۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۲۵۹۸۳۵
عضو ارشد صنعت غنی‌سازی و هسته‌ای کشور:

نظارت و بازرسی از تجهیزات نظامی هدف کشورهای غربی است

خبرگزاری رسا ـ عضو ارشد صنعت غنی‌سازی و هسته‌ای کشور گفت: فناوری هسته ای به عنوان حقی است که ایران همچون سایر کشورها دارد و امضای «ان پی تی» آن را مسلم می سازد بنابراین نیازی به تأیید غرب وجود ندارد.
مذاکرات هسته اي حسين آبنيکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسین آبنیکی، عضو ارشد صنعت غنی‌سازی و هسته‌ای کشور عصر امروز در دانشگاه پیام نور مشهد در برنامه ای با موضوع «منافع ملی در ترازوی مذاکرات» با بیان این که بحث اعتماد سازی، بحثی بی بنیان است، اظهار کرد: فعالیت هسته ای ما به طور کامل صلح آمیز است و بر اساس ان پی تی، ما می توانیم و باید، فناوری هسته ای را در همه ابعاد و به هرمیزان داشته و استفاده کنیم و ما می توانیم اورانیوم را با هر غنایی تولید کنیم.

 

استراتژی ایران در فناوری هسته ای نظامی نیست

وی ادامه داد: ما در چارچوب شرع استفاده از سلاح هسته ای را مجاز نمی دانیم و استراتژی ما نیز نظامی نیست، غربی ها نیز به خوبی  این مسئله را می دانند بنابراین هیچ جایی برای انحراف و بی اعتمادی از سوی ایران وجود ندارد.

 

عضو ارشد صنعت غنی‌سازی و هسته‌ای کشور با یادآور شدن این که انرژی هسته ای حق مسلم کشور ماست و نیاز به تأیید غرب نداریم، تصریح کرد: وارد شدن شدن ما در چنین اعتمادی سازی تأمل برانگیز است چرا که تمامی کشورها به هر میزانی فناوری هسته ای را در اختیار دارند و حتی برخلاف قوانین از آن استفاده نظامی نیز می کنند ولی به ایران که در چارچوب حقوق خود پیش می رود، بی اعتماد است.

 

انرژی هسته ای حق مسلم ایران است و نیاز به تأیید غرب ندارد

آبنیکی در ادامه گفت: غربی ها از ایران درخواست اعتماد سازی دارد،  درصورتی که فناوری هسته ای به عنوان حقی است که تمامی کشورها و ایران دارند و امضای «ان پی تی» ان را  مسلم می کند بنابراین  نیازی به تأیید غرب وجود ندارد.

 

همکار شهید احمدی روشن با اشاره به این که رهبری بارها خطوط قرمز در مذاکرات را عنوان کرده اند، تصریح کرد: اصل مذاکره محل خدشه نیست و ما باید این مذاکره را با حفظ چارچوب و خطوط قرمز تعیین شده انجام دهیم تا به دنیا اعلام کنیم که فناوری هسته ای از حقوق مسلم  ایران است و باید به رسیمت شناخته شود.

 

مذاکرات باید عزت مندانه باشد

وی در ادامه با بیان این که مذاکرات باید عزت مندانه صورت گیرد، اظهار کرد: این نگاه به مذاکرات که فقط به طرف مقابل امتیاز دهیم، هر چقدر طرف مقابل خواست کوتاه بیایم  و فقط عقب نشینی کنیم باعث می شود که او خود را صاحب حق و امتیاز نسبت به ما دانسته و گمان کند، ما به این توافق نیاز حیاتی و استراتژیک داریم، چنین مذاکره ای را نمی توان توافق خوب نامید و به نتیجه نخواهد رسید؛ مذاکرات باید جدی انجام شود  که در آن عزت کشور حفظ  و انرژِی هسته ای نگه داشته  شود و زیر ساخت های هسته ای نابود نشود.

 

عضو ارشد صنعت غنی‌سازی و هسته‌ای کشور با یادآور شدن این که ما باید تلاش کنیم حقوق خود را در مذاکرات بگیریم، نه این که فضای آن به گونه ای باشد که حق مسلم کشور را نیز از دست بدهیم، تصریح کرد: مذاکرات عزت مندانه  و بدون دادن امتیاز می تواند به عنوان فرصتی  برای ما تلقی شود که افزون بر دور زدن تحریم ها، ظرفیت و توانمندی های موجود خود را افزایش دهیم و نیز مؤسسات دانش بنیان را برای ارتقای فناوری هسته ای ایجاد کنیم که در این صورت به طور قطعی به نتیجه بهتری دست خواهیم یافت.

 

اقتصاد مقاومتی، نه اقتصاد ریاضتی

آبنیکی  با بیان این که اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست، بیان کرد: ما باید در خود این ظرفیت را ایجاد کنیم که در قبال دادن امتیاز، امتیازی را نیز از طرف مقابل دریافت کنیم، نه این که این تحریم ها به ما فشار وارد کند و ما فقط مقاومت داشته باشیم چرا که ما بر اساس تجربه مذاکرات ژنو به این نتیجه رسیدیم که آمریکا در دادن امتیاز بسیار خست دارد و اعتمادی به آن ها نیست بنابریان ما چاره ای جز ساختن کشور به دست خودمان نداریم.

 

همکار شهید احمدی روشن با اشاره به این که راهبردی که تصور می کنیم، همه مشکلات با رفع تحریم ها حل می شود اشتباه است، افزود: تحلیل این که همه مشکلات اقتصادی به تحریم ها برمی گردد و اگر رفع شود همه چیز حل خواهد شد، منطقی نیست؛ از حدود 30 تحریم فقط پنج تحریم مربوط به هسته ای می شود بنابراین بخشی از مشکلات ما ناشی از تحریم ها است  ولی قسمت عمده آن نیست و ما می تواین با توسعه و ارتقا در سایر بخش ها آن را جبران کنیم.

 

عضو ارشد صنعت غنی‌سازی و هسته‌ای کشور با بیان این که فناوری هسته ای،  مقرون و به صرفه ترین انرژی پاک است، اظهار کرد: نقش فناوری هسته ای در تولید انرژی بی بدیل است؛ فناوری هسته ای و صنایع مرتبط با آن در حوزه های مختلف کشور کاربرد دارد از جمله، در علوم پزشکی که در تشخیص، درمان و استریل کردن وسایل پزشکی است.

 

همکار شهید احمدی روشن با اشاره به این که قبل از زمان انقلاب اسلامی کشور ایران پیرامون صنعت هسته‌ای اقداماتی انجام داده بود(نیروگاه اتمی بوشهر) افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمک‌های طرف غربی به کشور مبنی بر پیشرفت صنعت هسته ای  قطع شد و با وارد کردن تحریم ها علیه ایران باعث توقف صنعت و فناوری هسته‌ای در کشورشدند.

 

وی با اشاره به توافق‌نامه‌های ژنو و لوزان، ادامه داد: ایران  در مسیر حرکت در جهت توسعه و گسترش فناوری هسته ای در توافق ژنو برای مدتی متوقف شد که در صورت امضای توافق لوزان به مدت 10 سال صنعت و فناوری هسته‌ای ایران متوقف خواهد شد؛ سایت فر دو به یک مرکز تحقیقاتی تبیدل می شود که هیچ گونه فعالیت هسته ای در آن انجام نخواهد شد و غنی سازی نطنز نیز با کاهش تعداد سانتریوفیوژها به توان تولید هسته ای ما در سال 87 برمی گردد.

 

نظارت و بازرسی از تجهیزات نظامی هدف کشورهای غربی است

عضو ارشد صنعت غنی‌سازی و هسته‌ای کشور افزود: پس از امضای این مذاکرات و قبول پروتکل الحاقی به عنوان یکی از تعهدات آن، بازرسی‌های مدت‌دار و سرزده بر تأسیسات هسته‌ای و نظامی ما صورت خواهد گرفت که هدف اصلی آنان در این مذاکرات دست‌یابی به این مهم است.

 

همکار شهید احمدی روشن به توقف و فاصله گرفتن ایران از توسعه و گسترش فناوری هسته ای به مدت حدود 12 سال  درصورت امضای توافق لوزان، اشاره  و اظهارکرد: در این مدت سوخت رآکتور تهران حدود سه سال دیگر اتمام خواهد یافت که یا باید از غربی ها سوخت بگیریم و یا مواد رادیو اکتیو وارد کنیم، در سال 88 این اتفاق افتاد و آن ها در این زمینه همکاری نکردند.

 

قبول توافق و شروع مجدد وابستگی به غربی ها

آبنیکی با یادآور شدن این که  این یک ریسک خطرناک است چرا که ما به دست آوردهای بسیار خوبی با استقلال کامل و بدون وابستگی به غربی هارسیده بودیم، خاطر نشان کرد: با قبول این توافق ها، دوباره به وابستگی مجدد در غنی سازی 20 درصد و رادیو داروها برمی گردیم که متأسفانه در این مذاکرات فعلی با خوش بینی از کنار آن گذر می کنند./844/پ201/ج

ارسال نظرات