گلگشتی معنوی در سبک زندگی فاطمی
به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا درباره زندگی فاطمه زهرا(س) ابعاد ناشناخته و زیباییهای فراوان وجود دارد که هنوز شناخته نشده است، فاطمه اقیانوس معرفت و شناخت است، لذا خداوند نیز او را با واژه « کوثر» معرفی کرده است و بی شک بدون اغراق می توان فاطمه (س) را به عنوان الگویی بدون زمان و خارج ازچارچوب های ملی و تاریخی برای همه انسان ها از جمله زنان و مردان معاصرهم انتخاب کرد.
در حال حاضر متأسفانه با ورود رسانه های غربی به زندگی مردم جامعه ما سبک زندگی مدتی است از ریل خود خارج و به سوی انحراف کشیده شده است، رنگ سبک زندگی که زیبا و سرشار از عواطف و احساسات عمیق الهی بود، اکنون با رنگهای غیر دینی آمیخته و واژگون و پژمرده شده است، بدان جهت انواع ناهنجاریها در جامعه نمایان میشود، آسیب شناسی علمی و دقیق نیز متأسفانه صورت نگرفته است تا اصلاح واقعی و درمان ریشهای انجام شود.
در واقع دوری از فرهنگ و سبک زندگی به شیوه اهل بیت(ع) اساسیترین عامل همه ناهنجاریهای فردی، اجتماعی و خانوادگی است، اگر معیارهای زندگی را بر اساس موازین و اصول مکتب اهل بیت(ع) تعریف کنیم و زندگیها را بر اساس آن معیارها تشکیل دهیم، بر پایه استواری قرار دادهایم که لغزنده و آسیبپذیر نخواهد بود.
درباره زیباییهای سبک زندگی حضرت فاطمه که شمهای از دریای بیپایان عظمت و شکوه بیمانند بانوی دو عالم است، اشاره میشود تا عیدی زیبا برای مردم ایران و زنان آزاده جهان باشد:
1- زیبایی سرشتی و عظمت وجودی:خداوند برای انسان قدر و منزلت والایی در بین مخلوقات و آفریدهها قرار داده است، برای انسان پیامبرانی را فرستاده که ممتازترین انسانها بودند، در تربیت آنان اهتمام داده و برنامه داشته است، حتی در آفرینش آنها چون عیسی برنامه داشته است، درباره موسی میفرماید: «واصتنعتک لنفسی یا موسی» در همین راستا برای ائمه که تمام کننده و ادامه دهنده را پیامبران هستند برنامه داشته است، برای آنان مادر و بنیانی چون فاطمه آفریده است، آفرینش فاطمه با برنامه بوده است، لذا فاطمه از نظر پاکی طینت و آفرینش بر اساس خواسته پروردگار متعال آفریده شده بود، همان گونه که خداوند در آفرینش هدایت گران انسان و انبیاء خود توجه ویژه و لطف خاص مبذول داشته است در آفرینش فاطمه که مادر یازده امام باید میبود برنامه باید داشته باشد.
رسول خدا(ص) فرمود: «انّ فاطمه خلقت حوریه فی صورة انسیه» همانا فاطمه چون حوریهای در صورت انسانی خلق شده است، از این ویژگی فاطمه نیز میتوان درسی اساسی برای بنیان خانواده پاک درس گرفت و قبل از تولد کودک برای پاکی فطرت و نهاد و سرشت او مراقبتهای ویژه داشت تا فرزندانی پاک و نسلی مؤمن و متعهد به جامعه تحویل داد.
رسول گرامی اسلام(ص) میفرماید: «فاطمه حوراء انسیه فکلّما اشتقت الی رائحة الجنة شممتُ رائحة ابنتی فاطمه، فما قبّلتها قطّ الاّ وجدت رائحة شجرة طوبی منها»فاطمه حوریهای انسانی است، هر زمان مشتاق بوی بهشت میشوم فاطمه دخترم را میبویم، هیچ وقت او را نبوسیدم، مگر اینکه بوی شجره طوبی را از او استشمام میکنم.
2-ایمان آن حضرت:ایمان عبارت است از معرفت عمیق و شهود قلبی از پروردگار و آفریدگار هستی، ایمان فاطمه (س) در رتبهای بود که ائمه او را الگوی خود دانستهاند، از این رو رسول خدا(ص) فرمود: «انّ ابنتی فاطمه ملأ الله قلبهما وجوارحها ایماناً الی مشامئها» همانا خداوند قلب و جوارح دخترم، فاطمه را تا مغز استخوان از ایمان سرشار کرده است.
3-عبادت و تهجد: در اصلاح سبک زندگی مهمترین تأثیر را میتوان به بندگی داد، از جمله نماز اگر چه عبادت تنها منحصر در نماز نیست، اما زیباترین نمود بندگی که در اصلاح نفس و عمل کارساز است نماز است، بیگمان فاطمه(س) در همه عبادات از جمله نماز سرمشق اولیاء الهی است، چنان نماز میخواند که محل عبادتش در نجوای توحید با او همصدا میشد و ملائکه برای دیدن عبادت او صف میکشیدند.
4- ادب و شخصیت: شخصیت انسان با ادب و رفتار مؤدبانه او تجلی مییابد، ام سلمه همسر رسول گفته است: رسول خدا(ص) امر دخترش را به من واگذار کرد تا تربیتش کنم، اما «کانت والله أداب منی واعرف بالاشیاء کلها» به خدا او مؤدبتر از من بود و به همه چیز معرفت داشت.
5-جهیزیه و عروسی ساده:یکی از مهمترین و راهبردیترین درسی که جامعه ما میتواند از زندگی مشترک فاطمه زهرا(س) و علی(ع) بگیرد و سبک زندگی خود را اصلاح کند، سادگی و آسان گرفتن در تشکیل زندگی است، گذشتن از موانع تشریفات پایهگذاری آسان زندگی مشترک مهمترین روش برای اصلاح سبک زندگی است که در سایه آن مهمترین عنصر زندگی زیبا نهفته است.
آنچه زندگیها را پر از استرسها و سختیها و بیماریها کرده است، به اساس تشکیل خانواده بر میگردد، وقتی زندگی ساده برگزار نشد، با وامهای آلوده به ربا و اقساط سنگین بنیان زندگی نهاده شد، در حقیقت بنیان زندگی بر اساس ربا و تشریفات گذاشته شده است، چنین زندگی در معرض آسیبها و آفتهاست، اگر در مراسم تشریفات و مهمانیها هزینه سنگین به داماد تحمیل شود، داماد در آغاز زندگی زیر بار قروض و گاهی قروض ربوی و دیون سنگین غیر شرعی برود، پس از پایان مراسم که همه به دنبال زندگی خود روند، این عروس و دامادند که باید آغازگر زندگی زیبا و شادی بخش و نشاط انگیز باشند.
عروسی بی تشریفات با ولیمه ساده همراه با مفاسد اخلاقی کمتر سبک ازدواج فاطمی
در پی چارهاندیشی به پرداختن قروض، زندگی تلخ استرسزا شروع کرده ممکن است همین زندگی به شکست منجر شود، سنت قدیم ایرانیان در عروسی براساس مکتب اهل بیت(ع) بود، عروسی بی تشریفات با ولیمه ساده در حد توان و جمعی از خویشان به عنوان هدیه مبالغ یا هدایای غیر نقدی در تأمین مایحتاج زندگی عروس و داماد شرکت میجستند، زندگی همراه با عواطف با مصداق «تعاونوا علی البر والتقوا» شروع میشد، اگر زندگی در تالارهای آن چنانی با چندین نوع غذا شروع شود که تنها هزینه اجاره تالار گاهی به میلیارد بالغ شده که با این پولها میتوان چندین خانواده تشکیل داد و صدها مشکل و معضل را از جامعه پاک کرد، چنین زندگی اساس بیبنیان خواهد داشت.
این عروسیها در سبک زندگی هیچ یک از ائمه ما وجود نداشته است، بلکه بر عکس زندگی مستبدان و ظالمان و اشرار و دشمنان اهل بیت(ع) این گونه بوده است، معاویه چنین مجالسی برای عروسی یزید برپا کرد، فرهنگ اهل بیت(ع) در ازدواج این گونه پس از خواستگاری و تهیه جهاز زندگی که داماد و عروس یا خانواده و نزدیکان تهیه میکردند، پس از ولیمه ساده که فقرا در آن از دعوت شدگان بودند، عروسی انجام میگرفت و زندگی بیآلایش شروع میشد و از تشریفات سنگین و هزینههای دروغین خبری نبود، جوانان در سنین آغاز بلوغ ازدواج میکردند، لذا مفاسد اخلاقی کمتر بود.
پیامبر برای تهیه اسباب اولیه زندگی به برخی از یاران گفت: این پول را ببرید و آنچه یک زندگی بدان آغاز میشود تهیه کنید و بیاورید، پول که شصت درهم بود، یک پیراهن سفید، یک مقنعه، یک حوله تختخواب، دو تشک، چهار بالش، یک قطعه حصیر، یک آسیای دستی، یک کاسه مسی، یک مشک آب، یک طشت، یک کاسه گلی، یک ظرف آبخوری، یک پرده پشمی، یک ابریق، یک سبوی گلی، دو کوزه سفالی، یک پوست به عنوان فرش و یک عبا، همه ابزاری شد برای زندگی آن دو...
وقتی وسایل را پیش روی پیامبر(ص) نهادند، اشک در چشمان او حلقه زد، دستهای مبارکش را به سوی آسمان بلند کرد و دعا فرمود: خدایا به اهل بیت من برکت عنایت کن و این ازدواج را برای کسانی که اکثر ظرفهایشان گلی است، مبارک گردان، بعد رو به علی(ع) کرد و فرمود: علی جان! میخواهی فاطمه را به تو بسپارم؟ گفتم: بله! یا رسول اللّه! فرمود: علی جان! امشب یک مهمانی مختصر بگیر و همسرت را ببر، یکی از اصحاب گوسفندی هدیه کرد و دیگر ذرت آوردند و علی با ده درهمی که پیامبر(ص) داده بود، روغن و خرما و کشک خرید و سفرهای گسترده شد.
سازگاری با کاستی های معاش زیباترین نماد شوهرداری فاطمه (س)
6-شوهر داری: فاطمه در زندگی چونان زنان دیگر و رزمندگان زمان پیامبر(ص) مشکلات زیادی داشت، اما هیچ گاه مشکلات و فقر و دوره جهاد علی(ع) در جبهههای دفاع از اسلام هیچ وقت به رخ خود نیاورد، این زیباترین نماد شوهرداری از یک زن است که بانوان دیگر از آن باید الگو بگیرند و در زندگی صبورانه شوهرداری و با کاستیهای معاش بسازند تا زندگی در پرتو نور صبر زیبا نماید.
7-تأیید علی از شوهر داری فاطمه: امیرمؤمنان(ع) همواره از سیره فاطمه(س) در شوهرداری لذت میبرد، چنان که فاطمه(س) در اواخر عمر و آخرین روزهای بیماری خود، خطاب به امیرالمؤمنین علی(ع) عرض کرد: ای پسر عمو، هیچ وقت مرا در زندگی دروغگو و خائن ندیدی و از وقتی که با تو بودم هیچ مخالفت تو را نکردم.
پس حضرت علی(ع) فرمود: «معاذ الله انت اعلم بالله و ابرّ واتقی و اکرم و اشدّ خوفاً من الله ان اوّنجک بمخالفتی»پناه به خدا، تو به خدا عالمتری و آن قدر نیکوکار و پرهیزگار و خداترس هستی که من تو را به مخالفت با خویش توبیخ کنم، اگر در جامعه امروزی ما زنان شوهران خود را از رفتار خود و شوهرداری خود راضی کنند؛ باید به آنان جایزه داد، اگر چنین باشد بسیاری از معضلات اخلاقی جامعه ما حل خواهد شد و سبک زندگی اصلاح خواهد شد، اصلاح جامعه ما به دست بانوان است که اگر به وظایف خود درست عمل کنند و از زندگی فاطمه الگو بگیرند.
تربیت از شعاع خانوادگی تجاوز نمی کند ومادر در مرکز این دایره قرار دارد
8-تربیت فرزندان: فاطمه در تربیت فرزندان برای همه الگو است، چون فرزندانی تربیت کرد که دین خدا را حفظ کردند، فرزندانی چون حسن و حسین و زینب و امکلثوم تربیت کرد که هر یک نقش بزرگ الهی در راه اعتلای دین خدا داشتند، فاطمه علم و شجاعت و پارسایی و تقوا را به فرزندان با رفتار خود یاد داد، شجاعتی که امام حسین(ع) از مادر آموخت، در کربلا به جهانیان آموخت و عزتی که زینب و امکلثوم از مادر آموختند در کوفه و شام به همه درس دادند که در راه دین باید بردباری داشت و از همه عزیزان گذشت، آری! دین اسلام برای همه عزیز است.
9-رعایت حق همسایگان: قرآن به همسایهداری سفارش کرده و حقوق همسایگان را لازم میشمرد، پیامبر اکرم(ص) نیز این گونه است، از این رو امام حسن(ع) فرمود: شاهد عبادت سخت و با شکوه مادرم و نماز شب او بودم، دیدم همسایگان را دعا میکرد ؛ گفتم مادر جان چرا به خودمان دعا نمیکنید؟ فرمود: همسایگان مقدمند، اگر ما امروز حقوق همسایگان را چونان زهرا مراعات کنیم و سبک رفتار با همسایه را از زهرا بیاموزیم چه روی داد زیبا در جامعه به وجود خواهد آمد؟
10-حیا و عفّت:عفت و حیا نیروی باطنی انسان است، در روایات دینی عفت از لوازم تقوا و ایمان شمرده شده است، فاطمه در عفت و حیا نیز نمونه بود، از کودکی سرشت او تجلیگر عفت بود، وقتی آن حضرت از خانه بیرون آمد، تا برای بازپس گرفتن فدک نزد ابوبکر برود، چنین حجابی در بر داشته است: «هی لاثت خمارها علی رأسها واشتملت بجلبابها تطأ ذیولها»، او روسری بر سر داشت و در چادر خود فرو رفته بود در حالی که انتهای چادرش زیر پایش میماند.امیرمؤمنان فرمود: وقتی پیامبر(ص) از اصحاب پرسید چه چیزی برای زن نیکوتر است، همه از جواب عاجز بودند، وقتی سؤال را از فاطمه پرسیدم، فرمود: بهترین و نیکوترین چیز برای زن این است که هرگز در معرض دید نامحرم واقع نشود، نه مرد نامحرم او را ببیند نه مرد نامحرم را ببیند، وقتی پیامبر(ص) از این پاسخ آگاه شد بسیار خشنود شد و فرمود: پاسخ درستی داده است، او پاره تن من است. اگر بانوان تنها همین موضوع را فقط از حضرت درس بگیرند، عفت و حیا در پوشش که در جامعه به ویژه در برخی شهرها از جامعه کم رنگ شده به جامعه بر میگردد، ایمان و تقوا در سایه عفت اجتماعی تأمین میشود، چه مردان و چه زنان باید در عفت و حیا و نوع پوشش از فاطمه سرمشق بگیرند.
11- تأمین غذای نیازمندان: اطعام فقرا و نیازمندان دستور قرآن و از سفارشات پیامبر و از جمله مسئولیتهای بزرگی است که در قیامت در پیش روی انسان است، وقتی از اهل جهنم میپرسند به چه جرمی در آتش قرار گرفتید؟ گویند: به چند جرم: اول نماز نخواندیم؛ دوم به فرودستان نیازمند غذا ندادیم و ...، فاطمه در تأمین غذای نیازمندان و رفع گرسنگی آنان به اندازهای اهتمام داشت که وقتی با خانواده روزه بودند، غذای خود را سه شب متوالی به فقرا دادند و مورد تحسین خداوند واقع شدند و در شأن اخلاص آنان سوره انسان نازل شد، اگر این سبک زندگی او و نحوه رفتارش با فقیران برای جامعه ما درس و الگو باشد و برای همه ثروتمندان اسوه باشد، بیگمان آسیبهای زیادی از جامعه رخت خواهد بست.
زن امروز و الگوی فاطمی: در حال حاضر بسیاری از زنان و دختران جامعه فاطمه (س) را به عنوان الگوی درعصر خود قبول دارند و در برابر این امر موضعگیری می کنند که حضرت فاطمه(س)در عصر حاضر نمی تواند الگوی مناسبی برای همه ابعاد شخصیتی زنان مدرن باشد و این درحالی است که نقش های چندگانه زنان پس از سالیان دراز هنوزهم تغییر نکرده است و وظایف مادری و همسری برای این جنس هنوز هم تعریف شده است و گاه فقط فرار بیدلیل از این نقش های الهی آنان را دچار سرگشتگی و گمراهی می کند.
چه بسا به دلیل همین فرارهای کور، نقش های اقعی خود را گم می کنند و ناخواسته به نقش های کاذب از جمله ابزاری برای لذت جویی بی چون و چرای م مردان به مانند عروسک های متنوع تبدیل می شوند و این درحالی است که این نقش همان مسیر انحراف بانوان از فطرت پاک و الهی خودشان است ولی با توجه به جذابیت دروغین این نقش، بسیاری از دختران و زنان تن به آن می دهند و کورکورانه حتی آن را تبلیغ هم می کنند.
این درحالی است که اسلام نگاهی فراجنسی به زن دارد و او را در مسیر سربلندی و عزت در خانواده قرار داده است تا در سایه همسر بتواند آرامش خود را در جامعه به دست آورد و در همین مسیر اقدام به تربیت فرزندانی بالنده برای جامعه نماید.
ازسویی همین زن که درخانواده حضور دارد می تواند در جامعه نیز با توجه به چارچوب های حیا و عفت، مشارکت اجتماعی داشته باشد و هیچگاه اسلام زنان را فقط در حصار خانواده قرار نداده است چه بسا که فاطمه (س)هم آن زمان که حضرت علی (ع) به کمک او نیازداشت در نقش های سیاسی و اجتماعی حضوری پررنگ دارد و فاطمه (س) محصور در خانواده نشد.
بازارگردی بانوان، مهمترین آسیب اجتماعی امروز
توجه به مد و مدگرایی از سوی بانوان سبب غفلت آنان از امور مهم زندگی شده است و چه بسا این اهتمام بی برنامه به مدگرایی بسیاری از وقت و زمان بانوان رادر برمی گیرد و از سویی هم سبب ضربه جدی به پیکره اقتصادی خانواده می شود چرا که از یک طرف مردان را وادار به چند شغله بودن می کند و مانع از حضور آنان در خانواده می شود که این امر خود نیز سبب سست شدن بنیان خانواده است و رسیدگی به تربیت اصولی فرزندان از سوی والدین تحت الشعاع مسایل فرعی از جمله مهمانی های بی رویه و خریدهای بی برنامه و هم چشمی می شود.
اینها همه در شرایطی اتفاق می افتد که آرامش و آسایش خانواده مختل می شود و این درحالی است که با نیم نگاهی به سبک زندگی فاطمه(س) می توان این موضوع را به آسانی اثبات کرد که حضرت زهرا(س) در عین زندگی ساده و بی آلایش خود، به همه ارزش های انسانی دست یافت و همین امر هم باعث جاودانه شدن سبک و شیوه ایشان شد.
فاطمه ترزفان
/703/934/م
منابع:
علامه محمدتقی جعفری، زیبائی و هنر از از دیدگاه اسلام، چاپ سوم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1369، صص 11 – 17.
علامه محمّد تقی جعفری، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، چاپ سوم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1369، صص 23 ـ 145.
علامه مجلسی، بحارالانوار، بیروت، دار صادر، بیتا، ج 43، ص 7.
اربلی، کشف الغمه فی معرفة الائمه ج 1 ص 360 ؛. محمد باقر مجلسی ،جلاء العیون - ص 115 114 113
شیخ مفید الاختصاص ،ص336
طبرسی، الاحتباج، چاپ اول، قم، اسوه، 1413، ج 1، ص 253.
قاضی نعمان ، دعائم الإسلام ج 2 ص 215 «و عن علی ع أنه قال قال لنا رسول الله ص أی شی خیر للمرأة فلم یجبه أحد منا فذکرت ذلک لفاطمة ع فقالت ما من شی?ء خیر للمرأة من أن لا ترى رجلا و لا یراها فذکرت ذلک لرسول الله ص فقال صدقت إنها بضعة منی»
امیرعلی حسنلو ،پوشش در سیره معصومان ؛قم پژوهشگاه فرهنگ وعلوم 1392
فاطمه الزهرا بهجه قلب المصطفی،ص257
سوره طه/41، مدثر43-44،انسان/8