۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۲۴۳۸۵۲
معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین:

روحانیان نقش بسزایی در جذب مردم و جوانان به مساجد دارند

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین به نقش فعال حوزه‌ها‌ی علمیه در مساجد اشاره کرد و گفت: حوزه‌ها‌ی علمیه از طریق تربیت روحانی برای فعالیت در مساجد دارای نقش بسیار مهمی هستند؛ زیرا وجود یک مبلغ برجسته در نقش امام جماعت می‌تواند در جذب مردم به مساجد موثر باشد.
حجت الاسلام علي عباسي

حجت الاسلام علی عباسی، معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره ویژگی‌ها‌ی یک مسجد طراز اسلامی گفت: نخستین امری که باید در یک مسجد مورد توجه قرار بگیرد، امام جماعت است، در درجه‌ نخست باید امام جماعت خوبی در مسجد مستقر شده باشد.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین در ادامه افزود: جاذبه داشتن، از ویژگی‌ها‌ی یک مسجد خوب است؛ مسجد باید برای اقشار مختلف، جوانان و سالمندان و بانوان باید دارای جاذبه باشد و سلیقه‌ شخصی در آن حاکم نباشد، همچنین باید برنامه‌ها‌ی ویژه برای اقشار مختلف و بانوان در مسجد وجود داشته باشد.

 

وی بیان داشت: پاکیزه بودن و دوری از تجملات نیز از دیگر ویژگی‌های یک مسجد نمونه و خوب است.

 

استاد حوزه علمیه قزوین درباره اقدامات فرهنگی لازم برای مساجد ابراز داشت: اقدامات فرهنگی لازم باید از طریق مراکز مسؤول در نظر گرفته شود و برای آن برنامه ریزی جدی داشته باشیم؛ از جمله سازمان‌ها‌ی تبلیغات، اوقاف از طریق پشتیبانی تدارکاتی و فرهنگی و همچنین افراد متدین محله در این حوزه نقش دارند.

 

وی به نقش حوزه‌ها‌ی علمیه در فعالیت‌ها‌ی مؤثر در مساجد اشاره کرد و اظهار داشت: حوزه‌ها‌ی علمیه از طریق تربیت روحانی برای فعالیت در مساجد دارای نقش بسیار مهمی هستند؛ زیرا وجود یک مبلغ برجسته در نقش امام جماعت می‌تواند در جذب مردم به مساجد موثر باشد.

 

این کارشناس دینی تأکید بر این‌که مساجد چون گذشته جایگاهی برای جذب جوانان به مسائل دینی نیست تصریح کرد: امروزه مساجد همچون گذشته، جوانان را جذب نمی‌کنند، علت مهم این امر را می‌توان فضای مسموم جامعه دانست؛ البته کار قوی فرهنگی دیده نمی‌شود که بتوان با آن هجمه‌های اعتقادی را دفع کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که مسائل نابهنجار وارد بازار و جامعه شوند و فقط این امور سرگرم کننده‌ مردم باشند، افراد کمتر به سمت مساجد گرایش پیدا کرده و آرام آرام دچار بی هویتی خواهند شد؛ البته بیشتر این فعالیت‌ها نیز از طریق فضای مجازی و همچنین سفرها‌‌ی خارجی وارد جامعه می‌شوند.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین درباره راهکارهایی که می‌توان برای جذب کردن مردم به مساجد در پیش گرفت، بیان داشت: وقتی در کنار عبادت و پیش از نماز برنامه‌ها‌ی متنوع و جذاب و سرگرمی‌ها‌ی حتی دنیوی به کار گرفته شود، افراد بیشتر جذب مسجد خواهند شد.

 

وی در پایان گفت: البته استفاده از جایگاه هنر از نکاتی است که بین مدیران و کارشناسان دینی ما مغفول مانده است، اگر بتوانیم ابعاد هنرمندانه مبانی اسلامی را به مردم آموزش دهیم هیچ هجمه ای به آسانی نخواهد توانست زمینه انحراف آنها را فراهم کند و پیوند مردم با مساجد زمینه خوبی برای انتقال این مفاهیم است./955/ت302/ب6

ارسال نظرات