۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۲۸۲۶۶۶
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم:

زیارت وجه مشترک میان مذاهب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام دانشی گفت: اصل زیارت وجه مشترک میان مذاهب اسلامی است چنانچه هنگامی که در مقابل حرم رسول الله می‌ایستیم عزیزان اهل سنت را مشاهده می‌کنیم که مانند ما به ایشان سلام می‌دهند و عرض ادب می‌کنند.
حجت الاسلام دانشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام عباس دانشی، پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه «نخستین جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی» که در مجمتع فرهنگی اشراق زاهدان برگزار شد، گفت: نکوداشت و تکریم و تجلیل از بزرگان، یک فرهنگ غالب در همه ملتها و فرهنگ‌ها است و همه اقوام در هر جای جهان از نیاکان خود قدردانی می‌کنند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به آیه ابتدایی سوره مبارکه حمد افزود: از آنجا که در اسلام تمام حمدها و تکریم‌ها برای خداوند است، همه چیز رنگ خدایی به خود می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: دین اسلام هم مانند سایر فرهنگ‌ها به تکریم بزرگان سفارش می‌کند اما نگاهی الهی به این موضوع دارد حتی زیارت بزرگان را با نیت قربت الهی و بر زبان جاری کردن ذکر خداوند توصیه می‌کند.

 

حجت الاسلام دانشی از زیارت به عنوان درس توحید نام برد و عنوان کرد: زیارت شامل مجموعه عباداتی است که تک‌تک آنها رنگ توحید و معرفت الهی را در خود دارند شأنیت بزرگوارانی از جمله حضرت رضا(ع) و بالاتر از ایشان پیامبر مکرم اسلام به بندگی آنان برای خداوند است.

 

وی شرک‌دانستن زیارت را بی‌عدالتی برشمرد و اظهار داشت: چقدر ظلم می‌کنند آنان که زیارت را شرک می‌دانند در حالی که زیارت حاوی مایه‌های نبوی و الهی است ما زیارتی را سرشار از توحید می‌دانیم که از خرافات و رفتارهای خلاف توحید دور باشد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بیان کرد: اصل زیارت وجه مشترک میان مذاهب اسلامی است چنانچه هنگامی که در مقابل حرم رسول الله می‌ایستیم عزیزان اهل سنت را مشاهده می‌کنیم که مانند ما به ایشان سلام می‌دهند و عرض ادب می‌کنند.

 

وی اضافه کرد: زیارت بزرگان، ما را از دالان تاریخ عبور داده و به محضر پیامبر می‌رساند البته سلام بر پیامبر در نماز ما مسلمانان نیز مشترک است.

 

حجت الاسلام دانشی با اشاره به عنایات حضرت ثامن الحجج(ع) به پیروان سایر مذاهب، خاطرنشان کرد: بزرگواری امام رضا(ع) برای همه مسلمانان روشن است روحانی اهل سنت ترکمن‌صحرا که فرزند وی با عنایات حضرت شفا پیدا می‌کند، هرسال به نیت قدردانی به مردم نذر می‌دهد مولوی خالد نقشبندی از بزرگان اهل سنت نیز می‌گوید این حرم کیست که از عرش برتر است./831/پ202/ب4

ارسال نظرات