۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۲۸۲۹۸۶

اخبار کوتاه جشنواره امام رضا(17)

خبرگزاری رسا ـ رشد ۷۰ درصدی آثار جشنواره فیلم رضوی، اختتامیه جشنواره خوشنویسی رضوی با حضور اساتید برجسته خوشنویسی و انتشار کتاب مقالات همایش بانوان مروج فرهنگ رضوی از جمله مهم ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
جشنواره امام رضا

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به سطح کیفی آثار رسیده به جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی، گفت: از لحاظ کمی در جشنواره امسال، با رشد 70 درصدی آثار روبرو بودیم.

 

علی غیاثی ندوشن، در آیین اختتامیه جشنواره سراسری فیلم مستند و کوتاه رضوی، با اشاره به فعالیت‌هایی که برای برگزاری این جشنواره انجام شده است، اظهار کرد: از زمان انتشار فراخوان جشنواره تا به امروز، همه عوامل جشنواره تمام تلاش خود را به کار بستند که این جشنواره با بالاترین کیفیت برگزار شود.

 

وی با تاکید بر ظرفیت‌های استان یزد برای برگزاری دهمین دوره جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی در سطوح بالا حتی در بعد بین‌المللی، خاطرنشان کرد: امسال آثار رسیده به جشنواره از لحاظ کمی و کیفی نسبت به سال گذشته با رشد خوبی همراه بود.

 

همچنین در ادامه این مراسم محمدرضا عظیمی‌زاده شهردار یزد با اشاره به اینکه هنر انتقال دهنده بسیاری از ارزش‌ها به جامعه است، افزود: این که ترکیب فرهنگ و هنر در شهر یزد انجام شود، ارزش بسیار بالایی دارد و ما در جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی شاهد این موضوع هستیم.

 

وی یکی از مهمترین ویژگی‌های یزد که در تمام امور زندگی آنها دخیل است را هنر دانست و گفت: این که هنر و ذوق و سلیقه هنرمندان در راه اخلاق، ارزش‌های اسلامی و معنویت به کار گیرند اهمیت بسیار بالایی دارد.

 

شهردار یزد تصریح کرد: به طور قطع، برگزاری چنین جشنواره‌هایی در گستره ملی و بین‌‌المللی، می‌تواند زمینه پیشرفت بیشتر کمی و کیفی فعالیت‌های هنری سینمایی در یزد به ویژه در زمینه دینی و اخلاقی را فراهم کند.

 

اختتامیه جشنواره خوشنویسی رضوی با حضور اساتید برجسته خوشنویسی

 رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار اظهار داشت: اختتامیه سیزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی با حضور اساتید برجسته خوشنویسی کشور در سبزوار برگزار می شود.

 

محبوبه طبسی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار اظهار داشت: همزمان با دهه کرامت سیزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برای نخستین بار به میزبانی سبزوار برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد: دبیرخانه از تیرماه کار خود را بطور رسمی آغاز کرد و در پنج رشته نستعلیق، شکسته ، ثلث ، نسخ وخط تحریری از هرنفر در هر رشته فقط سه اثر ارسال را دریافت کرد.

 

طبسی با بیان این که جشنواره در دو بخش رقابتی (مسابقه) وغیررقابتی (ویژه اساتید) آثار دریافت کرد افزود: دبیرخانه جشنواره از تیرماه 94 به شهرستان سبزوار واگذار گردید و پس از تشکیل کمیته های تخصصی،هنری،تشریفات و... بطور رسمی کار خود را آغاز کرد.

 

وی در خصوص داوران این جشنواره اظهار داشت: در بخش نستعلیق استادغلامحسین امیرخانی،استادعلی شیرازی، استادعلی طوسی ثانی در بخش شکسته استاد یدالله کابلی ، استادمحمد حیدری، استاد مجتبی ملک زاده در بخش ثلث و نسخ استادعلی رضاییان، استادفرهاد شیرخانی و همچنین دربخش تحریری استاد سیدعلیرضا شرافت، محمد مشقی ،دکتر امید باغانی آثار را داوری کردند.

 

وی ادامه داد: تعداد اثار رسیده به دبیرخانه 420 اثر می باشد و نمایشگاهی از آثار راه یافته به مرحله نهایی از دوم شهریورماه در محل نگارخانه امیرشاهی واقع در مجتمع فرهنگی هنری اسرار و موزه شهر واقع در میدان شهید بهشتی در دهه کرامت همزمان با برگزاری جشنواره برپا می شود.

 

وی در خصوص آیین اختتامیه این جشنواره گفت: اختتامیه این جشنواره در سوم شهریور ماه درمحل سبزوار، میدان لاله، تالار کاشفی، مجتمع فرهنگی هنری اسرار برگزار می گردد که مفتخر به حضور استاد شیرازی، استادامیرخانی، استاد شیرخانی و مسؤولان کشوری و استانی است.

 

 آزاد اندیشی امام رضا الگوی مردم سالاری دینی است

شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در همایش ترویج از بانوان مروج فرهنگ رضوی که در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با حضور جمعی از بانوان مروج فرهنگ رضوی برگزار شد، گفت:‌ امام رضا(ع) برای ترویج منابع دینی از روش مناظره و آزاد اندیشی بهره لازم را بردند و برای رسیدن به مردم سالاری دینی این روش می‌تواند به عنوان یک شاخص و الگو مطرح شود.

 

وی با تبریک ایام دهه کرامت و ولادت امام رضا (ع) اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم فرهنگ رضوی را ترویج دهیم باید ویژگی‌ها و مختصات آن را به درستی بشناسیم و سپس آن را ترویج دهیم. فرهنگ در مورد ائمه اطهار (ع) اعم است از سیره و اقوال. یعنی گفته‌هایی که از ائمه (ع) به ما رسیده است.

 

مولاوردی ادامه داد: همه ما به این اقوال دسترسی داشته ایم. یکی از ویژگی‌هایی که در اقوالی که از امام رضا (ع) به ما رسیده است پرهیز از دنیا و ساده زیستی و پرهیز از تکاثر بسیار پررنگ و برجسته است. اما چند ویژگی‌ مهم را برای ترویج فرهنگ رضوی نیاز داریم که باید به آن توجه کنیم . که من به عنوان مثال به چند مورد از آنها اشاره می‌کنم.

دلیل اینکه «رضا» نامیده شدند

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد:‌ یکی از این ویژگی‌ها لقب آن حضرت است که به نام رضا (ع) است. این لقب حضرت را از سایر ائمه متمایز می‌کند.پس از بررسی‌هایی که داشتیم و طبق نقل‌هایی که از امام جواد (ع) به ما رسیده، دریافتیم که دلیل این لقب آن است که آن حضرت افزون بر این که مورد تایید دوستان خود بود دشمنان هم از ایشان راضی بودند. به همین سبب رضا نامیده شدند.

 

مولاوردی تاکید کرد: ویژگی بعدی امام رضا(ع) این بود که عالم آل محمد (ص) است. امام رضا (ع) در عصری که زندگی می‌کرد از مقام علمی بسیار بالایی برخوردار بود. برحسب اقوالی که داریم عصر امام رضا (ع) عصر شکوفایی علم بوده است. در این زمان با پیشرفت علوم، عقاید و فرقه‌هایی رواج یافته و امام رضا (ع) در تبیین عقاید اسلامی نقش بسیار مهمی داشته‌اند و با روشی که داشتند به بقای آموزه های دینی کمک اساسی کردند.

 

وی در ادامه با اشاره به ویژگی بعدی امام رضا (ع) تاکید کرد: رأفت و مهربانی یکی دیگر از ویژگی‌های این امام همام است که امیدواریم ما هم از این ویژگی برخوردار باشیم. ویژگی بعدی ایشان تاثیر سبک زندگی و شیوه‌ رفتاری و ارتباط گیری ایشان با سایرین است. همواره اتفاقات زمانه را رصد می‌کردند و همین ویژگی بسیار تاثیر گذار بود. مهمترین ویژگی‌ که ایشان داشتند و به آن اشاره کردند عصر شکوفایی علم و معارف اسلامی بود که آن حضرت در آن زمان زندگی می‌کردند. علاوه بر تربیت شاگردان بزرگ می‌بینیم که در توسعه علم و ایجاد فضای علمی موثر، طرح اندیشه‌های مخالف را فراهم می‌کردند و پس از مطرح شدن اندیشه‌های مخالف آنها را نقد و بررسی می‌کردند وهمین شیوه سبب رشد و ترویج تمدن اسلامی شد.

 

وی ادامه داد: اگر ما امروز تشابه جامعه را با جامعه‌ی معاصر زمان امام رضا (ع) در نظر بگیریم به اهمیت این موضوع بیشتر از پیش پی می‌بریم. روش امام رضا (ع) بهترین روش برای نشر معارف تبلیغی و ناب است. در بستر شرایط سیاسی فکری و متلاطم بحث آزاد اندیشی بسیار تاثیر گذار است که مقام معظم رهبری هم بر این امر تاکید داشتند. ما برای رسیدن به این فضا در جامعه نیازمند الگو هستیم و بهترین الگوی ما هم می‌تواند امام رضا (ع) باشد. که روش منطقی را برای این آرمان داشتند.

 

مولاوردی عنوان کرد: فضای باز سیاسی عصر امام رضا (ع) در مقایسه با سایر ائمه (ع) و تجمع افکار و فرقه‌های انحرافی که بود باعث شد امام رضا(ع) برای ترویج منابع دینی از روش مناظره و آزاد اندیشی بهره لازم را بردند و برای رسیدن به مردم سالاری دینی این روش می‌تواند به عنوان یک شاخص و الگو مطرح شود.

 

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده یاد آور شد: ما نمی‌توانیم از فرهنگ رضوی سخن به میان بیاوریم و از کریمه اهل بیت (ع) یادی نکنیم. ایشان پرورش یافته همین مکتب است و آن مهاجرتی که داشتند و نوع رفتار ایشان می‌تواند برای ما الگو باشد. امیدواریم با این گونه برنامه‌ها بتوانیم برای ترویج این فرهنگ و آموزه‌های اصیل معرفت اهل بیت (ع) در جامعه گام برداریم و هر کدام با تلاش علمی و عملی خود بتوانیم در زندگی خود و در جامعه سیره ائمه (ع) را ساری و جاری کنیم. تمام ما وظیفه داریم که بانوان مروج این فرهنگ را شناسایی و آنها را در سطح بین‌المللی معرفی کنیم. برای ترویج فرهنگ رضوی علم و عمل هر دو با هم لازم است.

 

بانوان مروج فرهنگ رضوی با عشق در این مسیر گام بر برداشته اند

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: بانوان مروج فرهنگ رضوی با عشق در این مسیر ترویج اندیشه های رضوی گام بر داشته اند.

 

ابوذر ابراهیمی ترکمان در همایش بین‌المللی تکریم بانوان مروج فرهنگ رضوی که در حسینیه‌ الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: آنچه که باعث شد علمای بزرگ ما گرد حضرت معصومه(س) جمع شوند و در حول محور امام رضا (ع) باشند، محبت است. محبت کاری می‌کند که انسان بدی را نمی‌بیند و جز عشق و احساس در وجود محبوب چیز دیگری را حساب نمی‌کند.

 

وی ادامه داد: داستان ما با امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) هم از جنس عشق و دل است. ما گاهی ممکن است نتوانیم صحبت کنیم. اما این نگفتن و سکوت از روی عشق و محبت به اهل بیت (ع) است. زبان دل قابل گفتن نیست. علما هم به دلیل این که نمی‌توانستند حرف دلشان را بزنند مجبور شدند به این واژه‌های دم دستی پناه ببرند.

 

ابراهیمی‌ترکمان گفت: این که دل انسان به سمت خدا هدایت می‌شود و کار خوب انجام می‌دهیم همه از کار دل است. بانوان مروج فرهنگ رضوی بدانند که دلشان به این سمت هدایت شده است، چون در علم این اثر نیست هزاران سیب از درخت افتاد و فقط یک نفر جاذبه‌ی آن را دید ما همگی از خادمان امام رضا (ع) هستیم اگر ایشان قبول کنند.

 

 کتاب مقالات همایش بانوان مروج فرهنگ رضوی منتشر می‌شود

مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش شناسایی بانوان مروج فرهنگ رضوی، افزایش آگاهی‌های لازم در جهت بسط فعالیت‌ها و همچنین فراهم کردن زمینه‌های همکاری بانوان فعال رضوی است.

 

صدیقه حجازی افزود: جشنواره امام رضا(ع) بیش از 10 سال است که در کشور ما در حال اجراست و حدود 8 سال است که از فعالیت بخش بین الملل آن می گذرد و در طی این 8 سال افراد بسیاری در داخل و خارج کشور در این عرصه فعالیت کرده‌اند.

 

وی گفت: ما از طریق دبیرخانه این جشنواره شناسایی‌هایی را انجام داده‌ایم و هر سال و در هر دوره از جشنواره بین المللی امام رضا(ع) از 8 نفر از بانوان در مراسم اختتامیه در مشهد مقدس تجلیل و نشان خادمان نمونه فرهنگ رضوی را دریافت کردند. بعد از این 8 سال کارگروه زنان و خانواده درصدد برآمد که آنگونه که شایسته و بایسته‌ بانوان است آنها را شناسایی و از آنها تقدیر کند.

 

مدیر کل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: ما در حوزه‌ی بین‌الملل شناسایی بانوان مروج فرهنگ رضوی را آغاز کردیم و نخستین پیشنهاد ما این بود همایشی مستقل با هدف شناسایی بانوان فعال در حوزه فرهنگ رضوی برگزار شود که این طرح در شورای بین الملل جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به تصویب رسید.

 

حجازی ادامه داد: در همین راستا و به منظور غنای این همایش 3 پیش همایش مقدماتی برگزار کردیم و مسئولیت سه پیش همایش را جامعةالمصطفی العالمیه و حوزه‌های علمیه خواهران عهده‌دار شدند. اولین همایش روز میلاد حضرت معصومه(س) با موضوع «امام رضا (ع) اسوه حیات طیبه» در قم، دومین همایش در 28 مرداد با موضوع «همدلی و همزبانی در سیره رضوی» در مشهد مقدس و سومین همایش نیز با عنوان «بانوان فرهنگ ساز سیره رضوی» 29 مرداد ماه در شیراز برگزار شد.

 

وی گفت:‌ این شهرها مهمترین شهرهای زیارتی هستند که پذیرای این سه همایش بودند و مقالات ارزشمندی به دبیرخانه این سه پیش همایش ارسال شد که امیدواریم در سال آینده این مقالات را از فارسی به انگلیسی و از انگلیسی به فارسی ترجمه کنیم.

 

مدیر کل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: امروز از برگزیدگان بخش بین الملل همایش و سه پیش همایش گذشته تجلیل می‌کنیم و این برگزیدگان مقاله‌ها و پژوهش‌های مفیدی را ارائه دادند.

 

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی: زنان با استفاده از فرهنگ و سیره رضوی الگویی شایسته به زنان جهان ارائه دهند

 

وی گفت: ما زنان مسلمان باید با الگوگیری از فرهنگ و سیره رضوی، فرهنگ و سیره فاطمی و فرهنگ و سیره مهدوی الگوی شایسته به کل زنان جهان به ویژه جهان اسلام ارائه دهیم.

 

فاطمه رهبر رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، در همایش بین‌المللی تکریم بانوان مروج فرهنگ رضوی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه کرامت گفت: با توجه به شرایط امروز جهان نقش زنان در پذیرش مسؤولیت های اجتماعی از اهیمت بالایی برخوردار است.

 

وی افزود: از آنجایی که در قوانین اسلامی افراد نسبت به خدا، خود و جامعه مسئول هستند زنان نیز در مواردی خاص تاکید شده که قبول مسؤولیت کنند.

 

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: زنان و مردان در اندیشه اسلامی در حقوق انسانی خویش مساوی هستند اما در مراحل اقدام و اجرا ممکن است تبعیض‌هایی صورت گیرد.

 

وی با اشاره به وظیفه زنان مسلمان در ارائه الگوی مناسب به جهان اسلام ادامه داد: ما زنان مسلمان باید با الگوگیری از فرهنگ و سیره رضوی، فرهنگ و سیره فاطمی و فرهنگ و سیره مهدوی الگوی شایسته به کل زنان جهان به ویژه جهان اسلام ارائه دهیم و با عمل، قلم و کلام خود خدمتگزار فرهنگ ناب اسلامی محمدی باشیم.

 

برای ترویج فرهنگ رضوی باید کار سازمانی با کیفیت انجام شود

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: بخش بانوان جشنواره امام رضا (ع) زمانی کار خود را آغاز کرد که بانوان زیادی از اقصی نقاط جهان خواستار ترویج فرهنگ رضوی هستند.

 

جعفری در همایش تجلیل از بانوان مروج فرهنگ رضوی که در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با بیان این که ماه ذی القعده ماه پرخیر و برکتی است، اظهار کرد:‌ ما باید بدانیم که در قبال این نعمت بزرگ که خداوند به ما داده است مسئولیم و آن نعمت حضور امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در ایران است. این‌ها نعمت‌هایی هستند که ما هر چقدر هم بخواهیم شکر کنیم باز هم نمی‌توانیم.

 

وی گفت: در این راستا تکالیفی بر شانه‌های ماست که از جمله‌ی آنها این است که باید تلاش کنیم که زیبایی سخن امام (ع) و فرهنگ آنها را بشناسیم و درصدد ترویج این فرهنگ برآییم.

 

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) افزود: ما برای ترویج فرهنگ رضوی دو فرصت طلایی داریم. یکی همین دهه کرامت است که با فضای شادی و نشاطی که در داخل و خارج داریم می‌توانیم فرهنگ رضوی را ترویج بدهیم و یکی دیگر از اقدامات ما تاسیس جشنواره امام رضا (ع) بود که در این دهه برگزار می‌شود.

 

جعفری افزود: ما در این جشنواره با بهره‌گیری از قالب‌های هنری و فرهنگی می‌توانیم آموزه‌های فرهنگ رضوی را در داخل و خارج جاری و ساری کنیم. همایش تجلیل از بانوان مروج فرهنگ رضوی نیز یکی از شاخصه‌های 184 گانه جشنواره است. دلیل این که این همایش با تاخیر آغاز شد به همان دلیلی است که در چند سال اول جشنواره ما بخش بین‌الملل را نداشتیم.

 

وی ادامه داد: ما معتقدیم یک میوه وقتی کاملا رسیده می‌شود آن را باید از درخت جدا کرد، اگر میوه نارس را از درخت جدا کنیم میوه با شاخه جدا می‌شود. ما بخش بین‌الملل را زمانی تاسیس کردیم که این درخواست جهانی در عرصه‌ی بین‌المللی به وجود آمد و کشورهای مختلف خودشان متولی برگزاری این جشنواره شدند.

 

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: در سال 87، 8 کشور متولی شدند آن هم زیر نظر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و در ظرف مدت کوتاهی به صورت معجزه آسا این بخش فراگیر شد و امروز 79 کشور میزبان این جشنواره هستند و محصولات تولیدی در زمینه فرهنگ رضوی به 718 نقطه از جهان ارسال شده است.

 

جعفری یادآور شد: بخش بانوان هم با همین رویکرد کار خود را آغاز کرد. اکنون در ایران و خیلی از کشورهای جهان زنان خواستار فعالیت در عرصه‌ی فرهنگ رضوی هستند. امروز در این جشنواره سه گروه هستند. گروه اول خادمان نمونه فرهنگ رضوی هستند که در ادوار گذشته جشنواره‌ی گذشته حضور داشتند و به عنوان نفرات برتر معرفی شدند. مهمانان بعدی خادمان نمونه فرهنگ رضوی هستند که در دوره‌ سیزدهم جشنواره حضور دارند و امسال از 8 نفر از بانوان مروج فرهنگ رضوی در این همایش تجلیل می‌کنیم.

 

وی گفت: نشست مقدماتی را در قم، مشهد و شیراز داشته‌ایم و برای برگزاری این جشنواره علما و بزرگان زیادی به ما کمک کردند ما معتقدیم برای ترویج فرهنگ رضوی باید کار سازمانی و با استحکام و با کیفیت انجام شود تا دیگران هم از آن بهره ببرند.

 

بنابراین گزارش در این همایش از 8 بانوی خارجی و 9 بانوی داخلی مروج فرهنگ رضوی توسط معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان مجلس، سیدجواد جعفری، ابوذر ابراهیمی ترکمان، حجازی مدیر کل زنان سازمان فرهنگ و هاشمی معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تقدیر شد.

 

خادمان فرهنگ رضوی از کشورهای لبنان، پاکستان و عراق در سخنرانیهای خود در آیین افتتاحیه مجمع جهانی خادمان رضوی، تاکید کردند که فرهنگ رضوی در جهان در حال گسترش است.

 

مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی، با حضور محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و علمی کشورمان و تعدادی از خادمان نمونه فرهنگ رضوی از کشورهای مختلف در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.

 

مودت مردم و مسلمانان به پیامبر باید از طریق اهل بیت او باشد

آیت‌الله سید جعفر مرتضی عاملی از لبنان، از سخنران آیین افتتاحیه مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی، سخنان خود را با این آیه قرآن که در آن خدا فرمود: «ای پیامبر! بگو که من بابت رسالتی که داشتم از شما هیچ پاداشی نمی‌خواهم به جز دوستی و مودت با اهل بیتم» گفت: این آیه با واژه «قل» آغاز می‌شود که یک دستور است و پیامبر (ص) باید دستور الهی را انجام دهد.

 

وی ادامه داد: منظور از مودت همان رابطه ویژه و یک صفت اساسی است. امام حسین (ع) در تفسیر این آیه می‌فرماید که منظور خدا از این مودت، دوستی با اهل بیت (ع) و شناختن حق بزرگ اهل بیت (ع) بر گردن مسلمانان است.

 

آیت‌الله عاملی ادامه داد: در بحث مودت، به دو طرف نیاز است. نیاز به فعل است تا هر شخصی در قبال شخص دیگر نشان دهد. پیامبر (ص) با درخواست مودت برای نزدیکانش که شامل اهل بیت او می‌شود، به دنیال سودرسانی به مسلمانان است و نفع این مودت به خود ما مسلمان‌ها بازمی‌گردد.

 

این محقق و نویسنده در ادامه تأکید کرد: این مودت باید به اهل بیت (ع) باشد که دارای علم، تقوا و ایمان هستند. این صفات اگر در دیگر نزدیکان پیامبر (ص) هم مجسم شود امر خوبی است و مودت نسبت به آنها هم قابل قبول است.

 

آیت‌الله عاملی در پایان سخنان خود تأکید کرد: پیام اسلامی که پیامبر (ص) آورد، مودت است و مودت مردم و مسلمانان به پیامبر (ص) باید از طریق اهل بیت (ع) او باشد و در حدیث کساء هم اهل بیت (ع) به طور کامل معرفی شده‌اند.

 

امام رضا در زمان خود، عالم‌ترین فرد بود

خانم اسماء ممدوت، نماینده مجلس شورای ایالت پنجاب، ضمن ابراز خرسندی از حضور در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: بنده به عنوان یکی از متولیان مکانی مقدس در پاکستان افتخار دارم عضوی از خادمان امام رضا (ع) باشم. میلیون‌ها نفر از سراسر جهان در این ایام در مشهد حضور می‌یابند که مراتب درود و تهیت خود را نثار ایشان کنند که بیش از همه توجه مرا زمزمه‌های آنها با امام رضا (ع) جلب می‌کند.

 

این خادم برگزیده جشنواره امام رضا (ع)، با بیان اینکه چه رازی در این گنبد و بارگاه ملکوتی نهفته که میلیون‌ها دل را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند، اظهار کرد: در ماجرای غدیر که امروز خداوند دین را بر انسان‌ها تکمیل کرده حجیت خداوند بر ولایت و امامت مشخص می‌شود.

 

وی، با اذعان اینکه خداوند، ائمه معصوم (ع) را بعد از پیامبر اکرم (ص) به عنوان رهبر تعیین کرده است، گفت: تقوا یکی از مهم‌ترین تعلیمات دینی است که همواره به ما آموزش داده شده است، همراه آموزش دین پیامبر اکرم (ص) به ما عشق و علاقه به فرزندان و عترت خود را نیز آموخته است.

 

ممدوت، افزود: امام رضا (ع) به عنوان عالم آل محمد (ص)، همواره عشق و علاقه پیروان اهل بیت (ع) را در سراسر جهان به ما آموزش داده است و همچنین، درس‌های اخلاقی خیلی خوبی را به ما آموختند.

 

وی، در ادامه سخنان خود یادآور شد: امام رضا (ع) در درس‌های خود همیشه مسایل اخلاقی را به شیعه تذکر می‌دادند و همیشه بر ضرورت حضور اهل بیت (ع) در مسائل دینی تأکید داشتند. امام رضا (ع) در زمان خود عالم‌ترین فرد و از همه بخشنده‌تر و معتمدتر نسبت به تعالیم الهی بودند.

 

نماینده مجلس شورای ایالت پنجاب، همچنین حادثه کربلا را نقشه راه و جهت‌ گیری به سوی کمال دانست و افزود: احیای دین مبین اسلام، اصلی‌ترین هدف قیام امام حسین (ع) بود که می‌توان از آن به عنوان نقش تعیین‌کننده‌ در پیشرفت اسلام و بقای آن در سعادت انسان‌ها یاد کرد.

 

وی، در پایان سخنان خود گفت: هم‌اکنون اغلب مردم جهان از حادثه کربلا و با اعتقادات امام حسین (ع) در مسیر زنده نگه داشتن اسلام حقیقی، آشنایی ندارند، بنابراین لازم است تا نسبت به بسط و توسعه اهداف ائمه معصومان (ع) به ویژه امام رضا (ع) و امام حسین (ع) که در مسیر اسلام ناب محمدی (ص) حرکت کردند، توجه و تلاش داشت.

 

سرودن قصیده‌ای در مدح امام رضا

در ادامه این مراسم، ویکتور الکک، شاعر مسیحی و خادم برگزیده جشنواره امام رضا (ع) از لبنان، بیان کرد: ایمان امری فطری است و این ندای فطرت است که انسان را به سوی ایمان و گرایش به قرآن و اهل بیت (ع) فرا می‌خواند.

 

وی، با اشاره به نخستین سفر خود به ایران و زیارت امام رضا (ع) در مشهد مقدس، گفت: من با حضور حرم مطهر رضوی شاهد عشق مردم به امام رضا (ع) که برای پابوسی آن امام همام، مشرف شده‌ بودند،بودم که ایمان آنان در من تأثیرگذاشت.

 

الکک، سخنان خود را در خصوص عشق و ارادت مردم به امام رضا (ع) را با خواندن قصیده‌ای که خودش در مدح امام هشتم شیعیان سروده است، به پایان رساند.

 

منصور لیمبا، خادم  نمونه فرهنگ رضوی در ادوار گذشته این جشنواره، از فیلیپین هم با بیان اینکه اشاعه فرهنگ رضوی چیزی به جز اشاعه فرهنگ اهل بیت (ع) نیست، گفت: ما معتقدیم که امام باقر (ع) همان امام صادق (ع) و امام رضا (ع) همان امام کاظم (ع) است، به نوعی همه ائمه معصوم (ع) شبیه یکدیگرند.

 

وی به شعار «عقلانیت و گفت‌وگو» در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) اشاره و تصریح کرد: این جشنواره برای ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) در جامعه، به ویژه فرهنگ رضوی برگزار می‌شود.

 

لیمبا، یادآور شد: لازم است تا در مراکز مهم جهانی، به اجرای برنامه‌های دینی برای اشاعه فرهنگ اهل بیت (ع) بپردازیم و بیش از پیش به تحقق این عوامل توجه کنیم تا این مهم را به منصه ظهور برسانیم./934/پ203/ب4

ارسال نظرات