۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۲۵۱۶۰۷
عضو هیأت رییسه مجلس:

مهم‌ترین مراکز فرهنگی نظام اسلامی مساجد هستند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: نظامی که با عنوان جمهوری اسلامی مزین شده است، مهم ترین مراکز فرهنگی آن باید مساجد باشد.
محمدحسين فرهنگي، عضو هيئت رئيسه مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمدحسین فرهنگی، عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی عصر امروز در همایش گرامیداشت سالروز تأسیس کانون های فرهنگی، هنری مساجد کشور در تبریز اظهار داشت: نقش کانون مساجد در ترویج فرهنگ اسلامی و حل مشکلات فرهنگی کشور غیر قابل انکار است.

 


وی با بیان این‌که نقش فرهنگی مساجد باید از حاشیه به متن بیاید، خاطرنشان کرد: به جای این‌که در حاشیه ها و به دور از سرچشمه مسائل فرهنگی به دنبال راه حلی برای مشکلات فرهنگی باشیم، بهتر است چاره آن مشکلات را در سرچشمه اصلی فرهنگی یعنی کانون مساجد بیابیم.

 


نماینده مردم تبریز در مجلس با تأکید بر این‌که نباید جایگاه مساجد در عرصه فرهنگ نادیده گرفته شود، تصریح کرد: نظامی که با عنوان جمهوری اسلامی مزین شده است، مهم ترین مراکز فرهنگی آن باید مساجد باشد، از این رو بایستی مسؤولان نظام نگرشی مسجدمحور در عرصه فرهنگ داشته باشند.

 


فرهنگی با اشاره به جایگاه ارزشمند و محوری مساجد از دوران صدر اسلام تاکنون، گفت: مساجد همواره محل برنامه ریزی ها در خصوص جنگ و دفاع برای مسلمانان محسوب می شد، امروز نیز باید در کانون مساجد برای توسعه ارزش ها و اخلاق اسلامی اهتمام داشته باشیم و کانون مساجد از جایگاه برجسته ای در ترویج فرهنگ اسلامی برخوردار باشند.

 


وی در بخش دیگری از سخنان خود از تصویب طرح حمایت از مدیریت احداث، توسعه مساجد و پیگیری امور نمازخانه های کشور خبر داد و اظهار داشت: این طرح در دستور علنی مجلس قرار گرفته و چهار ماده اولیه اش تاکنون به تصویب رسیده و تاکنون هیچ نماینده ای با آن مخالفت نکرده و امید است در سه سال آینده تمامی مساجد کشور صاحب کانون مساجد شوند.

 

 

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که طرح حمایت از مدیریت، احداث، توسعه و تجهیز مساجد کشور به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می شود، گفت: درصورت تصویب این طرح تمام مساجد کشور در 15 سال آینده (سه برنامه توسعه) صاحب کانون های فرهنگی و هنری می شوند.

 


نماینده مردم تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، ماده 5 طرح حمایت از مدیریت،‌ احداث، تجهیز و نوسازی مساجد و نمازخانه های کشور را با 118 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر تصویب کردند.

 


فرهنگی خاطرنشان کرد: براساس ماده 5 طرح حمایت از مدیریت،‌ احداث، تجهیز و نوسازی مساجد و نمازخانه های کشور، سازمان مکلف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط و دانشگاه‌ها با پژوهش مستمر و پس از تعیین شاخصه های جمعیتی مربوط و براساس پراکندگی جمعیتی شهرها و روستاهای کشور، مساجد و نمازخانه های مورد نیاز و مساحت آنها را تعیین کنند و اصول و ضوابط آمایش مساجد کشور جانمایی و احداث آن را پیگیری کند.

 


وی ادامه داد: طبق این ماده در مواردی که نیاز به تغییر کاربری باشد، استانداری‌ها و شهرداری ها موظفند پس از اعلام رضایت مالک و درخواست معاونت در استان، با قید فوریت نسبت به تغییر کاربری از طریق کمیسیون های ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری در شهرها و شورای توسعه و برنامه ریزی استان‌ها در سایر موارد و بنیاد مسکن اسلامی در محدود روستاها براساس ضوابط اقدام کنند./935/پ202/ب4

ارسال نظرات