۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۲۸۲۰۸۸
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

سیره انبیای الهی برای هدایت بشر

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه آیه «قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربی» رسالت اصلی خلقت بشر است، اظهار کرد: فی القربی در این آیه به معنای عشق ورزی و اطاعت امر اهل بیت علیهم السلام است.
حجت الاسلام حسين زاده

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسین زاده، امشب در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه خداوند متعال بشر را با کیفیت متفاوتی خلق کرده است، اظهار کرد: حضرت امیرالمومنین(ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه می فرماید«خَلْقَهُ مِنْ نَبِىٍّ مُرْسَل، اَوْ کِتاب مُنْزَل، اَوْ حُجَّة لازمَة، اَوْ مَحَجَّة قائِمَة یعنی خداوند بندگانش را بدون پیامبر یا کتاب آسمانى یا حجتى لازم یا نشان دادن راه روشن رها نساخته است».


استاد حوزه علمیه با اشاره به هدف خلقت انسان، عنوان کرد: خداوند متعال بشر را برای عبادت خلق کرده است و عبادت بزرگترین هدف خلقت از نگاه قرآن برشمرده شده است؛ انسان متفاوت از
سایر مخلوقات است، اولین وجه تمایز انسان با سایر مخلوقات عقل و منطق است؛ وجود عقل برای هدایت بشر لازم است، خداوند متعال انبیاء الهی را برای هدایت عقل بشر فرستاده است.


وی با اشاره به رسوم ملل و جریانات تاریخی جاهلیت، گفت: 124 هزار پیامبر الهی با زحمات زیادی در طول تاریخ برای هدایت بشر مبعوث شدند که حضرت رسول اکرم(ص) به عنوان پیامبر آخر الزمان کامل‌ترین آن‌ها نبود.


حجت‌الاسلام حسین زاده با اشاره به اینکه تمام پیامبران الهی در طول دوران هدایت خود برای هدایتگری خود مزدی را از بشر درخواست نکرده اند، عنوان کرد: حضرات نوح، هود، لوط و شعیب علیهم السلام از پیامبران الهی هستند که قرآن از آن‌ها برای این موضوع مثال زده است.


استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به متن آیات 107 تا 109 سوره شعرا که می فرماید«إِنِّی لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ، فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِیعُونِ، وَمَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ»، گفت: طبق صریح این آیات تمام پیامبران برای نیک هدف و راه مبعوث شده و هیچکدام به دنبال اجر و مزدی نبوده اند.


وی با اشاره به آیه«قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربی » که برای رسول اکرم(ص) نازل شده است، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص)طبق صریح این آیه اجر و مزدی را از امتش درخواست می‌کند و آن هم فقط مودت اهل بیت علیهم السلام است.

 

حجت‌الاسلام حسین زاده با اشاره به تفسیر «قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربی»، گفت: حتی در تفاسیر اهل سنت آمده است که فی القربی همان اهل بیت پیامبر اکرم(ص) است./921/پ202/ف

ارسال نظرات