۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۲۵۳۸۶۸
آیت الله اراکی:

شهید صدر فقیهی مبتکر بود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله اراکی با اشاره به دستاوردهای بی نظیر خاندان صدر گفت: شهید صدر در همه رشته ها از جمله فقه، تفسیر، تاریخ، اصول و کلام بنیانگذار بود.
هم انديشي و نشست صميمي شعرا با آيت الله اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در مراسم بزرگداشت شهید محمد باقر صدر و بنت الهدی صدر که بعد از ظهر چهارشنبه 19 فروردین ماه در مجوعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: شهید محمد باقر صدر در چند بعد شخصیت کم نظیر و منحصر به فرد و نقش بنیان گذارانه و اساسی در خاندان بزرگ تشیع در جهان اسلام داشت.


وی با اشاره به ابعاد سه گانه علمی، سیاسی و فرهنگی شخصیت شهید محمد باقر صدر افزود: شهید صدر در همه ابعاد سه گانه الگو و سرمشق و از بنیانگذران به شمار می آمد و در جنبه علمی علمای بزرگ در مدرسه اهل بیت(ع) خدمات بزرگی را به دانش اسلامی ارایه کرده اند.


دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به دستاوردهای بی نظیر خاندان صدر خاطر نشان کرد: فعالیت در زمینه علوم شیعی، علوم انسانی و در ادبیات و همه رشته ها از جمله فقه، تفسیر، تاریخ، اصول و کلام ایشان بنیانگذار بود.


آیت الله اراکی با بیان اینکه بی نظیرترین دستاورها محصول رنج علمای شیعه بوده است اظهار داشت: در فقه، اصول، فلسفه و کلام شیعیان نقش مهمی داشته اند و شهید محمد باقر صدر یکی از این چهره ها هستند.


وی با اشاره به اینکه نسل جوان ما در گذشته به دلیل موج الحادی تفکرات کمونیستی در زمان رژیم طاغوت نتوانسته بود افکار شهید محمد باقر صدر را درک کند، عنوان کرد: دانشگاه و مراجع و موسسات اسلامی در گذشته تحت تاثیر موج تفکر الحادی و کمونیستی در ایرن، عراق مصر، سوریه، الجزایر و سایر کشور ها اسلامی بوده است و در برابر این موج الحادی مادیگرایانه چیزی نبود تا در برابر آن ایستادگی کند.


دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به کتاب های منتشر شده از شهید محمد باقر صدر گفت: متفکران عرب و غیر عرب متوجه اهمیت کتاب فلسفتنا از شهید محمد باقر صدر هستند و شخصیت روژه گارودی از شخصیت نادر جهان است که در مقابل اندیشه های شهید محمد باقر صدر به زانو افتاد.


آیت الله اراکی  با بیان اینکه روژه گارودی شخصی بود که کتاب افسانه های اسراییل را نوشت و هولوکاست را بررسی کرد، بیان داشت: او را در فرانسه محکوم و به جریمه نقدی محکوم کردند.

 

وی با بیان اینکه فعالیت های موسسات اسلامی نتیجه تاثیر فلسفتنای شهید محمد باقر صدر است، عنوان کرد: در دانشگاه مصرو لبنان و سویه این کتاب مثل بلدوزر در برابر تفکر کمونیستی ایستاد و اعتبار علمی تفکر کمومنیستی و الحادی در محیط دانشگاهی را زیر سوال برد.


دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی شهید محمد باقر صدر را فقیه مبتکری دانست و عنوان کرد: چند ابتکار سیاسی از جمله فعالیت های شهید صدر بوده است و ایشان ولایت فقیه را مبنای فعالیت سیاسی می‌دانست.

 

وی افزود: شهید صدر حزب الدعوه را در مقابل حزب بعث عراق و حزب کمونیست عراق تاسیس کرد و در آن که این دو حزب با نفوذ در بین قشر متفکر و جوان و بین دانشگاه و حتی حوزه در حال گسترش بود از ادامه نفوذ آن جلوگیری کرد.


آیت الله اراکی خاطرنشان کرد: شهید محمد باقر صدر معتقد بود که با صرف کار فرهنگی نمی توان جلوی کار فعالیت های کمونیست ها را گرفت و تا یک سازمان بر مبنای تفکر اسلامی شکل نگیرد این امر امکان پذیر نیست و بعد از آن هم ورود حوزوی ها را به حزب الدعوه تحریم کرد و آن را تنها به فعالیت های دانشگاهی مرتبط دانست./818/پ202/ب4

ارسال نظرات