۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۲۶۶۶۴۵
پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان:

نسبت دین و اخلاق نسبتی ارگانیک است/ سکولارها قلمرو دین و اخلاق را جدا می دانند

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه رابطه صحیح از منظر اسلام میان دین و اخلاق را رابطه ای ارگانیک دانست و گفت: رابطه ارگانیک و یا رابطه جزء و کل صحیح است و ما اخلاق را جزئی از دین می دانیم، دین مجموعه ای از اعتقادات، احکام و اخلاق است.
اخلاق و تهذيب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام جعفر سالمی، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه و از نفرات برتر ارائه مقاله همایش سالیانه اخلاق حوزه علمیه استان اصفهان، ظهر امروز، در همایش اخلاق که در سالن مؤسسه علمی تحقیقاتی اهل البیت(ع) اصفهان برگزار شد، گفت: در آثار حضرت آیت‌الله جوادی آملی سه نوع رابطه را می‌توان بین دین و اخلاق یافت که اولین آن ها نظر سکولارها و رابطه تباین است.

 

پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: تباین بدین معنا است که دین و اخلاق ربطی به هم ندارند و قلمرو دین به رابطه انسان و خدا محدود می‌شود و نمی‌تواند به عرصه های دیگر اجتماع و از جمله حوزه اخلاق وارد شود که البته نظر نادرستی است.

 

وی افزود: سکولارها دین و اخلاق را مسافرانی می‌دانند که هر کدام از یک مبدأ شروع به حرکت می کنند و ربطی به هم ندارند و نمی توانند در کار هم دخالت کنند، هر چند ممکن است در بین راه  به طور تصادفی به هم برخورد کرده و یکدیگر را ملاقات کنند، اما این ملاقات قراری از قبل نداشته و کاملا تصادفی است.

 

حجت الاسلام سالمی رابطه صحیح از منظر اسلام میان دین و اخلاق را رابطه ای ارگانیک دانسته و اظهار داشت: رابطه ارگانیک و یا رابطه جزء و کل صحیح است و ما اخلاق را جزئی از دین می دانیم، دین مجموعه ای از اعتقادات، احکام و اخلاق است.

 

پژوهشگر حوزه علمیه ابراز داشت: مانند سَر، که جزئی از بدن انسان است، اخلاق هم جزئی غیر قابل انکار از دین است و تعریف کامل تر از دین، علاوه بر مجموعه ای از اعتقادات و احکام و اخلاق، می تواند معرفت و شناخت تمام مظاهر صفات جلال و جمال الهی باشد.

 

وی نوع سوم رابطه دین و اخلاق را رابطه ای دانست که در عین تباین، تعامل هم هست و با این که اخلاق و دین را از هم جدا می داند ولی می تواند رابطه علت و معلولی بین آن دو نیز برقرار شود و در مواردی می توانند با هم تعامل کرده و رابطه برقرار کنند.

 

وهابیت حزبی سیاسی است که به نام دین به مردم عرضه شده است

حجت الاسلام سالمی با تقسیم دین به دو نوع وحیانی و بشری، افزود: دین وحیانی، منشأ غیبی دارد و از سوی نماینده خدا و پیامبران به بشر عرضه می شود، حال آن که ادیان بشری منشأ غیبی ندارند و مانند مارکسیسم و اومانیسم خدایی نبوده و ساخته و پرداخته ذهن بشر هستند.

 

پژوهشگر حوزه علمیه در یک دسته بندی دیگر دین را به دو نوع دین حق و دین باطل تقسیم کرد و افزود: دین حق بر اساس آیه شریفه «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ» دینی است که نیاز به آن به صورت فطری در همه انسان ها وجود دارد و خدا به وسیله پیامبران احکام آن را برای بندگان فرستاده است و همه می توانند موحد باشند.

 

وی بیان داشت: دین باطل ساخته بشر است و مانند بهاییت و وهابیت که در واقع احزابی سیاسی و در خدمت استکبار جهانی و شیاطین هستند، می‌توانند به نام دین به مردم عرضه شوند و وهابیت که حاصل افکار باطل ابن تیمیه و محمد ابن عبدالوهاب است با مطامع سیاسی و برای تخریب چهره اسلام از سوی شیاطین بر جامعه‌ای غالب شده است.

 

حجت‌الاسلام سالمی با اشاره مجدد به ارگانیک بودن رابطه دین و اخلاق در منظر اسلام، نظر فلاسفه ای نظیر کانت و جان هیک را برعکس نظر اسلام دانسته و تصریح کرد: ما ملاک سنجش اخلاق را دین می‌دانیم حال آنکه آن ها ملاک سنجش دین را اخلاق می‌دانند.

 

پژوهشگر حوزه علمیه با توضیح این مطلب که سکولارها آن چه سازمان ملل و حقوق بشر کنونی می گوید را مبنا قرار داده و قصاص که حکمی دینی است را حکمی غیر اخلاقی می‌دانند، بیان داشت: آن‌ها ملاک سنجش دین را اخلاق قرار می‌دهند، آن هم اخلاقی که خود دوست دارند و عقل ناقص و شیطانی آن‌ها حکم می‌کند و آیت‌الله جوادی آملی همه افراد را به سنجش اخلاق در ترازوی دین دعوت می‌کند./939/پ202/ح

ارسال نظرات