ترابی بیان کرد؛
هفت نکته کلیدی به روحانیان کاروانهای حج و عمره
خبرگزاری رسا ـ روحانی کاروان با تشویق زائران، خودش هم برای اقامه نماز در حرمین شریفین همراه آنها برود و با آنها برگردد تا ضمن اینکه آثار و فضایل و برکات نماز جماعت بخصوص در حرمین شریفین نصیب شان میشود، انس و الفت و دوستی بین ملل مختلف هم محقق گردد.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مکه مکرمه، برگزاری نشستهای روحانیان کاروانهای عمره در بعثه مقام معظم رهبری که روزهای زوج در محل بعثه برگزار میشود، فرصت مناسبی را برای دیدار و گفتوگو با برخی از اساتید فراهم میکند چه آنکه سطح نخبگی در روحانیان کاروانها در سالهای اخیر افزایش یافته و گاهی شاهد چند استاد و پژوهشگر فرهیخته در یک نشست هستیم.
* تسلط بر احکام و مناسک حج و عمره
استاد ترابی در گفتوگو با پایگاه حج در خصوص الزامات و ویژگیهای یک روحانی کاروان ابراز داشت: بیشترین و مهمترین کار روحانی حج و عمره که باید دارای آن باشد، اطلاعات مناسکی و احکام حج و به طور کلی احکام عبادی مردم است؛ روحانی باید به زوایا و مناسک مسلط بوده و از دیدگاه تک تک مراجع معظم در زمینههای مرتبط و مورد نیاز مطلع باشد.
* بیان احکام به زبان ساده
وی خاطر نشان کرد: البته روحانی نباید احکام دین را چنان جلوه دهد که ترس و دلهره تمام وجود زائران را فرا بگیرد. مثلا مهفوم «نیت» را باید به آسانی به مردم نشان دهیم. باید به زبان ساده احکام را به مردم و زائران بگوییم و طوری بگوییم که دلهره ایجاد نشود.
* آگاهی از قصص انبیاء و تاریخ اسلام
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: نکته بعدی که تاثیر بالایی بر روی تبلیغ در سفر عمره دارد آگاهی از تاریخ اسلام از زمان تولد پیامبر تا زندگی ائمه علیهم السلام و نیز آگاهی داشتن بر قصص انبیاء است زیرا در سرزمین مکه آثار انبیا وجود دارد و انبیا به حج مشرف شده اند و اگر روحانی به این امور مسلط باشد مردم خوب گوش میدهند و خوب هم نتیجه میگیرند.
وی با بیان اینکه بیان هدفمند مطالب تاریخی در مخاطب شوق ایجاد میکند گفت: مثلا در مدینه در محضر 6 معصوم هستیم. تجربه ای که داشته ام اینکه وقتی درباره این بزرگواران و زندگی آن حضرات صحبت میکنیم با شوق بیشتر و معرفت بیشتری در مسجد النبی و قبرستان بقیع حاضر میشوند.
* حضور در نمازجماعت حرمین شریفین و تلاش برای الفت اسلامی
حجت الاسلام ترابی گفت: روحانی کاروان ضمن تشویق زائران، خودش هم برای اقامه نماز در حرمین شریفین همراه آنها برود و با آنها برگردد تا ضمن اینکه آثار و فضایل و برکات نماز جماعت بخصوص در حرمین شریفین نصیب شان میشود، انس و الفت و دوستی بین ملل مختلف هم محقق گردد و خود به خود شیعه از آن اتهامی که اهل نماز و عبادت نیست بری میشود و دنیا میبیند که شیعه هم مانند آنها اهل نماز و عبادت است و ضمن اینکه شرکت در نماز جماعت اینها، فضیلت بسیار بالایی دارد و سیره اهل بیت علیهم السلام این بوده است و علاوه بر این، به زائر تذکر دهند که هرچه این جماعت باشکوهتر باشد نشاندهنده عظمت اسلام است و در کشورمان نیز اگر مساجد ما در شهرها و روستاها پررونقتر باشد و نمازهای باشکوه اقامه شود، خود به خود بسیاری از مفاسد را از بین میبرد.
* تبیین و توضیح مستحبات سفر
وی همچنین با اشاره به اینکه خیلی از زائران در مکه و مدینه علاقمندند مستحبات را انجام دهند اما نمیدانند چه کاری انجام دهند گفت: روحانی میتواند نماز شب و بسیاری از مستحبات و نوافل را عملا به زائر یاد بدهد. خیلیها یکساعت قبل از نماز میآیند جا میگیرند اما نمیدانند چه کار کنند. به عنوان نمونه میتوان نماز جعفر طیار یا نماز امام زمان را یاد بدهیم و در واقع زائر را به سوی اینگونه اعمال و یا اذکار وارده سوق دهیم.
وی در بیان یکی از تجربیات خود در سفر عمره بیان داشت: مثلا در سفر عمره به زائرانم گفتم روایتی داریم که امام صادق میفرماید هر کس بعد از نماز صبح، صد مرتبه صلوات بفرستد، خدا صورت را از اتش جهنم ایمن میکند. خوب عمل به این روایت مستلزم این است که نماز صبح زائر قضا نشود و به تدریج برخاستن بهنگام برای نماز صبح تبدیل به یک ملکه رفتاری در فرد میشود. و یا هنگامی که ان حدیث امام سجاد علیه السلام درباره فواید و برکات ختم قرآن در مکه را میگوییم، اینها با قرآن انس میگیرند و این انس خیلی مهم است زیرا امام صادق فرمود مومن باید هر روز حداقل 50 آیه از عهد خدا را بخواند.
وی عدم هر نوع چشمداشت مادی در این سفر را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: روحانی فقط چشمش به دست پروردگارش باشد. اگر مردم استغنای روحانی را ببینند، اقبال آنها به روحانی بیشتر است. چون میبینند که قول و عملش با هم مطابق است و اگر مذمت از دنیا میکند خودش هم حاضر نیست دنبال دنیا برود.
* تواضع؛ کلید ارتباط روحانی با زائر
استاد حوزه علمیه قم بر اهمیت برخورد خوب با زائران تاکید کرد و گفت: روحانی باید برخورد خوب با مردم داشته باشد به طوری که خود را در زمره مردم ببیند نه آقای مردم که بخواهد به زائر دستور بدهد و رفتار متکبرانه داشته باشد. ما اگر خودمان را مثل خودشان بدانیم؛ اتفاقا احترام آنها به روحانی بیشتر میشود. خدا به پیامبر میفرمایید بالهایت را برای مردم روی زمین بگستران. قرآن درباره پیامبر میفرماید که مثل خودتان را از درون خودتان انتخاب کرده ایم. لذا عالم دینی باید فروتن و متواضع باشد و خود را مثل مردم ببیند.
* به گفتههای خود عمل کنیم
وی ادامه داد: در آنچه که به مردم از واجبات و مستحبات و ترک محرمات میگوییم خودمان عامل باشیم. تاثیر بسزا در جایی است که خود، عامل به چیزی میگوییم باشیم./840/د101/ی
ارسال نظرات