۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴
کد خبر: ۲۵۸۶۰۵
مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید مطرح کرد؛

عقیله بنی هاشم؛ بانوی صبوری و ایمان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی حوزه علمیه قم به ویژگی‌های حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: شکر حضرت زینب(س) در کربلا به دلیل ایستادگی اولیای الهی در مقابل طاغوت، شهادت امام حسین(ع) برای بقای اسلام و پیروزی جبهه توحید در مقابل شرک و نفاق بود که نقطه عطف تاریخ شد و اوج شکر در نماز شب با صفای حضرت زینب(س) است که سیدالشهدا(ع)‌ به ایشان فرمود «خواهرم، مرا در نماز شبت دعا کن».
حجت الاسلام مرتضي وافي

حجت الاسلام مرتضی وافی، مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت شهادت حضرت زینب(س)‌ اظهار داشت: حضرت زینب(س) مظهر اطاعت، صبر، شکر و رضای الهی بودند چنان که همه این صفات نیک و پسندیده را در جریان کربلا به آزادگان جهان نشان داده‌اند.

 

وی به صبر حضرت زینب(س)‌ اشاره و خاطرنشان کرد: ماجرای صبر عقیله بنی هاشم(س‌) به پیش از جریان کربلا و مصائب حضرت زهرا(س)، حضرت علی(ع) و برادرش امام حسن مجتبی(ع) مربوط می‌شود که بر هیچ فردی پوشیده نیست.

 

حجت الاسلام وافی ابراز داشت: صبر افراد در مقابل مصائب دیده می‌شود و هر چقدر مصائب سنگینتر باشد؛ صبر جلوه‌اش بیشتر است چنان که در زیارت عاشورا از مصائب کربلا با جمله «جلت عظمت المصیبة» یاد می‌شود که به همین میزان صبر حضرت زینب(س)‌ نیز فراوان بوده است.

 

وی به ویژگی دیگر حضرت زینب(س) اشاره و تأکید کرد: بعد از صبر، مرحله بالاتر شکر است و عقیله بنی هاشم(س)‌ در این صفت نیز در مقام اوج قرار داشتند چنان که در جواب ابن زیاد فرمودند «ما رأیت الا جمیلا» من چیزی جز زیبایی ندیدم؛ که در حقیقت این جمله شکر است.

 

مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید افزود:‌ شکر حضرت زینب(س) در کربلا به دلیل ایستادگی اولیای الهی در مقابل طاغوت، شهادت امام حسین(ع) برای بقای اسلام و پیروزی جبهه توحید در مقابل شرک و نفاق بود که نقطه عطف تاریخ شد و اوج شکر در نماز شب با صفای حضرت زینب(س) است که سیدالشهدا(ع)‌ به ایشان فرمود «خواهرم، مرا در نماز شبت دعا کن».

 

وی رضای الهی را ویژگی دیگر عقیله بنی هاشم(س) خواند و خاطرنشان کرد:‌ رضایت الهی مرحله بالای ایمان است و حضرت زینب(س)‌ نه فقط خواهر امام بودند و ویژگی دختر امام، عمه امام و عالمه غیرمعلمه را دارا بودند بلکه تمام حقیقت در سیدالشهدا(ع) جلوه پیدا کرده بود.

 

این کارشناس دینی به «بقیة السلف» بودن امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت:‌ سیدالشهدا(ع) یادگار پیامبران و اولیای الهی بودند از این‌رو ایشان در روز عاشورا دست از امام حسین(ع) نمی‌کشید اما هنگامی که به امر خدا و شهادت «بقیة السلف» راضی شد به اوج رضایت الهی رسید و رسیدن به این مرحله از ایمان برای زینب کبری(س) زیبا بود.

 

وی با اشاره به فرمایش امام سجاد(ع) درباره حضرت زینب(س)‌ یادآور شد: حضرت فرمودند «انت عالمة غیرمعلمة» عمه جان؛ شما عالمه غیرمعلمه هستید که عقیله بنی هاشم بعد از مقام صبر و شکر به مقام رضای الهی نائل شدند.

 

حجت الاسلام وافی، مقام رضای الهی را درخواست بزرگان و علمای ربانی از خداوند برشمرد و افزود: علمای بزرگ همچون آیت الله بهجت در قنوت نمازشان، رضای الهی را درخواست می‌کردند که این مقام قرب با تسلیم در برابر فرامین و مقدرات الهی به دست می‌آید./908/ت302/س

ارسال نظرات