۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۲۸۲۳۱۳

آشنایی با فعالیت‌های مؤسسه خطابه امیر بیان شعبه اصفهان

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه خطابه امیر بیان شعبه اصفهان گفت: ایجاد زمینه برای استعداد یابی، آموزش و تمرین طلاب جوان و علاقه مند در زمینه سخنرانی و تولید محصولات مورد نیاز همچون کتاب و نرم افزارهای آموزشی در عرصه توسعه سخنرانی علمی بخشی از اهداف مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان است.
مؤسسه امير بيان اصفهان

حجت الاسلام امین حقیقت نژاد، مدیر مؤسسه خطابه امیر بیان شعبه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، گفت: مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان، گروهی جهادی و علمی است که فعالیت‌های خود پیرامون خطابه و سخنرانی را از مهر ماه 1388 در مرکز آموزش‌های تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم به طور رسمی آغاز کرده است.

 

وی گفت: هدف اصلی راه اندازی این گروه تحقق بخشیدن به دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب، پیرامون یکی از ارکان اساسی عرصه جهاد فرهنگی یعنی خطابه و منبر است که در سال 1379 بیان فرمودند.

 

حجت الاسلام حقیقت نژاد در ادامه به سخن رهبر معظم انقلاب در بین طلاب گیلان اشاره کرد، که فرمودند: «ما از صد سال پیش تا امروز چه قدر موازین منبر را زیر ضابطه برده ایم؟! این یک خلأ است، اگر کسی هنرمند بود و مثل مرحوم آقای فلسفی ذاتا هنر منبر و سخنوری داشت؛ کارش پیش می رود و حرفش اثر می گذارد» گفت: از سال 1388 با مدیریت حجت الاسلام سامان هادی پور کارشناس تبلیغ و ارشد خطابه تشکیل جلسه دادیم و تصمیم گرفتیم که این دغدغه رهبری را اجرایی کنیم.

 

مدیر مؤسسه خطابه امیر بیان اصفهان ادامه داد: در ابتدا 15 هزار ساعت کار علمی و تولیدی صورت گرفت و تمام کتاب ها با موضوع روش سخنرانی مورد مطالعه قرار گرفت و خلأهای موجود در این زمینه شناسایی شد.

 

وی با بیان این که حاصل آن 15 هزار ساعت کار پژوهشی و مطالعاتی 12 فصل روش سخنرانی شد، گفت: فصل اول مربوط به مبانی نظری است، یعنی تبیین جایگاه سخنرانی، پیشینه و تاریخچه آن و بررسی این که نخستین کسانی که در فضای سخنرانی وارد شدند چه کسانی بودند و بررسی شبهات و سؤالاتی در این زمینه و پاسخ به این پرسش که آیا باید روش سخنرانی را فراگفت یا خیر؟

 

حجت الاسلام حقیقت نژاد افزود: فصل دوم، آماده سازی منبر است، که من به عنوان یک طلبه تصمیم دارم محتوای منبر را با دو ویژگی جذاب و تأثیرگذاری بر روی مخاطب تولید کنم و ببینم چه مراحلی را باید طی شود.

 

وی با اشاره به فصل سوم که انگیزه سازی در مخاطب است، افزود: محتوای منبر آماده شده، حالا به چه شکلی این منبر شروع شود، که مخاطب انگیزه داشته باشد پای منبر بنشیند و احساس خستگی به او دست ندهد و تا آخر مطلب همراه باشد.

 

استاد حوزه علمیه اصفهان فصل چهارم را با عنوان علم و اندیشه مطرح کرد و گفت: با بکارگیری 21 روش می توانیم ذهن مخاطب خود را اغنا کنیم و باید توجه داشت که فضای جامعه فعلی ما فضایی پر شبهه است و دشمن از هر چه فکر کنیم شبهه تولید کرده است، مثل نماز، روزه، حجاب، ولایت فقیه و مانند این که چرا نماز می خوانیم؟! چرا عربی بخوانیم؟! و غیره؛ از این رو ما به عنوان حوزه دین باید قدرت پاسخ‌گویی به این شبهات را داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: فصل پنجم، فصل پرورش احساس است با این توضیح که بعضی از مردم جامعه که یک سری گناه از آنها سر می زند، بخاطر ندانستن نیست، بلکه دوست دارد این گناه را انجام دهد. از این رو در این فصل آموزش داده می شود که چطور بر روی انواع احساسات مخاطب کار شود.

 

مدیر مؤسسه خطابه امیر بیان اصفهان درباره فصل ششم که درباره رفتارشناسی است، گفت: مخاطب با اذعان به این که حرف شما درست است و قبول دارد و اغنا هم شده است ولی می گوید به بعضی از گناهان عادت کرده است و نمی تواند ترک کند! در این فصل رفتارشناسی، توضیح و برنامه داده می شود که چطور فردی که به گناهی عادت کرده است بتواند آن را ترک کند.

 

وی با بیان این‌که در فصل هفتم آموزش داده می شود که از چه عناصری استفاده شود تا سخنرانی جذاب شود، اذعان داشت: فصل بعدی درباره سخنرانی شاد است و باید بتوانم در یک سری از عرصه ها مخاطب را بخندانیم.

 

حجت الاسلام حقیقت نژاد از فصل نهم با عنوان ماندگاری کلام یاد کرد و گفت: سخنرانی چند رسانه ای موضوع فصل دهم است، که اگر سخنرانی با پاورپوینت، صوت، فیلم و عکس همراه شود، بسیار جذاب‌تر خواهد بود، در این جا نحوه آماده‌سازی آنها آموزش داده می‌شود.

 

وی مهم ترین فصل را فصل ذکر مصیبت بیان کرد و گفت: در فصل یازدهم، روش روضه خواندن مناسب با جایگاه منبر آموزده داده می شود که دیگر بیان این مطالب که صدای من خوب نیست و یا مداحی بلد نیستم دلیل مناسبی نخواهد بود و باید توجه داشت که برخی از سخنرانان مطرح کشور با صوت روضه نمی خوانند و مداحی نمی کنند ولی مخاطب با آنها همراه است.

 

این محقق حوزه علمیه ادامه داد: فصل آخر فصل روایتگری است و باید به این نکته توجه داشت که هر سال دو تا سه میلیون جوان در راهیان نور شرکت می کنند و نباید تمام وقت این جوان با اطلاعات نظامی و عملیاتی سپری شود بلکه اصل این است که این جوان بتواند با حضورش در این مناطق دینش، نمازش، حجابش، دورغ گفتنش، محبت امام زمانش را درست شود.

 

وی از برگزاری این دوره در طول دو سال خبر داد و گفت: دانش پژوه باید دو ساعت در کلاس درس استاد مربوطه حاضر شود و بعد از آن دو ساعت تفکر درباره نحوه تولید منبر با استفاده از روش آموزش داده شده و در دو ساعت بعد منبر تولید شده را در جمع دیگر دانش پژوهان و در حضور استادیار اجرا می کند و از این طریق پی به اشکالات کار خود می برد.

 

مدیر مؤسسه خطابه امیر بیان اصفهان گفت: این دوره اولین دوره ای است که در اصفهان برگزار می شود و قم از سال 1388 هفت دوره را برگزار کرده است.

 

وی ادامه داد: تبلیغ و جذب طلاب در این دوره از طریق حضور در حوزه های علمیه دارالحکه باقرالعلوم(ع)، ولی عصر(عج)، صاحب الزمان(عج)، رکن الملک و اباصالح المهدی(عج) انجام شده است و 300 طلبه اسم نوشتند و مکان برگزاری کلاس ها هم مدرسه حضرت ولی عصر(عج) بود و این ها دوره را شرکت کردند و از آنها امتحان گرفته شد و در حال حاظر 150 نفر در دوره تابستان ثبت نام کرده اند.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این که تمام اعزام ها با رویکرد جهادی انجام می شود، گفت: موازی کاری با مراکز اعزام دیگر ارگان ها صورت نمی گیرد، به این دلیل که فضاهایی که از طرف آن ها پوشش داده نمی شود، توسط ما انتخاب می شود، مانند آموزش و پرورش.

 

وی گفت: در ایام ماه محرم سال 1392 تعداد 250 طلبه با توانایی تدریس برای دانش آموزان از لحاظ مسائل دینی و توانایی اغنا آنها به مدارس سطح شهر تهران اعزام شدند به همراه برنامه تبلیغ کلاس به کلاس و در این زمینه طلبه آموزش دیده کم است که بتواند پاسخگوی دانش آموزان باشد.

 

حجت الاسلام حقیقت نژاد با تصریح به این مطلب که فضای تبلیغی در جامعه ما کم نیست، گفت: در بخش اعزام اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز کارگروهی برای این منظور تشکیل شده است و به مرور قرار است تمام نفرات شرکت کننده در دوره های امیر بیان در آنجا پرونده تشکیل دهند.

 

وی با بیان اینکه هزینه دوره از خود طلاب دریافت می شود که صرف هزینه های جاری آنها خواهد شد، افزود: دوره فعلی بیست روزه به صورت فشرده است، و طلبه ها با توجه به تعطیلی مدارس و فارغ از درس های حوزوی روزی بین 8 الی 9 ساعت بر روی سخنرانی تمرکز می کنند و حسن آن این است که  بر روی هر چیزی تمرکز صورت گرفت باعث پیشرفت و شکوفایی استعدادها خواهد شد.

 

مدیر مؤسسه خطابه امیر بیان اصفهان در پایان بیان داشت: در طول سال کلاس ها در مدرسه حضرت ولی عصر(عج)برگزار می شود ولی دوره تابستان به دلیل دارا بودن امکاناتی مانند سالن غذاخوری، سالن ورزشی و کارگاه و همچنین نزدیکی به مرکز شهر مدرسه امام سجاد علیه السلام انتخاب شده است./939/ت301/ح

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
نرجس حبیب اللهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
سلام ثبت نام جدید دارید؟ میشه توضیح بدید. ممنون میشم
0
0