۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۲۷۱۴۴۸
آیت الله نوری همدانی:

مردم با تمام وجود پای انقلاب و ولایت فقیه ایستاده اند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی ملت شریف ایران را مردمانی انقلابی، ارزشی و ولایی دانست و با تشریح نحوه شکل گیری حکومت های مشروع در دین، گفت: فقط حکومت پیامبر(ص)،‌ امام(ع) و نائب امام(ع) در اسلام مشروع است.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، در برنامه چشمه معرفت از سلسله سخنرانی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان که از شبکه اول سیما پخش شد با تبریک ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: با تولد امام مجتبی(ع)، موجی از شادی و خوشحالی خانه اهل بیت(ع) را فرا گرفت و جبرئیل، فرشته وحی از آسمان،‌ نام ایشان را آورد و برای تبریک محضر پیامبر(ص) حضور پیدا کرد.

 

وی با تأکید بر مطالعه تاریخ از سوی مسلمانان ابراز داشت: مسلمانان باید تاریخ را مطالعه کنند و با تجزیه و تحلیل جریان‌های تاریخی از آن عبرت بگیرند؛ چنان که تاریخ اسلام نیز از آن جمله است.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: با مطالعه تاریخ اسلام متوجه می‌شویم که هر موقع مردم از نبوت و امامت حمایت کردند و با پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) همراه بوده‌اند؛ ایشان توانستند در راه پیشرفت اسلام گام بردارند و نقش‌آفرینی و اثرگذاری داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) با همراهی مردم مدینه توانستند اسلام را تبلیغ کنند و برای امتداد فرهنگ اسلام، حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین انتخاب کردند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: بعد از رحلت رسول اکرم(ص) برخی جریان‌ها، امیرمؤمنان علی(ع) را کنار زدند و بعد از به وجود آمدن این انحراف در اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س) قیام کرده و مردم را مسؤول انحراف و اختلاف معرفی کردند.

 

وی یادآور شد: در نتیجه این انحراف در اسلام و عدم حمایت مردم از ولایت، خلافت از حضرت علی(ع) سلب شد و بعد از بیست و پنج سال، مردم به ایشان رو‌آوردند؛ اما جامعه اسلامی در نتیجه سیاست‌های معاویه از فرهنگ اسلام دور شده بودند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به آثار، خدمات و عدالت‌ امیرمؤمنان علی(ع) در جامعه اسلامی گفت: بعد از مدتی حضرت علی(ع) به شهادت رسید و امام حسن مجتبی(ع) به عنوان جانشین ایشان قیام کردند؛ اما معاویه با نیرنگ و فریب توانست، لشکریان امام مجتبی(ع) را متفرق کند و بعد از عدم همراهی مردم، ایشان به ناچار جنگ را ترک کرد.

 

وی افزود: هنگامی که مردم با وعده‌های تهی معاویه، فریب خوردند و از اطراف امام مجتبی(ع) پراکنده شدند، امام(ع) صلح به معنای ترک جنگ با معاویه را به ناچار پذیرفت؛ اما هیچ‌گاه با معاویه بیعت نکرد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی، جریان صلح امام مجتبی(ع) و قیام امام حسین(ع) را متفاوت خواند و گفت: معاویه از امام حسن(ع) بیعت نمی‌خواست؛ اما یزید از امام حسین(ع) بیعت می‌خواست؛ تا حضرت، اقدامات بنی‌امیه را بپذیرد که ایشان این بیعت ذلت‌بار را نپذیرفت.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، همراهی مردم را در تشکیل و مقبولیت حکومت مهم خواند و ابراز داشت: بعد از بنی امیه، بنی عباس با موج سواری از جریان‌های مختلف، حکومت را به دست آوردند؛ اما در راستای حکومت بنی امیه حرکت کردند و مقبولیت و مشروعیتی نداشتند.

 

وی به شاخصه حکومت مشروع در اسلام اشاره کرد و گفت: فقط حکومت پیامبر(ص)،‌ امام(ع) و نائب امام(ع) در اسلام مشروع است؛ چنان که مردم به ندای امام خمینی(ره) لبیک گفتند و برای تشکیل نظام اسلامی، مبارزه و جهاد کردند و در حال حاضر نیز مردم با تمام وجود از ولایت و نظام اسلامی حمایت می‌کنند.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان افزود: برخی افراد به امام صادق(ع) پیشنهاد می‌‌کردند؛ تا برای حکومت قیام کند که حضرت، عدم حمایت مردم را مانع می‌دانستند؛ چنان که ایشان در جریانی به سدیر صوفی فرمودند «اگر به تعداد این احشام، سرباز می‌داشتم، قیام می‌کردم»؛ سدیر می‌گوید « تعداد آنها را شمردم، هفده عدد بیشتر نبود»./908/پ202/ج

ارسال نظرات