۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۲۶۰۵۰۶

اقتصاد نشر بیمار است/ مظلومیت حوزه نشر در کشور

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی بخش خدمات کشور در حوزه کتاب را از نظر چرخه اقتصادی دارای مشکل دانست.
بازديد رييس مجلس از نمايشگاه کتاب

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه 22 اردیبهشت) با حضور در نشست مشترکی که با ناشران حاضر در محل برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، با اشاره به یکی از نگرانی‌هایی که در حوزه کتاب وجود دارد، گفت: متاسفانه تیراژ کتاب‌ها کم است و قیمت کتاب‌ها به گونه‌ای است که مناسب زندگی مردم نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: البته خوشبختانه کیفیت کار چاپ و تنوع موضوعی کتاب‌ها خوب است، به گونه‌ای که ایران در میان کشورهای دیگر دارای جایگاه است.

وی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه حوزه نشر در کشور دچار مظلومیت شده است، عنوان کرد: متاسفانه اقتصاد نشر بیمار است و نمی‌تواند روی پای خود بایستد، چنانچه ناشران در سال گذشته با مشکلات مالیاتی دست و پنجه نرم می‌کردند. لذا این بخش از خدمات در کشور از نظر چرخه اقتصادی دچار مشکل است.

دکتر لاریجانی با اشاره به مطالعه‌ای که در قوانین حوزه نشر داشته است، بیان داشت: پیش از این معاونت قوانین مجلس قوانین مربوط به حوزه نشر را به من نشان داد که بعد از مطالعه متوجه شدم به لحاظ قانونی کمبودی در این حوزه نداریم و از سال 36 تاکنون قوانینی در حوزه کتاب نوشته شده است.

رئیس قوه مقننه در پایان با اشاره به قوانین معافیت از مالیات ناشران خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در چرخه اقتصادی حوزه‌ کتاب است که ناشران باید مشکلات خود را در حوزه اجرایی دنبال کنند.

 

در ادامه این نشست، ناشران حاضر در جلسه به بیان دغدغه‌ها و مشکلات حوزه نشر پرداختند.

دکتر لاریجانی در ادامه این نشست به برخی دغدغه‌های ناشران پاسخ داد و درخصوص پرداخت مالیات از سوی ناشران گفت: طبق قانون ناشران و مولفان از پرداخت مالیات معاف هستند و اگر تاکنون مالیاتی پرداخت کرده‌اند تخلف مسئولان مالیاتی است که باید مسئولان وزارت اقتصاد پاسخگو باشند، همچنین آگهی‌های منتشر شده در مجلات و نشریات هم از پرداخت مالیات معاف هستند، لذا متعجبم از اینکه خلاف نص صریح قانون تاکنون مالیات پرداخت می‌کرده‌اید، بنابراین اگر آیین‌نامه‌ای در وزارت ارشاد برای رد این قانون وجود دارد، باید باطل شود.

رئیس قوه مقننه درخصوص حقوق مالکیت فکری که از سوی برخی ناشران مطرح شد، گفت: این قضیه در مجلس و کمیسیون مربوطه در حال پیگیری است و اگر ناشران نیز به‌عنوان متخصص نظری در این زمینه دارند، می‌توانند از طریق وزارت ارشاد آنها را به کمیسیون ارائه کنند.

دکتر لاریجانی در ادامه توزیع کتاب را قصه پرغصه‌ای عنوان کرد و افزود: ظاهرا تاکنون نتوانسته‌ایم مکانیزمی برای چرخه توزیع کتاب تعریف کنیم که اگر در این زمینه طرحی دارید و نیاز به سرمایه‌گذاری دولتی وجود دارد، برای یک‌بار می‌توان این کار را انجام داد، اما در ادامه باید بتوانید با دریافت تسهیلات بانکی سیستمی را در این زمینه راه‌اندازی کنید، چرا که دولت عرضه راه‌اندازی سیستم توزیع را ندارد.

وی در ادامه درخصوص ارسال کتاب به خارج از کشور پیشنهاد همکاری با اداره پست را داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موتور چرخه اقتصادی نشر همچنان با مشکل مواجه است، گفت: وزارت ارشاد باید بررسی جامع‌تری در این زمینه داشته باشد و باید ببیند چگونه می‌تواند چرخه نشر را روانتر کند و مدلی امروزی برای آن پیدا کند.

دکتر لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: نکته مورد تاکید این است که باید برای بهبود وضعیت نشر در کشور در زمان نگارش برنامه ششم توسعه که افق پنج‌ساله‌ای را برای این حوزه ترسیم می‌کند، با چند ماده جای پای آن را محکم کرد.

دکتر لاریجانی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا تهدید و فشارهای غرب در روند مذاکرات تاثیری خواهد داشت یا خیر؟ خاطرنشان کرد: این تهدیدات صرفاً در افکار عمومی تاثیر دارد، اما مذاکره‌کنندگان این توانمندی را دارند که بین مسائلی که باعث جوسازی می‌شود و متن اصلی مذاکرات تفاوت قائل شوند.

دکتر لاریجانی در ادامه این بازدید از غرفه‌های مربوط به بخش بین‌الملل، ناشران داخلی و خارجی بازدید کرد. /924/د102/ج

منبع: خانه ملت

ارسال نظرات