۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
کد خبر: ۲۶۷۳۵۲
همزمان با دهه تکریم و نکوداشت مساجد؛

530 مسجد شهرستان کاشان غبار روبی می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان و در دهه تکریم و نکوداشت مساجد آیین غبارروبی در 530 مسجد شهرستان کاشان انجام می شود.
حجت السلام رحمت الله نوروز زاده

حجت الاسلام رحمت الله نوروز زاده، مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان در حاشیه غبارروبی مسجد باب الحوائج خیایان آیت‌الله سعیدی این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، با اشاره به غبارروبی مساجد، گفت: مساجد شهرستان کاشان از سوی530 خادم رسمی و با همکاری هیأت امنای مساجد و نظارت امامان جماعات این مساجد در دهه سوم ماه شعبان المعظم غبارروبی می‌شوند.

 

به گفته وی، غبارروبی در مساجد المهدی، باب‌الحواج، صفاری و مسجد شامخی شهرستان کاشان به صورت نمادین و طی مراسم خاص با حضور مسؤولان برگزار شده است.

 

وی تعداد مساجد فعال شهرستان کاشان را 530 مسجد اعلام کرد و با اشاره به این که در این مساجد 530 خادم رسمی فعالیت دارند گفت: از این تعداد مسجد فعال دارای امام جماعت در شهرستان کاشان، تعداد 225 مسجد در شهر کاشان و مابقی در چهار بخش قمصر، برزک، نیاسر، مشکات و روستاهای تابعه است.

 

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان یادآور شد: تمامی 530 مسجد در شهرستان کاشان فعال هستند و نماز جماعت در این مساجد از سوی امام جماعت برگزار می شود.

 

حجت‌الاسلام نوروز زاده در ادامه تعداد خادمان رسمی مساجد شهرستان کاشان را 530 خادم و تعداد خادمان افتخاری این شهرستان را 600 نفر اعلام کرد و افزود: خادمان مساجد بر اساس شرح وظایفی که بر عهده دارند فعالیت می‌کنند.

 

به گفته وی، 60 درصد از خادمان رسمی مساجد شهرستان کاشان تحت پوشش بیمه هستند و 40 درصد مابقی آنها بیمه خویش فرما هستند.  

 

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان با اشاره به این که تا سه سال قبل، نماز جماعت صبح تنها در 65 درصد از مساجد شهرستان کاشان اقامه می شد، گفت: در حال حاضر در 97 درصد از مساجد این شهرستان نماز صبح اقامه می شود که امیدواریم به زودی در تمامی مساجد کاشان نماز صبح برپا شود.

 

وی تعداد مساجد تاریخی شهرستان کاشان را 16 مسجد اعلام کرد و یادآورشد: تعداد 16 مسجد تاریخی این شهرستان ثبت تاریخی است و زیر نظر میراث فرهنگی کاشان اداره می شوند.

 

حجت الاسلام نوروز زاده در ادامه با اشاره به این که 45 درصد از مساجد شهرستان کاشان تکمیل شده است، گفت: 55 درصد از مساجد این شهرستان نیاز به تعمیر و یا تجهیز دارند.

 

وی با اشاره به نقش ارزنده خیرین در بخش های آموزش و پرورش، دانشگاه و بخش سلامت شهرستان کاشان، از ورود خیرین به بخش مسجدسازی در این شهرستان خبر داد و یادآور شد: کار شناسایی خیرین مسجدساز از دو سال قبل آغاز و تاکنون 10 خیر مسجدساز در کاشان شناسایی و نشست‌هایی با آنها در زمینه احداث مسجد در مناطق فاقد مسجد انجام شده است.

 

حجت‌الاسلام نوروززاده گفت: در حال حاضر سه نفر از خیرین مسجدساز این شهرستان، عملیات ساخت چندین مسجد در مناطق فاقد مسجد را  از سال گذشته آغاز کرده‌اند و این مساجد در حال حاضر بین 20 تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

 

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان یادآور شد: در حال حاضر پنج منطقه در شهرستان کاشان فاقد مسجد هستند که اقداماتی برای ساخت مساجد در این مناطق از سوی خیرین مسجد ساز و مشارکت های مردمی انجام شده است.

 

حجت الاسلام نوروز زاده در ادامه از برگزاری دوره های آموزشی مدیریت مسجد به روش تبلیغ برای ائمه جماعات مبتدی خبرداد و افزود: این دوره های آموزشی برای نخستین بار در شهرستان از سال گذشته با هدف ارتقای آگاهی ائمه جماعات مبتدی، با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه شهرستان کاشان آغاز شده است.   

 

وی، عدم آگاهی و اشراف به مدیریت مسجد را یکی ازمشکلات در حوزه ائمه جماعات مساجد اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم با برگزاری این دوره‌های آموزشی، شاهد ارتقای مدیریت مساجد شهرستان باشیم.

 

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان اظهار داشت: مدیریت قوی در مساجد، سبب پویایی و زنده بودن  مسجد است، از این رو مسجدی که امام جماعت آن فعال است، مسجد پویا و فعال است، بنابراین توجه به آموزش، ارتقای آگاهی مدیریت مساجد را به همراه خواهد داشت و این حرکتی است که از سال گذشته در شهرستان کاشان آغاز شده است./1307/ت302/ح

ارسال نظرات