۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۲۵۱۴۳۴
حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون تبیین کرد؛

آرامش خانوادگی و نقش بانوی خانه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که رسالت زن ارائه بهترین خدمات به اعضای خانواده نیست، گفت: زن برای آرامش بخشیدن به کانون خانواده آفریده‌شده است؛ اما عده‌ای از زنان و مردان زن بودن را در ارائه بهترین خدمات محدود می‌کنند.
دكتر عليرضا تراشيون تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علیرضا تراشیون، در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این‌که اسلام به برتری و سلطه‌جویی زن یا مرد نسبت به یکدیگر معتقد نیست و به دنبال جایگاه محوری است، گفت: منظور اسلام از جایگاه محوری این است که زن و مرد هرکدام در جای خود قرار داشته باشند و زن در جایگاه خود و مرد هم در جایگاه خود قرار داشته باشد.

 

وی بابیان این‌که در آیات قرآن کریم هم منظور از «قوامون علی النسا» برتری یا سلطه‌جویی مرد بر زن نیست بلکه منظور به معنای تکیه‌گاه بودن و سرپرستی مرد نسبت به زن است، افزود: در اسلام خانواده مهم‌ترین رکن است و اسلام با روش جایگاه محوری نه‌تنها خانواده را کانون آرامش قرار داده بلکه با تقسیم وظایف زمینه رشد و تعالی زن و مرد را هم فراهم کرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: از دید اسلام برخلاف دیدگاه غربی زن موفق زنی نیست که تنها در یک بعد یعنی شغل و یا تحصیل موفق باشد، بلکه بر طبق دیدگاه اسلامی زن موفق زنی است که نسبت به همسر، فرزندان، خود و دیگران شخصی موفق بوده و در این چهار بعد ازخودراضی بوده و در این زمینه‌ها پیشرفت کند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون با اشاره به این زن موفق زنی است که با شوهر خودسازگار باشد، ادامه داد: سازگاری با سازش تفاوت دارد و منظور از سازش پذیرفتن سلطه ظلم یک ظالم از روی اجبار است درحالی‌که منظور از سازگاری این است که زن در مقابل اخلاق شوهر صبور بوده و شخص را همان‌طور که هست پذیرفته و به‌تدریج برای اصلاح او اقدام کند.

 

وی بابیان این‌که زن موفق موقعیت‌شناس بوده و در برخورد با شوهر خود او را عصبانی نمی‌کند، گفت: زن موفق زنی است که بتواند عصبانیت شوهر خود را به‌صورت هنرمندانه کنترل کرده و او را آرام کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که زن موفق زنی است که وقتی فرزندش به دنیا آمد ضمن توجه به فرزند به شوهر خود هم توجه داشته و از شوهر غافل نشود، اظهار کرد: زن موفق ضمن توجه به شوهر و فرزند به پیشرفت خود اهمیت داده و سعی می‌کنند هم پای شوهرش معرفت کسب کرده و به رشد علمی دست یابد و لزوماً کسب معرفت به معنای تحصیل نیست بلکه فرد می‌تواند بامطالعه خود را به همسر و فرزندانش برساند.

 

وی ادامه داد: متأسفانه بعضی از زنان نسبت به کسب معرفت همپای همسر خود بی‌توجه بوده که همین موضوع موجب می‌شود هر چه فاصله علمی آن‌ها بیشتر شود فاصله تفاهم و درک مشترک آن‌ها هم افزایش‌یافته وزندگی در کنار هم برای این دو نفر سخت شود.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون با اشاره به این‌که اگر می‌خواهیم کسی را تغییر دهیم باید به‌تدریج و با استمرار این کار را انجام دهیم، تصریح کرد: شخصیت افراد در 21 سالگی شکل می‌گیرد و ثابت می‌شود و از این دوران به بعد اگر می‌خواهیم کسی را تغییر دهیم باید این تغییرها تدریجی و با استمرار همراه باشد.

 

وی یادآور شد: زن قوام دهنده و مدیر خانواده است و اگر بتواند در تمامی عرصه‌ها برای اعضای خانواده الگو باشد خواهد توانست در خانواده مأمن آرامش بوده و ضمن ایجاد آرامش زمینه رشد و کمال اعضای خانواده‌اش را هم فراهم کند./837/پ202/س

ارسال نظرات