۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۲۴۴۳۲۱
نماینده بعثه‌ مقام معظم رهبری در مکه:

هدف ما ارتقای هویت اسلامی زائران است

خبرگزاری رسا ـ نماینده بعثه‌‌ مقام معظم رهبری در نشست مشترک میان مسئولان و کادر بعثه‌ مقام معظم رهبری و ستاد عملیات عمره در مکه مکرمه، گفت: سعی کرده ایم همه برنامه های‏مان در راه ارتقای هویت بخشی به زائران باشد تا زائر ما، به اینکه مسلمان و شیعه است افتخار کند.
بعثه مقام معظم رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری، نشست مشترک میان مسؤولان و کادر بعثه مقام معظم رهبری و ستاد عملیات عمره در مکه مکرمه برگزار شد.



در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عبدخدایی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در مکه با تسلیت ایام وفات حضرت معصومه سلام الله علیها و گرامیداشت ایام الله دهه فجر به اجر عظیم برای تلاش گران در راه اجابت حاجت برادران مومن در منابع روایی اشاره و تصریح کرد: خدا را شاکریم که در این سرزمین مقدس، آزادگان سرافراز و جهادی، امور مربوط به ستاد عملیات عمره را در دست دارند و این برای ما افتخار است.



وی با بیان اینکه در کشور هم هرجا جهادی عمل کرده ایم موفق بوده ایم گفت: تجربه دفاع مقدس، موفقیت‌های انرژی هسته ای و صنایع موشکی و دفاعی، موفیت در سلولهای بنیادی و نانو تکنولوژی، سد سازی، توفیقات علمی دانشگاه‌ها و نشان داده است که رمز موفقیت در کارها، حرکت جهادی است.


نیازمند تلاش مضاعف برای توجه به دغدغه رهبری هستیم



حجت الاسلام عبدخدایی در ادامه به تحولات چشمگیر در خدمات رفاهی و فعالیت‌های فرهنگی و معنوی در حج و عمره در سالهای اخیر اشاره کرد و بیان داشت: اقدامات شایسته ای در زمینه نظام سازمان دهی جذب روحانیون و آموزش آنها صورت گرفته و سعی شده روحانیان جوان، نخبه و فرهیخته جذب شوند؛ همچنین هم اینک در کاروان ها، برنامه اسرار و معارف حج، مکه شناسی، آشنایی با تاریخ اسلام و برنامه هایی از این قبیل داریم؛ ضمن آنکه نرم افزارهای خوب و همینطور کتاب‌های مناسبی در پژوهشکده حج تولید و منتشر شده است و برنامه‌ها متحول شده است اما با توجه به مطالبه اخیر رهبر معظم انقلاب برای بهره مندی از ظرفیت‌های بالا در حج و عمره، باید تلاش مضاعفی در این راستا انجام دهیم.



وی مجددا بر روحیه جهادی در انجام کارها تاکید و خاطر نشان کرد: اگر کارهای فرهنگی و هنری کشور هم با این رویکرد و روحیه انجام می‌گرفت، الان شاهد تحولات فرهنگی شگرفی بودیم و بسیاری از معضلات ناشی از تهاجم فرهنگی رخ نمی‌داد.



نماینده بعثه مقام معظم رهبری در مکه افزود: ما تعریف مشخصی از فرهنگ داریم و منظورمان ارتقاء بینش و هویت اسلامی است نه تعریف‌های تقلیل یافته یا تلقی‌های اشتباه از فرهنگ بلکه سطح بالایی از فرهنگ را مد نظر داریم تا بتوانیم مشکلات جامعه را حل کنیم؛ اگر کسی به لحاظ بینش اسلامی عمیق باشد و حقیقتا موحِّد شود، بسیاری از آسیب‌های فرهنگی رخت بر می‌بندد؛ باید کاری کنیم که مردم از مسلمان بودن و التزام شان به قواعد شرعی افتخار کنند و برای تحقق این امر همه ما باید وارد این میدان شویم.



وی با اشاره به اینکه همکاران در بخش‌های مختلف اجرایی از بینش، همدلی و همت بالایی برخوردارند و کارها را با جدیت پیگیری می‌کنند گفت: باید روی ارتقای عملیات عمره فکر کنیم. ما در بعثه سعی کردیم همه برنامه‌های مان در راه ارتقای هویت بخشی به زائران باشد تا زائر ما به اینکه مسلمان و شیعه است افتخار کند به ویژه در شرایط کنونی که امواج انقلاب تمام دنیا را فراگرفته این مساله از اهمیت بالایی برخوردار است.



حجت الاسلام عبدخدایی در راستای پاسخگوئی به مطالبه مقام معظم رهبری برای ارتقای عمره تاکید کرد سه گام عینی را پیش روی قرار داده ایم نخست آنکه تمامی برنامه‌های فرهنگی معنوی کاروانها و بعثه را حول محور ارتقای هویت اسلامی سازماندهی مجدد کرده ایم؛ دیگر به کیفیت کادر و مجریان اهتمام نموده ایم در این راستا تغییر در نظام ارزشیابی روحانیان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: روحانیان قبلا بر اساس ده شاخص و الان بر اساس 30 شاخص ارزیابی می‌شوند زیرا معتقدیم نیروهای نخبه باید میدان دار شوند و این تحول لازم است به نیروهای اجرائی نیز سرایت کند و در گام سوم شناسایی خلاهای آسیب آفرین به امور معنوی را ضروری خواند و گفت: گاهی یک ناپختگی و یا عجله در امور، تاثیر کارها را از بین می‌برد.



وی شتاب زدگی در اجرای اعمال و از بین بردن روح معنوی حاکم بر آن را و کم توجهی به اوقات نماز در پروازها و مسیر انتقال کاروانها را از جمله این موارد دانست و گفت ما نیازمند همت جهادی برای از بین بردن این خلاها هستیم و باید هرجا که لازم است هزینه کنیم زیرا معنویت زائر، هدف ماست و جا دارد که برای آن هزینه کنیم.



95 درصد از کارهای زایران در اختیار نیروهای ایرانی نیست


آقای غلامرضا رضایی مدیر دفتر نمایندگی حج و زیارت در عربستان هم در این نشست با تقدیر از زحمات همه عوامل گفت: امیدوارم این باب خدمت و توفیق حضور در این سرزمین برای همه مستدام باشد و همواره خود و کار خود را و نیروهای تحت امر را بازنگری کنیم و به پیشرفت امور بیندیشیم.



وی افزود: اگر مسئول و متصدی امر برای پیش پاافتاده‌ترین کارها هم دقت کند می‌تواند اثر فرهنگی داشته باشد.


مدیر دفتر نمایندگی حج و زیارت در عربستان با بیان اینکه 95 درصد از کارهای مربوط به سفر عمره در اختیار نیروهایی ایرانی نیست گفت: طبیعی است که برخی ناهماهنگی‌ها پیش بیاید و برخوردهای ما می‌تواند خیلی از ضعف‌های اجرایی را بپوشاند. بنابراین با دقت در رویکرد خودمان می‌توانیم میزان رضایتمندی زایر را ارتقا ببخشیم.



وی بر بازنگری و آسیب شناسی دایمی کارها تاکید کرد و بیان داشت: با این روحیه خوبی که در بعثه و ستاد عملیات عمره حاکم است باید تلاش کنیم تا کارهای مان را ارتقا ببخشیم تا به بهترین وجه از میهمانان الهی پذیرایی شود و همانطور که دغدغه و مطالبه رهبر معظم انقلاب است، از این فرصت عظیم در عمره استفاده شود.



زیباترین رفتارها را برای انجام مسئولیت در مکه داشته باشیم



آقای علی اصغری مدیر ستاد عملیات عمره نیز در این نشست توفیق حضور در مکه مکرمه با عنوان خدمت به زائران و میهمانان خانه الهی را توفیق بزرگی دانست و ابراز امیدواری کرد که این مسیر مقدس آنطور که مورد رضای حضرت حق هست به انجام برسد.


وی با تقدیر از افرادی که خالصانه و مجدانه در بخش‌های مختلف ستادهای عملیات اجرایی فعالیت می‌کنند گفت: تشکر اصلی از آنِ خدای متعال است و همانطور که خودش در قرآن وعده داده است، قدردان و سپاسگزار زحمات خواهد بود.



رضایی شرط اساسی در موفقیت را اِشراف و آگاهی به کارها دانست و گفت: نکته بعدی نظارت مستمر و حصول اطمینان از به سامان رسیدن کارها و نیز ثبت کردن مشکلات حوزه کاری است زیرا باید در همه زمینه‌ها به روز باشیم تا بتوانیم به موقع و در اسرع وقت تدبیر کنیم.


وی صبر در کارها را از اصلی‌ترین استراتژی‌های کاری برشمرد و خاطر نشان کرد: ما با طیف‌های مختلفی از مخاطبان در ارتباطیم و ممکن است هر فردی دارای پیشنهاد و نکته ای باشد و ما در تیررس دریافت اعتراض‌ها و پیشنهادها و انتقادها هستیم و لازمه این امر، صبر و متانت در این مواجهه هاست؛ باید زیباترین ذهنیت‌ها و طرز بیان‌ها و زیباترین رفتارها را برای انجام مسئولیت در این مکان مقدس داشته باشیم و مصداق بارز این روایت باشیم که «احب اخوانی الی من اهدی عیوبی الی» (محبوبترین برادران من آنهایی هستند که عیبهایم را به من هدیه دهد) لذا باید نکات را با حوصله بشنویم و بررسی کنیم و اگر در توان ما بود در مرتفع شدن آن اقدام کنیم.



در ابتدای این نشست آقای اکبر ریاحی مداح اعزامی، به مناسبت ایام وفات حضرت معصومه سلام الله علیها به ذکر مصیبت پرداخت./840/د102/ف

ارسال نظرات