۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۲۷۴۲۷۶
کارشناس مذهبی تبیین کرد؛

سعادت و شقاوت از نگاه قرآن

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با اشاره به این که انسان سعادتمند، مطیع خدا و پیامبر(ص) است، گفت: انسانی سعادتمند است که هم و غم او امر خداوند متعال و پیامبر اکرم(ص) باشد.
سعادت و شقاوت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم میر حسینی، کارشناس مذهبی امروز در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع «سعادت و شقاوت در قرآن و نهج البلاغه» در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: کلید آسمان ها و زمین دست خداوند متعال است.

 

وی با اشاره به آیه «یَوْمَ یَأْتِ لا تَکَلَّمُ نَفْسٌ إِلاَّ بِإِذْنِهِ فَمِنْهُمْ شَقِیٌّ وَ سَعیدٌ. فَأَمَّا الَّذینَ شَقُوا فَفِی النَّارِ لَهُمْ فیها زَفیرٌ وَ شَهیقٌ خالِدینَ فیها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّکَ إِنَّ رَبَّکَ فَعَّالٌ لِما یُریدُ وَ أَمَّا الَّذینَ سُعِدُوا فَفِی الْجَنَّةِ خالِدینَ فیها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّکَ عَطاءً غَیْرَ مَجْذُوذٍ.» ابراز کرد: انسان ها در روز قیامت به دو گروه سعید و شقی تقسیم می شوند.

 

این استاد حوزه علمیه جامعه الزهرای قم افزود: در این آیه، خداوند متعال لفظ «شَقوا» را معلوم به کار برده است و لفظ  «سُعدوا» را مجهول به کار برده است؛ چرا که انسان شقی، راهش مشخص و معلوم است و راه شیطان را می رود.

 

میر حسینی با اشاره به آیه «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» اظهار کرد: به والدین خود احسان کنید؛ چرا که اگر والدین از انسان راضی نباشند، افراد عاقبت بخیر نمی شوند.

 

این کارشناس مذهبی به مضرات تجسس در کار دیگران اشاره کرد و گفت: خداوند متعال از تجسس در کار دیگران نهی کرده است، تفحص با تجسس متفاوت است؛ تفحص در کار خیر است، در حالیکه تجسس مذموم و ناپسند است.  

 

وی با اشاره به این که انسان سعادتمند، مطیع خدا و پیامبر(ص) است، ابراز کرد: انسانی سعادتمند است که هم و غم او امر خداوند متعال و پیامبر اکرم(ص) باشد. 

 

این استاد حوزه علمیه جامعه الزهرای قم با اشاره به آیه «رَب ابن لِی عِندک بَیتاً فِی الجنة»، افزود: قدر و ارزش خود را بدانید؛ حضرت آسیه(س) در دعای خویش بودن در جوار پروردگار خود را آرزو نمود و از خداوند خانه ای درخواست کرد که نزد او باشد.

 

میر حسینی اظهار کرد: قرآن راهنمای هر خیر است، از این رو به سراغ قرآن بروید؛ خداوند متعال می فرماید: «وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمینَ؛ و ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز، و مایه هدایت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است.»./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات