۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۲۸۲۶۹۴
وزیر امور خارجه مطرح کرد؛

اندیشیدن مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی/ گفتمان سیاسی متکی بر دانش علوم انسانی است

خبرگزاری رسا – وزیر امور خارجه گفت: مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی این بود که به ما اجازه داد تا فکر کنیم و بیاندیشیم و گفتمان های سیاسی که امروز در جهان مطرح می شود بر دانش علوم انسانی استوار است.
ظريف وزير خارجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه در نشست «مذاکرات هسته ای و علوم سیاسی در ایران» که پیش از ظهر امروز یکشنبه اول شهریور در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه کرامت گفت: در جهان امروز که مدام در حال تغییر است علم و فنآوری نقش بسیار مهمی دارد.

 

وی در رابطه با  تاثیرات علوم بین الملل گفت: دانشمندان روابط بین الملل دو وظیفه مهم  "فهم و شناسایی" اطراف پیرامون را در جهان کنونی به عهده دارند.

 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: وظیفه دانشمندان بین الملل ساختن جهانی مبتنی بر صلح، پیشرفت و همزیستی است و برای ساختن آینده بهتر باید واقعیات را در نظر گرفت.

 

ظریف گفت: وظیفه دانشمند بین الملل صرف تکرار صحبت های افرادی که در جایگاه قدرت هستند ارایه ایده های جدید است و نمی توان بدون درک واقعیات دنیای بهتری را ساخت.

 

وی بیان کرد: مطرح کردن تئوری تقدیر و تقدیس تنها کافی نیست و دانشمند بین الملل باید تحولات را خوب درک و پیش بینی کند و این گونه صلح پایدار را در دنیا برپا کند.

 

وزیررامور خارجه با بیان اینکه هیچ نظریه پردازی به طور آشکار از جنگ حمایت نمی کنند، اظهار داشت: این افراد با روش ها و شگردهای که اعمال می کنند منجر به ایجاد جنگ می شوند.

 

ظریف مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را این دانست که انقلاب اسلامی به ما اجازه داد تا فکر کنیم و در ادامه افزود: انقلاب به ما اجازه داد تا اظهار نظر کنیم و بیاندیشیم لذا ما باید قالب های موهن را بشکنیم و به شیوه دیگری نگاه کنیم.

 

وی افزود: خود باوری، توان اندیشیدن و گفتمان، متکی به علوم انسانی است و وظیفه دانشمند علوم سیاسی آینده سازی است و تنها تکرار مطالب دیگران کافی نیست.

 

وزیر امور خارجه بیان کرد: اگر به پروژه های آینده نگری و ترسیم خطوط آینده توجه کنیم به توسعه و پیشرفت دست می یابیم، اکثر کشورهایی که حرفی در روابط بین الملل دارند مطالعات پرهزینه ای انجام داده اند اینکه در آینده، دنیا چگونه خواهد بود و این موضوعات را پیش بینی کرده اند.

 

ظریف تأکید کرد: ترسیم آینده بی معنی و بی فایده نیست، با توجه به آن آینده سازی شکل گیرد و این مبتنی بر اهداف و نگرش آینده سازان و مبانی نظری توجه به آینده است.

 

وی ساختار نظام آتی و کنونی را بر مبنای معادلات سخت افزاری و نرم افزاری دانست و بیان کرد: برای تحقق این ساختار شکل یافته ما نیاز داریم تا بیشتر به علوم سیاسی توجه کنیم.

 

وزیرامو خارجه با اشاره به شرایط و تغییرات جهان، گفت: در دهه 90 میلادی و سال دو هزار میلادی خون های بسیاری در جهان ریخته شد و وقتی نظام دو قطبی از بین رفت و نظام تک محوری آمریکا به وجود آمد.

 

ظریف با بیان اینکه آمریکا با توجه به نگاه گذار در جهان و تغییر و تحولات آن جنگ های را به دنیا تحمیل کرد، در ادامه افزود: نتنها در دوران بوش پدر و پسر بلکه در دوران کلینتون هر ساله اقدامات نظامی در جهان صورت گرفت.

 

وی افزود: آمریکایی ها قصد داشتند تا یک نظام شناخته شده در چار چوب مشخص با فروپاشی نظام دو قطبی در جهان حاکم کنند، نظم نوین جهانی را وعده دادند و جنگ های فراوانی انجام دادند اما با این وجود  نظمی در جهان شکل نگرفت.

 

وزیرامورخارجه با انتقاد از جنگی که در افغانستان و عراق توسط آمریکا شکل گرفت، بیان کرد: علی رغم خون های که ریخته شد این جنگ نادرست بود، صدام که قصد داشت تا بر اساس تغییراتی که در جهان حاصل می شود قدرت را در دست بگیرد و لذا جنایتهای فراوانی را مرتکب شد.

 

ظریف گفت: این جنگ ها برای برخی کشورها نظیر یوگسلاوی و لیبی گران تمام شد، از مشخصات جهان گذار و در حال تغییر این است که با روی کار آمدن دولت جدید، دولت های دیگر از بین رفتند.

 

وی بیان کرد: در این شرایط سیال جهان درحال تغییر کار محاسبه سخت تر می شود، تعداد بازیگران تکثر یافته است و با منابع قدرتی که به وجود می آید تعداد بازیگران در عرصه سیاست نیز افزایش می یابد.

 

وزیرامورخارجه گفت: مثل گذشته دیگر دو بازیگر در صحنه بین الملل نیستند، دولت ها انحصار بازیگری را از دست داده اند و تعدای وارد این بازی بین الملل شده اند و اگر بر مبنای ما معادلاتی که در جنگ سرد بود، قرار بگیرد این پیش بینی اشتباه درمی آید.

 

ظریف با اشاره به حضور گروهای تکفیری داعش و القاعده در منطقه گفت: در حوزه مختلف بازیگرانی امنیت زدا از جمله داعش و القاعده به وجود آمدند و بازیگرانی هم مثل حزب الله امنیت را برقرار می کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه منابع قدرت متنوع شده است، بیان کرد: زمانی تنها قدرت نظامی حرف آخر می زد و زمانی قدرت اقتصادی و بعد قدرت فرهنگی هم به آن اضافه شد.

 

وزیر امور خارجه قدرت مهم دیگر را گفتمان بین المللی دانست و بیان کرد: دیپلماسی دو جانبه انسان تابع دولت ها بوده است و زمانی فرد در قدرت ها نقشی نداشته است، اما این تصور امروزه دچار تنش شده است.

 

ظریف افزود: دیپلماسی فرهنگی و آموزشی نقش مهمی پیدا کرده است و نیاز دولت ها و کنش گران از محدوده دولتی خارج شده است ، امروزه علاوه بر اقتصاد و فرهنگی قدرت گفتمانی مبانی برای پیشبرد اهداف قرار گرفته است.

 

وی بیان کرد:  تصور و شرایطی جدید در صحنه بین الملل ایجاد شده است که نمی توان بدون شناخت از منابع قدرت، از کشور پاسداری کرد.

 

وزیرامورخارجه با بیان اینکه ایران به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است، گفت: این تحول را امام (ره) ایجاد کرد که ابزار مادی تنها برای قدرت کافی نیست.

 

ظریف بیان کرد: مهم تر از قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی قدت خود باوری است و بپذیریم که ما می توانیم با خود باوری حرف را بزنیم و قالب ها را بشکنیم و از روش های منطقی الگو بگیریم.

 

وی منطق و آرمش را برای گفتگو ضروری دانست و اظهار داشت: حرف دیگران را نباید تکرار کرد و برای گفتگو نیاز به هویت خود باوری لازم است تا در جایگاه منابع قدرت محکم بیاستیم.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به قدرت ایران در منطقه بعد از سقوط صدام و طالبان، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تصمیمات هوشمندانه ای شکل گرفت و علی رغم فشارهای که به ایران وارد شد این سختی ها ارمغان های را برای کشور به همراه داشت.

 

ظریف با اشاره به پروژه امنیتی سازی در ایرن، گفت: این پروژه به شروع فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران آغاز شد و این نتیجه علم و خودباوری ایران بود تا اجازه ندهیم دیگران برای ما تعیین و تکلیف کنند از منابع قدرت بهره بردیم.

 

وی با بیان این که برخی کشورها پروژه ایران هراسی را دنبال می کردند، بیان کرد: قدرت هسته ای و قدرت گفتمان این دو منبع اهداف دشمن را ناکارآمد کرد.

 

وزیر امور خارجه افزود: مذاکرات هسته ای با تمام دشواری و پستی بلندی حفظ دستاورد هسته ای را به دنبال داشت، بدون اینکه هزینه ای را  از این بابت پرداخت کنیم.

 

ظریف آینده را مهم در پیشرفت فعالیت های هسته ای دانست و گفت: این بازی نیاز به علم داشت و اهداف بازی بدون از دست دادن منابع قدرت هسته ای ممکن شد و گام دیگر پیشرفت نیاز به پیش بینی دقیق دارد./818/پ201/ش

ارسال نظرات