۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۲۴۹۹۵۱
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

هشدار اسلام درباره دوستی با جنس مخالف

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که اسلام دوستی و برقراری ارتباط با جنس مخالف را به‌هیچ‌وجه توصیه نکرده و جز در شرایط اضطرار اجازه ارتباط و کمک خواهی از نامحرم را نمی‌دهد، گفت: در روابط با جنس مذکر شیطان به‌جای عقل واسط این ارتباط بوده و سرانجام این ارتباط را شیطان با وسوسه به گناه می‌کشاند.
دوستي با جنس مخالف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم خلعتی، استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان این‌که برقراری ارتباط میان زن و مرد و دختر و پسر نامحرم در اسلام به‌هیچ‌وجه جز در شرایط اضطرار توصیه نشده است، گفت: متأسفانه امروزه دوستی‌های میان دختر و پسر به‌شدت در جامعه افزایش‌یافته و سن آن به دبیرستان و قبل از آن رسیده است.

 

وی بابیان این‌که فضای مجازی هم در افزایش دوستی‌ها و ارتباط بدون رعایت حریم‌ها و محدودیت‌ها در سال‌های اخیر نقش زیادی داشته است، گفت: این موضوع مدیریت استفاده از فضای مجازی، فرهنگ‌سازی در این زمینه و رعایت حریم‌ها را در این فضاها ضروری کرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که در اثر این دوستی‌ها کانون خانواده و هم شخصیت فرد به‌شدت آسیب می‌بیند، گفت: متأسفانه عده‌ای دوستی را نشانه کلاس و رشد عقلی می‌دانند؛ درحالی‌که دوستی ثمره‌ای جز بدنامی و بدبختی برای طرفین به دنبال ندارد.

 

خلعتی بابیان این‌که به‌این‌علت اسلام دوستی‌های میان جنس مؤنث و مذکر را حرام کرده است که شیطان واسط میان این دوستی‌ها است، ادامه داد: در روابط میان جنس مخالف حاکم عقل نیست بلکه حاکم شیطان و وسوسه‌های اوست؛ بنابراین انسان محال است که در این روابط به گناه آلوده نشود.

 

خلعتی اظهار کرد: کنجکاوی، دوستی به بهانه هدایت دینی از جمله عواملی است که دختران و پسران نوجوان را در مسیر دوستی با جنس مخالف سوق می‌دهد.

 

وی افزود: باکلاس بودن و رشد عقلی از دیگر دلایل دوستی با جنس مخالف است؛ زیرا برخی از جوانان معتقد هستند که دوستی با جنس مخالف نشانه بلوغ عقلی آن‌هاست و هر چه تعداد دوستان جنس مخالف آن‌ها بیشتر باشند به‌تبع کلاس و محبوبیت آن‌ها در گروه دوستان هم‌جنس بالاتر می‌رود و مورد احترام بیشتری قرار می‌گیرند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خیرخواهی و کمک به دیگران از دیگر عوامل دوستی‌های خیابانی است و برخی به بهانه این‌که می‌خواهند به دیگری کمک کنند به دام این دوستی‌ها می‌افتند و در اثر همین ارتباط با جنس مخالف و علاقه‌های کاذب زندگی خانوادگی و شخصی آن‌ها نابود می‌شود.

 

خلعتی ادامه داد: متأسفانه بچه‌ها در سنین دبیرستان دوستی با جنس مخالف را برای خود رشد می‌دانند به خاطر همین کسانی که در این گروه سنی قرار داشته و دوستی ندارند مورد تمسخر سایر گروه همسالان قرار می‌گیرند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که گاهی دوستی‌های خیابانی با هدف همسرگزینی و افزایش شناخت از طرف مقابل صورت می‌گیرد، افزود: متأسفانه دختران نوجوان و جوان با این هدف در بیشتر موارد به دام جوانان و افراد هوس‌باز افتاده و زندگی خود را تباه می‌کنند؛ این در حالی است که دختر از این رابطه هدف بدی ندارد ولی به دلیل عدم شناخت جنس مخالف در دام گناه و هوس بازی‌های افراد سودجو قرارگرفته و آینده خود را تباه و نابود می‌کند.

 

وی یادآور شد: برای این‌که در دام این دوستی‌های قرار نگرفته و بتوانیم مشکلات خود را حل کنیم بهتر است از مشاور به‌ ویژه مشاوران زن استفاده کرده و استفاده از مشاوره غیر هم‌جنس برای خانم‌ها جز در شرایط غیر از ضرورت توصیه نمی‌شود./837/پ202/ی

ارسال نظرات