۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۲۷۱۷۳۰
آیت الله مقتدایی:

اصل تدبر در جلسات قرآنی فراموش نشود

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در جلسات قرآن اصل تدبر فراموش شده و بیشتر به روخوانی قرآن بها داده شده است، گفت: اگر روخوانی همراه با تدبر باشد تأثیر بسیار بیشتری نسبت به روخوانی سطحی دارد.
آيت الله مرتضي مقتدايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله مرتضی مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته، در مراسم شبی با قرآن که با هدف ترویج و تعمیق فرهنگ حیات بخش قرآن کریم و همچنین تحقق اهداف و سیاست‌های توسعه فرهنگ قرآنی و همکاری صدا و سیمای مرکز اصفهان در جمع صمیمی قاریان و حافظان کلام وحی که در هتل عباسی برگزار شد، گفت: خواندن قرآن بسیار مؤثر است، ولی تأثیر تدبّر در قرآن بسیار بیشتر است.

 

وی در ابتدا با تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) افزود: ولادت اولین فرزند حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) موجب شادی پیامبر شد و خداوند نیز این ولادت را به پیامبر تبریک گفته و نام حسن را برای ایشان انتخاب کرده است.

 

آیت الله مقتدایی بیان داشت: پیامبر بارها امام حسن(ع) را در کودکی روی پای خود می نشاند و می فرمود «خدایا من این فرزندم را دوست دارم پس تو هم او را دوست بدار و دوستان حسن را نیز دوست بدار همان گونه که من دوستان او را دوست دارم»

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اهل بیت پیامبر(ص) به استناد روایاتی که شیعه و سنی نقل کرده اند پنج تن آل عبا هستند و آیه تطهیر در شأن ایشان نازل شده است، نه در شأن زنان پیامبر.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به آیه ای از قرآن که می فرماید «قُل لا اَساَلَکُم عَلَیهِ اَجراً اِلّا المَوَّدَةَ فِی القُربی»، مودت را ظاهر کردن محبت در عمل دانست و افزود: طبق این آیه بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است نسبت به ذوی القربی(اهل بیت) پیامبر مودت داشته باشد.

 

آیت الله  مقتدایی با اشاره به مقام شیعه گفت: روزی فردی خدمت امام حسن مجتبی(ع) رسید و گفت: من شیعه شما هستم و امام در پاسخ فرمود اگر اوامر ما را انجام می دهی و از نواهی ما چشم پوشی می کنی راست می گویی و گرنه ادعای بی جایی داری و باید بگویی من محِّب شما هسستم و فرمود هر چند در محبت ما هم خیر زیادی وجود دارد.

 

وی افزود: به لطف خداوند در کشور ما بعد از ظهور انقلاب اسلامی ایران جلسات قرآنی افزایش چشمگیری داشته است و این یک اتفاق مبارک است ولی متأسفانه در این جلسات اصل فراموش شده، یعنی کمتر به تدبر در قرآن پرداخته می شود و بیشتر به روخوانی قرآن بها داده شده است در صورتی که روخوانی همراه با تدبر تأثیر بسیار بیشتری نسبت به روخوانی سطحی دارد.

 

رییس هیأت امنا انجمن حامیان توسعه حوزه های علمیه با اشاره به خاطره ای از مرحوم حضرت آیت الله علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان گفت: ایشان می گفتند هر گاه دوباره سراغ قرآن می روم نکات جدیدی را می یابم که در دفعات قبلی آنها را ندیده بودم و این از معجزات این کتاب آسمانی است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: نظر مقام معظم رهبری و همه مراجع این است که قرآن باید در متن زندگی مردم وارد شود و این به معنای عمل به دستورات قرآن است نه صرفاً خواندن آن.

 

آیت الله مقتدایی با اشاره به قسمتی از خطبه هَمّام که در وصف متقین آمده است، گفت: در این خطبه گفته شده اهل تقوا، افرادی هستند که در شب بیدار می شوند و قرآن را شمرده شمرده تلاوت می کنند و خواندن آیات قرآن باعث به وجود آمدن حالت حزن در وجود آن ها می شود سپس از قرآن دوای درد خود را می گیرند چون قرآن بر هر دردی شفاست و هنگامی که به آیات بهشتی می رسند، خوشحال می شوند و هنگامی که به آیات عذاب می رسند، با تمام وجود به آن گوش فرا داده و آن را در وجود خود ثبت و ضبط می کنند./939/پ202/ج

 

ارسال نظرات