۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۲۸۲۲۷۶

«حج»، موضوع نخست خطبه‌های سراسر کشور

خبرگزاری رسا ـ با توجه به هفته حج و در آستانه اعزام زایران خانه خدا به حج تمتع، خطبای سراسر کشور در خصوص حج و اهمیت آن و توصیه ها به حجاج سخنرانی کردند.
«حج»، موضوع نخست خطبه‌های سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، با توجه به هفته حج و در آستانه اعزام زایران خانه خدا به حج تمتع، خطبای سراسر کشور در خصوص حج و اهمیت آن و توصیه ها به حجاج سخنرانی کردند.

 

امام جمعه گرگان: حجاج تمامی وقت خود را به عبادت بگذرانند

 

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری به فرا رسیدن هفته حج اشاره کرد و ضمن گرامیداشت این ایام، خطاب به حجاج بیت الله الحرام گفت: حجاج ایرانی باید از این فرصتی که شاید در طول عمر انسان یکبار پیش بیاید، بهترین بهره و استفاده را از آن ببرد و به راز و نیاز با پروردگار مشغول شود و توصیه می‌شود که زوار ایرانی 95 درصد وقت خود را به عبادت مشغول باشند تا این که بخواهند به فکر خرید و حضور در بازارها باشند.

 

آیت الله نورمفیدی تاکید کرد: زوار ایرانی باید نمونه بارز یک مسلمان واقعی را به جهانیان نشان دهند و برای آنان الگو باشند و نباید کارهائی از قبیل دست فروشی و یا گذراندن وقت در بازار انجام دهند.

 

نماینده ولی فقیه همچنین توجه حجاج را به دسیسه‌های دشمنان در این ایام جلب کرد و گفت: این ایام بهترین وقت برای ایجاد تفرقه و دشمنی بین مسلمانان از سوی دشمنان است و حجاج باید حواسشان به این مسائل جمع باشد و کارهائی انجام ندهند که سبب تحقیر کشور شود.

 

نماز جمعه اصفهان: حج تکلیف است و باعث تفکر و تدبر می شود

 

حجت الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اصفهان گفت: این کنگره بزرگ جهانی باعث بیداری،هوشیاری و برملا شدن تهمت ها و دروغ ها ی دشمنان اسلام می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب با اشاره به اینکه در بازار عربستان بیش از 50 عنوان کتاب برضد ایران و شیعه عرضه می شود گفت:حتی یک کتاب بر ضد صهیونیست ها در این بازار وجود ندارد و این همان اسلام آمریکایی است که در عربستان حاکم شده است.

 

وی سخنان بعضی افراد مبنی بر جایز نبودن حج به دلیل اقدامات و سیاست های اخیر عربستان را شبهه نامید و گفت : حج تکلیف است و باعث تفکر ،تدبر و بروز آثار مثبت اجتماعی و مذهبی می شود .
وی گفت : حج بزرگترین کنگره جهان است و اوج شکوه آن در اتحاد جهان اسلام در روز عرفه است.

 

نماز جمعه اردبیل: حجاج از سفر معنوی حج توشه اخلاقی و معرفتی بردارند

 

حجت‌الاسلام عبدالله بیدار پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل با گرامیداشت هفته حج اظهار کرد: حج کنگره عظیم امت اسلامی در نمایش وحدت و همدلی آنهاست که امسال با توجه به تحرکات گروه‌های تکفیری، سلفی و وهابی شایسته است اعمال حج با وحدت و انسجام امت اسلامی با شکوه هر چه تمامتر برگزار شود.

 

وی با بیان اینکه تمام اعمال حج دارای رمز و رموز معنوی است که یک حاجی باید در اعمال حج آن را انجام دهد، تصریح کرد: از همان زمانی که حجاج ما لباس احرام پوشیده و غسل توبه به جا می‌آورند تا انجام تمام مراحل حج ابراهیمی باید معنویت اسرار این اعمال به خوبی برای یک حاجی مشخص و معلوم باشد.

 

بیدار نقطه اصلی انجام حج تمتع را انجام اعمال عرفات اعلام کرد و گفت: حقیقت حج در عرفات و دعای بی‌نظیر امام حسین (ع) با معبودش نهفته که انسان با بریدن از تعلقات دنیوی به سمت معنویت همراه با عبودیت حرکت می‌کند.

 

وی افزود: دعای عرفه سیدالشهدا (ع) کلاس معرفت و خودسازی است که انسان‌های لایق و شایسته می‌توانند از حظ معنوی آن بهره‌مند شوند.

 

بیدار در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در همه این اعمال اسراری نهفته که یک زائر حرم امن الهی باید علت و دلایل این انجام اعمال را بشناسد و با شناخت اسرار و معارف حج سعی کند تا به بهترین شکل آنها را به سرانجام برساند.

 

وی حج را تولد ثانوی بشر توصیف کرد و ادامه داد: معنویتی که یک حاجی بر اثر انجام مناسک حج به دست می‌آورد در صیانت و حفاظت از آن باید کوشا باشد.

 

امام جمعه خرمشهر: حجاج ایرانی نمایندگان تشیع هستند

 

حجت الاسلام والمسلمینموسوی‌فرد در فراز دیگری از خطبه‌ها با اشاره به فرار رسیدن موسم حج، از حاجی‌های کشور ایران با لفظ سفیران شیعه یاد کرد و گفت: زائران، نمایندگان و سفیران ایرانیان و شیعیان مذهب جعفری هستند و به عنوان نماینده مذهب امام جعفر صادق(ع) باید در تمام اوصاف ویژه و پسندیده در صفوف اول قرار گیرند.

 

امام جمعه قزوین: مراسم حج زمینه‌ساز فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی است
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: از جمله ظرفیت‌های فرهنگی دیگر کشور برنامه معنوی سالیانه حج بوده که اکنون در آستانه این مناسبت قرار داریم.

 

وی تصریح کرد: هفته حج که با پیگیری و تلاش مسئولان دستگاه حج و زیارت هر ساله روند رو به رشدی را دنبال می‌کند، می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی فراوانی باشد.

 

امام جمعه شهر قزوین با بیان اینکه عموم زائران حج تمتع هنگام حضور در این مراسم معنوی لازم است به جنبه‌های مختلف مراسم حج توجه کنند، یادآور شد: این مراسم تنها یک سفر زیارتی نبوده و عرصه بروز فعالیت‌های گسترده اجتماعی است.

 

امام جمعه اهواز: شئونات اسلامی در بدرقه و استقبال حجاج رعایت شود

 

امام جمعه موقت اهواز با گرامیداشت هفته حج گفت: حج یکی از ارکان دین است و جنبه عبادی و سیاسی آن محفوظ است.

 

حجت الاسلام حسن زاده ادامه داد: اگر به خوبی از همایش بزرگ مسلمان استفاده می شد بسیاری از مشکلات مسلمانان و جهان اسلام برطرف می شد اما حکام سعودی امکان بهره برداری از این اجتماع را نمی دهند.
خطیب جمعه اهواز ابراز امیدواری کرد که شئونات اسلامی در بدرقه و استقبال حجاج رعایت شود.

 

امام جمعه تبریز: بخشش گناهان از ثمرات حج است

 

حجت الاسلام والمسلمین شبستری با گرامیداشت هفته حج و تبیین فلسفه حج گفت: در صورتی که این واجب الهی با معرفت و شناخت کامل صورت گیرد موجب تحول روح انسان می شود.

 

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه بخشش گناهان گذشته و آینده از ثمرات حج شمرده شده است، اظهارکرد: انسانی که به معرفت الهی دست یابد دیگر مرتکب گناه نمی شود.

 

امام جمعه برازجان: سوغاتی سفر خانه خدا هدایای معنوی برای دنیا و آخرت است

 

حجت‌الاسلام حسن مصلح در خطبه‌های امروز نماز جمعه برازجان با توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی اظهار داشت: سفر معنوی حج دارای آثار و برکات فراوانی است که زائران خانه خدا باید از این سفر معنوی بیشترین توشه را بردارند.

 

وی با بیان اینکه سفر معنوی حج بیشتر توشه معنوی دارد، اضافه کرد: زائران بیت الله الحرام باید از این سفر الهی بیشترین بهره را ببرند چراکه سوغاتی سفر خانه خدا هدایای معنوی برای دنیا و آخرت است.

 

امام جمعه شهرکرد: حجاج در خروج ارز از کشور صرفه‌جویی کنند

 

حجت الاسلام والمسلمین احمدی با اشاره به هفته حج گفت: جمعی از مردم کشور و همچنین استان ما عازم سفر حج هستند که آرزوی صحت و سلامت برای آن‌ها داریم.

 

این مسئول حضور در حج را یک فرصت استثنایی و بی‌بدیل معرفی و خاطرنشان کرد: مردم باید در حج حضور فعال داشته باشند چون آسان‌ترین راه برای ارتباط با مسلمانان دیگر کشورها، رابطه با مقاومت در آن کشورها و شناساندن فرهنگ ایرانی اسلامی حج است.

 

احمدی با اشاره به وضعیت اقتصادی فعلی در کشور و وضعیت آل‌سعود پرسه زدن در بازارهای عربستان را جایز ندانست و به حجاج توصیه کرد: به مسائل و آداب حج پرداخته و از این فرصت بهره کافی ببرند.

 

امام جمعه سنندج: حج تجلی وحدت امت پیغمبر است

 

ماموستا خدایی در ادامه با تبریک هفته حج و اشاره به اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع افزود: خداوند حج را بر کسانی که استطاعت مالی دارند واجب کرده است.

 

وی حج را عامل تقویت دین اسلام در دو محور فردی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: فرایض حج با انگیزه دینی و الهی بوده و حضور انسان مسلمان در آن فضای معنوی موجب تقویت روحیه ایمانی‌اش می‌شود.امام جمعه سنندج در ادامه به آثار اجتماعی فریضه حج با توجه به شرایط کنونی نیز اشاره کرد و گفت: حج در حوزه اجتماعی موجب تقویت دین مبین اسلام و در واقع نمایش قدرت اسلام و تجلی وحدت امت پیغمبر می‌شود.

 

حجت الاسلام فرشاد: ستاوردهای سفر حج حفظ شود

 

حجت الاسلام والمسلمین فرشاد در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اراک گفت: معرفت حجاج اولین مساله ای است که در حج تمتع باید به آن توجه شود.

 

حجت الاسلام فرشاد افزود: حاجیان قبل از تشرف به خانه خدا باید نسبت به جایی که می روند و اعمالی که انجام می دهند معرفت کسب کنند.

 

وی بیان کرد: افرادی که به حج تمتع مشرف می شوند قدر خود را بدانند و وظایف قبل، حین و بعد از این سفر معنوی را به خوبی انجام دهند.

 

نماینده بعثه مقام معظم رهبری ادامه داد: حفظ دستاوردهای سفر حج از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

امام جمعه کرمانشاه: نور حج باید محفوظ شود

 

آیت الله علما بایادآوری اینکه در هفته حج قرار داریم و باید بهترین و بالاترین اسفاده معنوی را به دست آورد، گفت: حج یک بار در طول عمر انسان واجب است و باید پس از انجام این فریضه واجب سعی شود نور معنوی که در جان و چهره زائر ایجاد می شود با دوری از معصیت حفظ کرد.

 

حجت الاسلام سپهری: حج، مهمترین مظهر وحدت، همکاری و برادری مسلمانان است

 

حجت الاسلام محمدباقر سپهری در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه این هفته ارومیه افزود: انجام حج یکی از مهمترین واجبات دینی مسلمانان است به طوری که خداوند متعال در قرآن کریم، افرادی که با وجود استطاعت مالی به حج مشرف نمی شوند را کافر می داند.

 

وی اضافه کرد: آیات متعددی در قرآن کریم در خصوص اهمیت حج وجود دارد و همه مسلمانان باید این امر مهم را انجام دهند و بر آن اهتمام داشته باشند.

 

وی اظهار کرد: هر سال سه میلیون نفر مسلمان از کشورهای مختلف دنیا در قالب کنگره بزرگ حج در کنار هم گرد می آیند و وحدت و یکپارچگی خود را نشان می دهد که همین امر می تواند یکی از دلایل وجوب حج باشد.

 

وی با اشاره به تاکیدات مستمر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص برپاداشتن عالمانه حج ادامه داد: همه ما مسلمانان باید دشمن شناس باشیم و نقشه دشمنان را به ویژه درحوزه تفرقه افکنی در بین جامعه اسلامی رصد کنیم و در صدد نقش برآب کردن آن بر آییم که در این مسیر، حج یکی از مهمترین مولفه هاست.

 

امام جمعه اراک: کسی که به حج می‌رود گویا تازه متولد شده است

 

آیت الله دری نجف‌آبادی خطیب جمعه اراک با اشاره به نزدیک شدن ایام حج ادامه داد: حج فرصتی طلایی است که زایران باید با اخلاق اسلامی، معرفت، آگاهی و... از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند و همان‌گونه که در روایات آمده کسی که به سفر حج می‌رود مانند کسی است که تازه متولد شده پس وظایف سنگینی را در مدت سفر بر دوش خواهد داشت.

 

دری نجف‌آبادی افزود: زایران و حاجیان بدانند در این ایام میهمان ویژه خداوند هستند که باید برای درک این سفر به معرفت برسند و با شناخت لازم راهی این سفر شوند.

 

وی گفت: یکی از وظایف حاجیان قبل از رفتن به سفر حج نوشتن وصیت‌نامه و دیگری پرداختن خمس است که هر زایر باید با طلب حلالیت و پاک کردن اموال خود به این سفر با عظمت مشرف شود./1330/د101/ف

 

ارسال نظرات