۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۲۴۲۳۵۶
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

نهادهای اجتماعی بدون حدود و وظایف مشخص دچار آنارشیزم اجتماعی می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این‌که وقتی انقلاب شکل گرفت، رابطه طولی و عرضی مردم، وظیفه عرضی و رابطه طولی افراد، حدود و اختیارات رهبر و رییس‌ جمهور و دیگران در این حکومت نظام‌مند مشخص شد، گفت:‌ نهادهای اجتماعی بدون حدود و وظایف مشخص، دچار آنارشیزم اجتماعی می‌شوند.
حجت الاسلام غفاري فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غفاری فر عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مدیرگروه اصول و کلام مدرسه معصومیه قم در چهل و سومین نشست علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در رابطه با فقه و نظام اجتماعی گفت: کرسی آزاداندیشی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، به این‌گونه نیست که به کسی توهین کنیم، بلکه اندیشه‌ها را می‌گوییم، در عرصه اجتماع تابع قانون هستیم و در عرصه فقهی فردی تابع مراجع هستیم.

 
وی در رابطه با ظرفیت سازی فقه برای نظام اجتماعی ابراز داشت: درباره نظام سازی در طول 200 سال اخیر مطالب متنوعی به تناسب زمان و با ادبیات مختص زمان مطرح شد و رهبر انقلاب در دیدار با اندیشمندان جهان اسلام تحت نشست بیداری اسلامی به ویژه بعد از پیروزی مردم مصر آن را مطرح کردند؛ یعنی اتفاقی را که الآن در مصر افتاد، پیش‌بینی و علت آن را بیان کردند و این علت بیان همان ضرورت نظام سازی است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، چگونگی حفظ انقلاب اسلامی ایران را بعد از تشکیل آن بیان کرد و اظهار داشت: وقتی انقلاب شکل گرفت، رابطه طولی و عرضی مردم، وظیفه عرضی و رابطه طولی افراد، حدود و اختیارات رهبر و رییس‌ جمهور و دیگران در این حکومت نظام‌مند مشخص شد و وقتی که اصل جمهوری اسلامی تشکیل شد به وسیله آراء مردم، چالش‌هایی مانند بنی‌صدر نتوانست این انقلاب را از بین ببرد. 
 
استاد جامعه شناسی تصریح کرد: صرف نظر از هیاهوهای رسانه ای نام انقلاب اسلامی، خود مردم علیه این افراد انحرافی به پا خاستند و وقتی قانون اساسی تشکیل شد سهم سازمان ها و گروهها مشخص شد و هیاهوهای رسانه ای نتوانستند انقلاب را برگرداند.
 
مدیرگروه اصول و کلام مدرسه معصومیه قم ابراز داشت: وقتی حدود و وظایف مشخص نباشد، در تمام نهادهای اجتماعی، آنارشیزم اجتماعی و نابهنجاری اجتماعی اتفاق خواهد افتاد و اولین اتفاق بعد از آنارشیزم، دیکتاتوری خواهد بود.
 
حجت الاسلام غفاری فر، منظور از فقه در اصطلاح علما را اعم از فقه اکبر و فقه اصغر دانست و اضافه کرد: فقه اکبر ناظر به عقاید و ارزشها و فقه اصغر ناظر به هنجارها است.
 
این استاد جامعه‌شناسی ادامه داد: تعبیری که در دو دهه قبل در رسانه پخش شد، مدیریت علمی و مدیریت فقهی بود که با مدیریت علمی می‌توان کشور را اداره کرد، و اگر بخواهند جایگاهی به مدیریت فقهی در کشور بدهند، به او اجازه دهند که در خلوت فردی افراد اظهار وجود و نظر بکند و با قوانین جمعی کاری نداشته باشد.
 
وی در ادامه یاد آور شد: فریبنده ترین واژه ای که در این رابطه وارد شد، با حفظ واژه دین، بحث قبض و بسط شریعت بود، یعنی ما شریعت را قبول داریم اما اگر قرار است نظام سازی شود، این شریعت مقبوض و صامت و بی حرف که در حد واژگانی مضبوط که در کتب ما است، باید به روز ترجمه شود، که در پس آن هرمنوتیک پنهان شد و در مقابل اینان امام خمینی(ره) بحث زمان و مکان را با حفظ اصول و فروع مطرح کرد.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در رابطه با چیستی نظام گفت: جامعه شناسی، مواردی از نهادهای کلان‌نظام‌ را نام برده است که عبارتند از نهاد خانواده، نهاد قدرت و امنیت، نهاد اقتصاد، نهاد دین، نهاد آموزش و پرورش و بین همه اندیشمندان در این چند عنصر به صورت اقتباسی و استنباطی با همه ترجمه هایی که می کنند اختلاف است اما در محتوا اختلاف نیست.
 
مدیرگروه اصول و کلام مدرسه معصومیه قم با تأکید بر بررسی سه بعد هستی‌شناسانه، معرفت شناسانه و بعد جهان شناسانه در تشکیل یک خانواده، خاطرنشان کرد: یکی از قواعد تعریف شده در دین  و از قواعد الزامی شارع، قواعد عرف است، به عنوان نمونه در بحث دفاع از حجاب، شارع چهار عنصر الزامی و چندین عنصر عرفی دارد، عنصر الزامی این است که نباید عریان شد، نباید کالعریان شد، نباید بدن دیده شود و نباید لباس تنگ باشد و یکی دیگر زینت است.
 
استاد جامعه شناسی، پیدایش جایگاه حقوق را از درون خانواده دانست و تصریح کرد: وقتی پدر در درون سیستم خلقت در جایگاه رب قرار می‌گیرد، حقوق ربی می‌گیرد، قصاص نمی‌شود، غیر از حقوق الزامی خداوند، اوست که جاعل قواعد است، تمام مستحبات و مکروهات خداوند را می‌تواند لغو کند.
  
حجت الاسلام غفاری فر در پایان سخنانش عنصر دوم در ساختن یک کلان نظام را جایگاه ارزشی خانواده بیان کرد و افزود: این قواعد باید هنجار شود، یعنی رابطه طولی و عرضی معین شود./992/پ202/ی
ارسال نظرات