۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۲۶۶۰۸۸
مسؤول تشکل های دینی تبلیغات اسلامی اصفهان:

رمز اقتدار نظام اسلامی همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول تشکل های دینی تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: رمز اقتدار نظام، همدلی و همزبانی دولت و ملت است، از این رو اگر دو رکن ملت و دولت هماهنگ باشند و همدیگر را پشتیبانی و از یکدیگر حمایت کنند، هیچ تهدید داخلی و خارجی نمی‌تواند چنین نظام، دولت و ملتی را مورد چالش قرار دهد.
حجت الاسلام حسن بابايي

حجت الاسلام حسن بابایی، مسؤول تشکل‌های دینی تبلیغات اسلامی استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که جامعه و حکومت دو عنصر مکمل همدیگر هستند که بی شک در کنار هم به معنای حقیقی خود دست پیدا می‌کنند، گفت: هر کدام می‌خواهند دوام و پایداری داشته باشند و استقرار خود را حفظ کنند باید وظیفه خود را نسبت به دیگری به طور کامل انجام دهند و بی شک این وظایف دارای آداب و شرایط و قانون خاص خود است که با کوچک‌ترین اشتباهی منجر به تباهی و یا فساد هر یک می شود.

 

وی افزود: رهبر معظم ‌انقلاب در پیام نوروزی خود همکاری‌‌های صمیمانه و همدلی بیشتر میان ملت و دولت را شرط عملیاتی شدن ظرفیت ‌ها و تحقق آرزوها دانست و لازمه شکل ‌گیری این همکاری و همدلی را اعتماد متقابل معرفی کرد.

 

حجت الاسلام بابایی با اشاره به این که بی شک در راستای نام‌گذاری حکیمانه امسال از سوی رهبری به نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» بستر و زمینه ‌هایی فراهم می شود تا دولت و ملت در کنار هم و در یک مسیر بتوانند در رفع مشکلات و نارسایی‌‌های کشور به ویژه در بخش‌‌های اقتصادی و فرهنگی گام ‌های جدی و اساسی را بردارند، گفت: رمز اقتدار نظام، همدلی و همزبانی دولت و ملت است، از این رو اگر دو رکن ملت و دولت هماهنگ باشند و همدیگر را پشتیبانی و از یکدیگر حمایت کنند، هیچ تهدید داخلی و خارجی نمی‌تواند چنین نظام، دولت و ملتی را مورد چالش قرار دهد.

 

مسؤول تشکل‌های دینی تبلیغات اسلامی استان اصفهان با تأکید بر این که گفتار رهبر معظم انقلاب همسو با رهنمودهای امیرمومنان(ع) بوده است، گفت: امیرمومنان(ع) در خطبه 216 نهج البلاغه می فرماید «وَ أَعْظَمُ مَاافْتَرَضَ سُبْحَانَهُ مِنْ تِلْکَ الْحُقُوقِ حَقُّ الْوَالِی‌ عَلَی‌ الرَّعِیةِ، وَ حَقُّ الرَّعِیةِ عَلَی‌ الْوَالِی‌. فَرِیضَةٌ فَرَضَهَا اللَهُ سُبْحَانَهُ لِکُلٍّ عَلَی‌ کُلٍّ؛ فَجَعَلَهَا نِظَامًا لاُلْفَتِهِمْ، وَ عِزًّا لِدِینِهِمْ»، یعنی عظیم‌ترین‌ چیزی‌ را که‌ از این‌ حقوق‌ خداوند واجب‌ فرمود، حقّ والی‌ بر رعیت است‌ (حقّ حاکم‌ بر اُمّت‌) و همچنین‌ حقّ رعیت‌ بر والی است‌.

 

وی ادامه داد: این‌ حقوق‌ فریضه‌ و واجب‌ است‌، حقوقی‌ نیست‌ که‌ انسان‌ از زیر بار آن‌ بتواند شانه‌ خالی‌ کند، چرا که خداوند این‌ حقوق‌ را بر همه افراد «لِکُلٍّ عَلَی‌ کُلٍّ» واجب‌ فرموده‌ است‌.

 

زشت ‌ترین‌ حالات‌ والیان‌، محبّت‌ فخر و تمجید نزد مردم‌ است‌

وی با اشاره به این‌که این‌ حقوق‌ را نظامِ برای‌ اُلفت‌ آنها و عزّتِ برای‌ دین‌ آنها قرار داده‌ است‌، گفت: که‌ اگر طرفین‌ِ والی‌ و رعیت‌، حقوق‌ یکدیگر را رعایت‌ کنند، اُلفت‌ بین  آنها استوار و منظّم‌ خواهد شد و مِهر و وِداد و محبّت‌ بین آنها حاکم خواهد بود  و دین‌ و ایمان‌ و عزّ و شرف‌ آنها در اعلی‌ درجه از تمکین‌ و عزّت‌ خواهد بود و دیگر ثُلمه‌ و شکاف‌ و ذلّت‌ به‌ هیچ‌ طرف‌ وارد نمی‌شود.

 

وی یاد آورشد: امام علی(ع) می فرماید، هیچ‌ کس‌ بالاتر از این‌ نیست‌، ولو اینکه‌ در نزد پروردگار و حقّ منزله ‌اش‌ رفیع‌ باشد و در دین‌ فضیلت اش‌ عالی‌‌ باشد و در اسلام‌ و ایمان‌ و جهاد و فضائل‌ روحی‌ و اخلاقی‌ تقدّم‌ داشته‌ باشد، که‌ در آنچه‌ خداوند بر او تکلیف‌ کرده‌ و از حقوق‌ خود بر عهده او گذاشته‌ است‌، نیاز به‌ معاونت‌ نداشته‌ باشد.

 

وی ادامه داد: هیچکس‌ پایین ‌تر از این‌ نیست‌، اگر چه‌ آن‌ شخص‌ در نزد مردم‌ حقیر و ضعیف‌ است‌ و مردم‌ با چشم های‌ حقارت‌ و پستی‌ به‌ او می ‌نگرند، که‌ بتواند به‌ این‌ حکومت‌ کمک‌ کند، یا کسی‌ به‌ او کمکی‌ کند.

 

حجت الاسلام بابایی با اشاره به این که با دقت در گفتار و رهنمودهای امام علی(ع) می توان دریافت که حقوق‌ رعیت‌ بر والی‌ سه‌ چیز است‌، گفت: حفظ‌ جان‌ و مال‌ و ناموس‌ و آبرو، آزادی‌ در روش‌ و سلوک‌، آداب و رسیدگی‌ به‌ مایحتاج‌ آنها اعم از سلامتی‌، صحّت‌، بهداشت‌، منزل‌، غذا، رفع‌ فقر و مسکنت‌ و عُسرت‌ و همچنین‌ مایحتاج‌ آنها از اُمور معنوی‌ مانند سلامت‌ روح‌، نفس‌، ایمان‌، حفظ‌ معتقدات‌، خواهش های‌ معنوی‌ و روحی‌ و تسهیلات‌ در مساجد و عبادات‌ و بطور کلّی‌ تسهیل‌ در دسترسی‌ به‌ فرهنگ‌ اصیل‌ اسلام‌ و بر عهده والی‌ است‌ که‌ نسبت‌ به‌ رعیت‌ رعایت‌ کند.

 

مسؤول تشکل های دینی تبلیغات اسلامی استان اصفهان با تأکید بر این که زشت ‌ترین‌ حالات‌ والیان‌، محبّت‌ فخر و تمجید نزد مردم‌ است‌، گفت: امیرمؤمنان(ع) می فرماید از من‌ تعریف‌ نکنی، مرا به‌ جمیل‌ و نیکویی‌ مدح‌ نکنید، زیرا همه این‌ کارهایی‌ که‌ من‌ می ‌کنم‌، برای‌ این‌ است‌ که‌ خودم‌ را از تعهّدی‌ که‌ نسبت‌ به‌ خدا و شما داشتم‌ بیرون‌ بیاورم‌ و خود را از حقوق‌ و فرائضی‌ که‌ خداوند بر عهده من‌ قرار داده‌ است‌ و هنوز از عهده آن‌ برنیامده ‌ام‌ خارج‌ کنم‌./1307/ت302/ح

ارسال نظرات