۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۲۷۴۹۳۹
استاد حوزه علمیه:

کسب و کار حلال جزء سیره انبیای الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به فرمایشی از امام محمد باقر(ع) گفت: کار کردن برای کسب روزی حلال عبادت و اطاعت از خدا است و انجام کسب و کار حلال جزء سیره انبیای الهی است.
حجت الاسلام صمدي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام داوود صمدی آملی استاد حوزه علمیه در مراسم سخنرانی بیست و هشتمین روز از ماه مبارک رمضان که در مسجد جامع اعظم تجریش برگزار شد، با اشاره به فرایضی از دعای امام محمد باقر(ع)، گفت: ایشان می فرمایند خدایا اطاعت خودت را بر ما واجب کنید.

 

وی با اشاره به شیوه زندگی امام باقر(ع) بیان کرد: ایشان برای اموری که در باغ انجام شود به کارگران در کارهای سنگین کمک می‌کردند تا فشاری به آنها وارد نشود.

 

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: امام محمد باقر(ع) به کسب و کار اهمیت می‌دادند و به این مسأله تأکید داشتند که خودتان نیازهایتان را برآورده کنید و انجام کسب و کار جزء سیره انبیای الهی بود.

 

حجت الاسلام صمدی آملی افزود: امام باقر(ع) در هوای گرم مدینه مشغول به باغداری بودند، محمد ابن منکدر یکی از افرادی که مسیر عرفانی را طی می کرد، امام باقر(ع) را مشاهده کرد که از سختی کار روزانه باز می‌گشت و به امام باقر(ع) انتقاد می کنند شما با داشتن سن زیاد مشغول کسب و کار هستید، اگر مرگ به سراغ شما بیاید چگونه خدا را ملاقات خواهید کرد، امام باقر(ع) به او می گوید اگر من در این حال از دنیا بروم در حال اطاعت خدا ایشان را ملاقات می کنم اما دیگران خرجی تو را می دهند.

 

وی افزود: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) بعد از ورود به کوفه محلی را محل مراجعه مردم شد، زنی به ایشان مراجعه می کند و در انتقاد از شوهرش می‌گوید که کار و کاسب شوهرش تنها نماز خواندن به تأثیر از شما است، حضرت علی(ع) شوهر این زن را فرا می خواند و به این مرد می گوید که من حاکم مردم هستم و من نمی توانم شب ها با شکم سیر بخوانم در حالی که در قلمرو من مردم گرسنه باشند، اما تو زن و فرزند داری و کسب و کار برای تو عبادت است.

 

استاد حوزه علمیه با تأکید بر کسب و کار و روزی حلال گفت: انسان باید هر کاری را به وقت خودش انجام دهد و باید از فرمایش خدا پیروی کرد.

 

حجت الاسلام صمدی آملی گفت: انسان باید کسب کند و اثر وجودی داشته باشد و محصلان و دانشجویان به فکر فراگیری درس و علم باشند و در غیر این صورت به دنبال کسب روزی حلال باشند که نوعی عبادت است.

 

وی با بیان اهمیت فراگیری علم و دانش گفت: علم تشریح نظام هستی است و فراگیری علم منجر به دستیابی به سعادت می شود.

 

استاد حوزه علمیه بیان کرد: خدا علم را هرجای به انسان می دهد و چه بسا افرادی با گفتن این که شاگرد فلان استاد هستند و در کدام حوزه درس می‌خوانند اما قابلیت دریافت علم را نداشته باشد، علم را باید خدا بدهد و معلم و مدرسه علم را نمی دهد و مقدمه ای برای رسیدن به علم است.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با انتقاد از شیوه های کارهای پشت میزی، گفت: بسیاری از بیماری ها به دلیل عدم تحرک است و تجربه این را ثابت کرده است.

 

وی با اشاره به شرایط سخت روزه داری در سال های گذشته، خاطرنشان کرد: در گذشته کشاورزان با داشتن شرایط سخت به سرزمین های کشاورزی می‌رفتند و در این شرایط روزه هم می‌گرفتند.

 

استاد حوزه علمیه گفت: اگر کار به درستی انجام شود، کشور آباد می‌شود و نیازی به فروش نفت کشور نیست.

 

حجت‌الاسلام صمدی آملی با اشاره به خاطراتی از دوران دفاع مقدس و عملیات والفجر هشت در ماه بهمن گفت: در آن زمان برای تهیه گزارشی از وضعیت رزمندگان به شطلی رفته بودم، رزمندگانی که در خط بودند در شرایط سخت و با وجود گرمای هوا کار می کردند، در حالی که امروز همه به دنبال کار پشت میزنشینی هستند./818/پ202/ح

ارسال نظرات