموال ما توسط وارثان بعد از مرگ ما موجب حسرت برای خودمان خواهد شد، افزود: بعضی افراد وصیت می کنند که بعد از مرگ اموالشان توسط اولاد وقف شود در حالی که گاهی دیده می شود وارث به این وصیت عمل نمی کند.

 

وی با بیان این که اندیشه خیر همانند چراغی است که تا شعاع طولانی را نورافشانی می کند،ادامه داد: چنان که از سالیان دور در ایران اسلامی افرادی خیر با وقف اموال خود توانسته اند افراد نیازمند در زمان حال را نیز بهره مند سازند.

 

مدیر اداره اوقاف شهرستان بیرجند و درمیان در ادامه از توزیع لباس گرم در میان 160 نفراز نیازمندان شهرستان بیرجند خبرداد و گفت: افراد نیازمند با راستی آزمایی های صورت گرفته توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند شناسایی و بن لباس به طور محترمانه با رعایت حفظ آبروی افراد درب منازل آن ها توزیع می شود.

 

وی با بیان این که همه ادیان بر فرهنگ وقف تاکید دارند و اصول آن را بیان کرده اند، افزود: خیراندیشان خداجوی در راستای رفع نیازهای مردم و هم‏نوعان خود، اموالشان را وقف می‏ کنند و توجه به خواسته ‏ها و نیات آنها اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

مدیر اداره اوقاف شهرستان بیرجند و درمیان با اشاره به ضرورت اعمال دقت کافی در پیادهسازی نیات واقفان خیراندیش، اظهار کرد: از ابتدای ظهور اسلام مردم علاقه شدیدی به وقف پیدا کردند و می‌توان گفت که صحابه‌‌ای از اصحاب پیامبر وجود ندارد که صاحب مال و دارایی باشد اما به وقف توجهی نکرده باشد.

 

حجت الاسلام خدائی یکی از ماموریتهای مهم و اساسی اوقاف را اجرای دقیق نیات واقفان بر اساس متن وقفنامه دانست و ادامه داد: در میان تمام مستحبات از جمله صدقه، وقف جایگاه ارزشمندی دارد و حتی از قرض‌الحسنه و صدقه نیز نیکوتر شمرده شده است.

 

مدیر اداره اوقاف شهرستان بیرجند و درمیان با اشاره به این که در حوزه موقوفات دو وظیفه حفظ و نگهداری اصل موقوفه و نیت واقفان خیراندیش از اولویت‌های اساسی و خطیر این اداره است، تاکید کرد: باید واقفان خیراندیشی که شهامت ایثار و گذشت داشته اند را تکریم کرد تا این سنت حسنه ترویج شود،

 

حجت الاسلام خدائی با تاکید بر این که خیرین و واقفان خیراندیش می‌توانند در مسیر ضرورت‌های جامعه اموالشان را وقف کنند، افزود: توجه به اجرای دقیق نیات واقفین خیراندیش از شاکله‌های اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و از طرفی نیز از مفاد مهم در دین مبین اسلام محسوب می‌شود.

 

وی، یکی از راه های ترویج این سنت حسنه را عملکرد مسؤولان اوقاف عنوان و تاکید کرد: مردم نظاره گر هستند و نگاهشان به متولی شرعی است و اگر ببینند متولیان چگونه موقوفات را احیا و حق آن ها را ادا می کنند برای وقف اموالشان به صورت خودجوش اقدام می کنند.

 

وی خطاب به متولیان وقف ادامه داد: موقوفات امانات الهی هستند و در قرآن تاکید شده که نمی توانید کاربری آنچه که وقف شده را تغییر دهید و حق محرومان را به افراد سودجو بدهید، با قدرت حرکت کنید و در حفظ امانات الهی را کوشا باشید.

 

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند و درمیان کوتاهی در انجام وظایف مبنی بر اجرای دقیق نیات واقفان را بر خلاف موازین شرعی و قانونی عنوان کرد و گفت: دعوت به نیکی، احسان، تعاون و همدلی در آیات کلام خدا همگی در سنت نیکوی وقف مشهود بوده زیرا وقف عملی پایدار و همیشگی است و خداوند در قرآن انسان را به اقدامات خیری که دارای آثار دائمی است فرا میخواند.

 

حجت الاسلام خدائی یادآور شد: نمونه های عینی نیازهای جامعه باید در مقابل مردم گذاشته شود تا آنان ضمن علاقه ای که به وقف پیدا کرده اند مشکلات و نیاز ها را لمس کرده و در این راه قدم هایی بردارند و برای دنیا و آخرت خود و نسل آینده شان در این زمینه تلاش کنند./968/ت302/ب5

ارسال نظرات