۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۲۴۵۸۹۶
استاد حوزه و دانشگاه:

قرآن و عترت دو مصداق صراط مستقیم هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که قرآن و عترت دو مصداق صراط مستقیم هستند، گفت: قرآن کریم، حجت الله است، قرآن برای همه انسان ها آمده است، اما تنها متقین می توانند از قرآن و اهل بیت(ع) بهره برداری کنند.
قرآن و عترت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم حیدری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد، گفت: در زیارت جامعه کبیره در مقام بیان فضایل ائمه اطهار(ع) می خوانیم «سلام بر شما اهل بیتی که حجت های الهی هستید.»

 

وی در پاسخ به این پرسش که ماچه طور به راه مستقیم برسیم؟ اظهار کرد: هدایت و ارائه طریق و راهنمایی به انسان های برگزیده نیاز دارد؛ انسان های برگزیده ای که از طرف خداوند مبعوث و مأمور هدایت جوامع بشری شده اند.

 

حیدری گفت: ائمه اطهار(ع) به عنوان حجت الهی، بعد از پیامبر اکرم(ص) به امر هدایت مردم می پردازند. این انسان های برگزیده واسطه بین خلق و خالق هستند؛ ائمه معصومین(ع)، هم امین خدا و هم امین مخلوق هستند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد افزود: از وجود حجت پی می بریم که انسان موجودی است مختار؛ چرا که ائمه اطهار(ع) انسان های برگزیده ای هستند که از سوی خداوند مردم را هدایت می کنند؛ عده ای می پذیرند و عده ای نمی پذیرند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: قرآن برای همه انسان ها آمده است، اما تنها متقین می توانند از قرآن و اهل بیت(ع) بهره برداری کنند؛ از این رو از ثقل اصغر، یعنی وجود نازنین اهل بیت(ع) کسانی می توانند بهره ببرند که رهبری این بزرگواران را برگزیده باشند، یعنی شیعیان و پیروان آن ها.

 

وی ابراز کرد: در فرازی در زیارت جامعه کبیره می خوانیم «سلام بر شما اهل بیتی که صراط و راه روشن خدا هستید.»، صراط یعنی شاهراه روشن و واضح. صراط که راه روشن و واضحی است یا انسان رابه بهشت سعادت می برد یا به دوزخ شقاوت.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: به کمک وصفی که همراه صراط آمده، مصداقش را می توانیم تعیین کنیم، صراط تنها به معنای راه مستقیم نیست، بلکه صراط الجحیم نیز داریم؛ چرا که در قرآن کریم آمده است:«فَاهدوهُم الی صِراط الجَحیم».

 

قرآن و عترت دو مصداق صراط مستقیم هستند

وی با اشاره به این که قرآن و عترت دو مصداق صراط مستقیم هستند، افزود: قرآن کریم، حجت الله است، قرآن و عترت از یکدیگر جدا ناپذیرند؛ خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:« ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ، آن کتاب [بلند مرتبه‏] هیچ تردیدى در آن نیست، راهنماى پرهیزگاران است.»؛ از قرآن به عنوان حجت الله و ثقل اکبر فقط متقین می توانند بهره برداری کنند.

 

حیدری با اشاره به این که صراط مستقیم راهی است که در آن تخلف و اشتباه نیست؛ گفت: صراط مستقیم یک راه بیش تر نیست، اما راه های فرعی هدایت که با این صراط مستقیم ارتباط دارد، فراوان هستند؛ بنابراین من و شما از راه های بسیار می توانیم به صراط مستقیم برسیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: یک خانم با شوهر داری خوب می تواند به صراط مستقیم برسد؛ چرا که جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است. تربیت فرزند، احترام به والدین، نماز شب. نماز اول وقت از دیگر راه های فرعی هستند که انسان را به صراط مستقیم می رسانند.

 

وی اظهار کرد: اگر انسان برای خدا کار کند، خداوند راه های رشد و کمال را برای او باز می کند. خداوند در آیه 69 سوره عنکبوت می فرماید:« وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ،
و کسانى که در راه ما مجاهدت کنند، به یقین آنها را به راه‏هاى خود هدایت مى‏کنیم، و بى‏تردید خدا با نیکوکاران است

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که صراط مستقیم همان دین قیم است، ابراز کرد: خداوند متعال در قرآن می فرماید:« قُلْ إِنَّنِی هَدَانِی رَبِّی إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ دِینًا قِیَمًا مِّلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا وَمَا کَانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ، بگو: مسلما پروردگارم مرا به راه راست، دینى استوار که همان آیین ابراهیم حقگراست، هدایت نمود و او از مشرکان نبود.» ؛صراط مستقیم همان دین پایدار است.

 

وی با اشاره به این که ائمه اطهار(ع) صراط مستقیم هستند، اظهار کرد: در روایت از امام معصوم(ع) آمده است که «وَ الله نَحن الصِراط المُستقیم، به خدا سوگند مائیم صراط مستقیم.».

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اصحاب صراط مستقیم ثبات قدم و استقامت کامل دارند. آن ها استقامت ظاهری و باطنی بر عبودیت حق تعالی دارند؛ از این رو اگر خواستیم بدانیم در صراط مستقیم هستیم یا خیر؟ ببینیم چقدر در عبودیت و بندگی خدای متعال ثابت قدم هستیم؟/1309/پ202/ب6

ارسال نظرات