۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۲۴۶۹۲۷
آیت الله حیدری:

حیات از شاخه ها و توابع قدرت الهی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به حدیثی در کتاب توحید شیخ صدوق به نقل از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: این حدیث این مفهوم را بیان می کند که اشیاء برای خدا از جنبه علم، قدرت و سلطه یکسان هستند و انجام آن برای پروردگار غیرممکن و محال نیست.
آيت الله حيدري امام جمعه موقت اهواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در ویژه برنامه دروس فی العقیده که از شبکه عربی زبان الاهواز پخش شد، با اشاره به این که در قسمت های گذشته این برنامه پیرامون صفات الهی، راه های شناخت آنها و تقسیم بندی آن بحث شد، گفت: علم به عنوان یکی از صفات الهی، مانند ذات الهی مطلق و ازلی است.

 

وی با بیان این که قدرت الهی همانند علم الهی مطلق و ازلی است، بیان داشت: این صفت از صفات ذات الهی و همانند ذات الهی است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که ذات خدا ازلی و قدرت به عنوان صفت ذات ازلی است، تصور زمانی که خداوند فاقد قدرت باشد ممکن نیست و این امر محال است.

 

آیت الله حیدری ادامه داد: این گونه نیست که خداوند به برخی از امور توانا و نسبت به برخی دیگر ناتوان باشد.

 

وی با اشاره به این که برخی امور که ذاتاً محال هستند را نمی توان گفت که خدا قدرت بر انجام آنها ندارد، عنوان کرد: به سبب این که این امور مانند جمع دو چیز مغایر با یکدیگر در موضوع از بحث خارج هستند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: این امور به معنی عجز الهی نیستند که قدرت نداشتن بر آنها نشانه عجز باشد بلکه این امور قابلیت قدرت پیدا کردن بر آنها وجود ندارد.

 

آیت الله حیدری با اشاره به این که شخصی از امام صادق(ع) درباره این که آیا خداوند می تواند زمین را در تخم مرغی قرار دهد، اظهار داشت: امام به او فرمود که خدا بر همه چیز تواناست اما تخم مرغ این قابلیت را ندارد که زمین را در آن قرار دهد؛ فاعلیت از سوی خداوند وجود دارد اما قابلیت لازم در تخم مرغ وجود ندارد.

 

وی با اشاره به دو آیه از کلام الهی درباره قدرت خداوند ابراز داشت: سوره احزاب آیه 27 «ان الله علی کل شیء قدیر» و سوره کهف آیه 45 «و کان الله علی کل شیء مقتدرا» این مسأله را تأیید می کنند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به حدیثی در کتاب توحید شیخ صدوق به نقل از امام صادق(ع) اشاره کرد و بیان داشت: این حدیث این مفهوم را بیان می کند که اشیاء برای خدا از جنبه علم، قدرت و سلطه یکسان هستند و انجام آن برای پروردگار غیرممکن و محال نیست.

 

آیت الله حیدری با اشاره به این که صفت حیات از دیگر صفت ذات الهی است، اظهار داشت: از شاخه ها و توابع قدرت الهی است.

 

وی با اشاره به این که حیات الهی مانند ذات الهی و از ذات های ذات خداوند است، ابراز داشت: صفت حیات خدا برخلاف انسان گرفته نمی شود و در محدوده زمانی خاصی قرار ندارد.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: حیات انسان به او داده می شود اما حیات الهی از کسی یا چیزی گرفته نشده بلکه ذاتی است.

 

آیت الله حیدری با اشاره به کلام الهی درباره «و توکل علی الحی الذی لا یموت» یادآور شد: توکل و اعتماد بر کسی که زنده و به دور از مرگ و فناپذیری باشد مفهوم این آیه است./9453/پ202/ب4

ارسال نظرات