۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۳
کد خبر: ۲۶۶۵۰۸
سعید زیبا کلام:

ابهامات بسیاری در بیانیه لوزان وجود دارد/ تمام برنامه ریزی دولت بر محور توافق طرح ریزی شده است

خبرگزاری رسا ـ زیبا کلام با توجه به اهمیت شفافیت در متن توافق هسته ای گفت: متن بیانیه لوزان دارای ابهاماتی است که نشان از عدم پیشرفت مذاکرات دارد.
سعيد زيبا کلام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید زیبا کلام عضو هیأت علمی فلسفه دانشگاه تهران چهارشنبه شب در نشستی با عنوان چرخ هسته ای، چرخ اقتصاد که در مسجد الرضای قم برگزار شد، به بررسی فعالیت های دولت یازدهم پرداخت و گفت: دولت یازدهم از همان روزهای تبلیغات انتخاباتی تأکید زیادی بر حل مسائل هسته ای داشت زیرا حل مشکلات معیشتی را در گرو حل مسائل هسته ای می دانست و تمام سیاست های دولت خود را بر همین اساس طرح ریزی کرد.
 
وی با اشاره به انتشار نامه آذر سال 92 حجت الاسلام روحانی خطاب به رهبر معظم انقلاب، خاطر نشان کرد: رییس دولت یازدهم در نامه ای به رهبر انقلاب، به اثبات حقانیت حق هسته ای ملت ایران در سطح بین الملل و اذعان ملت جهان به حقوق هسته ای ایران اشاره کرد؛ این در حالی بود که همان زمان جان کری حق هسته ای ایران را رد کرده بود.
 
عضو هیأت علمی فلسفه دانشگاه تهران، برخی از گفته های مسؤولان در قبال مسائلی که مطرح می کنند را در سطح بین الملل دارای عواقبی بیان کرد و اظهار داشت: هر حرفی که مسؤولان کشور می زنند اگر مخالف واقع باشد با توجه به رصد گفته های آنان توسط کشور های جهان عواقب جبران ناپذیری برای کشور و ملت دارد.
 
وی گفت: رییس جمهور بعد از توافق ژنو مدعی شد تحریم های علیه ایران توقف شده و سارمان تحریم شکسته شده است؛ رییس جمهور باید پاسخگو باشد که بر چه اساسی این مطالب را مطرح می کند در صورتی که هیچ پیشرفتی در توقف روند تحریم ها صورت نگرفته است.
 
زیبا کلام با بیان شاکله و ساختمان تحریم های علیه ایران به بررسی تحریم ها علیه ایران پرداخت و خاطر نشان کرد: تحریم های ایران در پنج بخش است؛ تحریم فروش نفت و فرآوردهای نفتی، مسدود کردن در آمدهای نفتی ایران توسط بانک های جهانی، تحریم های شورای امنیت، تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های آمریکا که با نگاه به توافق های انجام شده توقف تحریمی دیده نمی شود.
 
وی با اشاره به اذعان دکتر ظریف و عراقچی نسبت به وجود اشتباهاتی در توافق انجام شده یادآور شد: دکتر ظریف به وجود اشتباهاتی در ترجمه توافق انجام شده اعتراف کرده است که برخی از این اشتباهات به هیچ عنوان قابل بخشش نیست و از این اشتباهات می توان به پروتکل الحاقی اشاره کرد.
 
عضو هیأت علمی فلسفه دانشگاه تهران با توجه به سیاست های دولت یازدهم برای حل مشکلات، پرداخت به بندهای توافق برای برداشتن تحریم ها را مهم دانست و گفت: اگر نکات موجود در توافق برای برداشتن تحریم ها باید دقیق بررسی شوند به این دلیل است که تمام تلاش دولت یازدهم در برداشتن تحریم ها است و سیاست های خود را بر همین اساس طراحی کرده است.
 
وی با نگاهی به بندهای توافقات هسته ای برای برداشتن تحریم های علیه ایران به اشتباهات بزرگ در برداشت از این توافق اشاره کرد و ابراز داشت: بند اول توافق نامه ژنو می گوید کشور ها برای افزایش تحریم ها علیه ایران تلاشی نمی کنند این یعنی هیچ تغییری در تحریم ها رخ نمی دهد و بندی دیگر می گوید مقداری از بدهی های توافق شده باز گردانده می شود و این بند هم ابهاماتی دارد که هیچ نفعی برای ایران ندارد.
 
زیبا کلام متن بیانیه مطبوعاتی لوزان را دارای ابهامات بزرگی دانست و تصریح کرد: بیانیه مطبوعاتی لوزان به گونه ای است که هیچ بار حقوقی ندارد و در این بیانیه هم ابهاماتی وجود دارد که توافقات انجام شده را بیان نمی کند و عملا اتفاق مفیدی در راستای موفقیت مذاکرات نیفتاده است./1322/پ201/ج
ارسال نظرات