آراء و اندیشه های سید قطب به عنوان میراثدار کلام اشعری
وی افزود: برخی جریانهای جهان اسلام یا به سوی جمهوری اسلامی ایران و یا برخی به سوی غرب و برخی بین این دو قرار میگیرند.
عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی، عنوان کرد: اهل سنت در جهان اسلام متکثر است و با رویکردهای ظاهرگرایانه به صور مختلف کلامی و عرفانی هر کدام در سطوح مختلف جریانهای متعددی را تشکیل میدهد.
مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم اظهار داشت: در اهل سنت افرادی از فقه به صورت فعال استفاده میکنند البته میان اهل سنت هم گاه به لحاظ نظری یا عملی جنبشهایی ایجاد میشود اما جریان اهل سنت با همه تکثر خود دوگانه عمل میکند.
حجتالاسلام پارسانیا بیان داشت: سنت در خود فرو رفته و گسسته در زمان خود ارتباطاتی را با محیط خود برقرار میکند، جریانهایی که در حاشیه جهان مدرن قرار میگیرند برخی به انتقال و معرفی فضاهای مدرن بدون هیچگونه تصرف میپردازند.
وی افزود: اما بخشی از اهل سنت سعی میکنند با محیط خود فعال و موضوعات کار خود را بومی کرده و برای خود تاریخسازی کنند تا گذشته تاریخی را در چهارچوبی که از آن سو آورده بازخوانی کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: اگر چه گفته میشود سید قطب بیشتر متعلق به جریان فعالیت نظری و عملی است اما به نظر میرسد بیشتر میراثدار کلام اشعری و جریان کلامی است.
حجتالاسلام پارسانیا گفت: کار سید قطب با سبک و سیاق داعش که نظری است یکی نیست، سلفیه مصر که اخوان در کانون آن است بیشتر اقتدار و قدرت مسلمانان را طلب میکند اما سید قطب اندیشه را مسالهای در متن عمل میداند.
مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم خاطرنشان کرد: او قرآن را به عنوان کتاب و فرهنگی که دعوت به علم میکند میداند، رویکرد او به علم و استقلال بخشیدن به آن در برابر ارزش ها عقبه نگاه اشعری است، حرف او درباره معرفت با حرفی که وبر میزند به نوعی مشابهت دیده میشود اگر چه این تشابه ظاهری از عمق کلامی و معرفتی متفاوت بهره میبرند./807/پ202/ش