۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۲۵۴۶۲۰

کنگره شیخ اشراق در زنجان برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان در سال جدید با حضور مسؤولان ارگان های فرهنگی استان، مصوبه برگزاری کنگره شیخ شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) در زنجان تصویب شد.
شيخ اشراق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، جمشید انصاری، استاندار زنجان، در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان، با اشاره به شخصیت تاریخی، فرهنگی و علمی شیخ شهادب الدین سهروردی(شیخ اشراق) گفت: شیخ شهاب الدین سهروردی واقعیتی تاریخی است که با استفاده از قالب های خاص فرهنگی و هنری جهت معرفی فرهنگ اصیل اسلامی می توان از جمله به آن مراجعه کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به راهگشا بودن تفکرات شیخ اشراق در دنیای کنونی مسلمین اظهار داشت: بنیاد رودکی امروز به این نتیجه رسیده است که مراجعه مجدد به آرا و افکار و اندیشه های شیخ شهاب الدین سهروردی می تواند در مقابله با تهدیدی که دنیای امروز اسلام با آن مواجه است، راهگشا باشد.

 

استاندار زنجان در ادامه شیخ اشراق را قربانی تحجر و افراط توصیف کرد و افزود: آرای شیخ شهاب الدین سهروردی قربانی تحجر بوده است که بازخوانی آن در قالب های هنری می تواند مفید باشد.

 

انصاری در ادامه با استقبال از برگزاری کنگره شیخ اشراق در زنجان همزمان با تولید آثار هنری فاخر تصریح کرد: امکانات استان در اختیار اجرایی شدن این ایده است، هر چند برخی امور به واسطه توانمندی های هنری تهران باید در پایتخت انجام شود و امکان بهره‌مندی مخاطبان استان نیز از این تولیدات فراهم شود.

 

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان، ضمن اشاره به ظرفیت های معرفت شناختی فلسفه اشراق در معرفی چهره اسلام رحمانی خاطرنشان کرد: تفکر تحجر آمیزی که امثال شیخ اشراق را به قتل رساند همواره بُعد رحمانی دین ما را تهدید کرده است.

 

در ادامه جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی ضمن ارائه گزارشی کوتاه از رویکرد این بنیاد در تدوین طرح ملی توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری کشور با تاکید بر استفاده از توانمندی استان ها، برلزوم بازخوانی مبانی نظری حکمت اشراق تاکید کرد.

 

بهرام جمالی در ادامه با بیان این که حکمت اشراق می تواند در مقابل مبانی نظری غرب قرار بگیرد گفت: در برخی حوزه ها هنر ما از مبانی نظری هنر غرب استفاده کرده است در حالی که از جمله حکمت اشراق هم می تواند بدون آنکه بخواهد لزوما در مقابل مبانی نظری غرب قرار بگیرد و هم راهی برای باز شناخت بعد رحمانی دین اسلام در حوزه هنر باشد.

 

گفتنی است، در پایان این جلسه، مصوبه بازخوانی آراء و اندیشه های شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق) از سوی بنیاد رودکی تصویب شد./949/پ202/ب4

ارسال نظرات