۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۲۸۴۰۵۶
استاد حوزه:

اعتقاد به ظهور از اصول فرهنگ انتظار است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت انتظار و شناخت امام زمان(عج) و این‌که انتظار مى‌تواند جامعه اسلامى را در راه پیشرفت و تکامل قرار دهد، گفت: اعتقاد قلبی به ظهور از اصول فرهنگ انتظار است.
امام زمان عج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت‌الاسلام نقی حاجیلو، استاد حوزه عصر امروز در مسجد سرگل با اشاره به اهمیت انتظار و شناخت امام زمان(عج)، گفت: براى بیان فرهنگ انتظار باید مؤلفه‌هاى انتظار تبیین شود چرا که در پرتو بیان مؤلفه‌ها و ویژگى‌هاى فرهنگ انتظار است که مى‌توانیم به اصل و ریشه آن پى ببریم.

 

این استاد حوزه افزود: باید نکات اصولى که فرهنگ انتظار بر آن استوار است را بررسی کنیم؛ در تفکر شیعى، انتظار موعود به عنوان یک اصل مسلم اعتقادى مطرح می‌شود، از این رو در بسیارى از روایات بر ضرورت و لزوم انتظار تصریح شده است.

 

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) عنوان کرد: «هرکس دوست دارد، در شمار اصحاب حضرت مهدی باشد، باید در عصر انتظار، مزین به اخلاق نیک اسلامى باشد» چنین کسى اگر پیش از قیام قائم از دنیا برود پاداش او همانند کسانى است که مهدی فاطمه را درک کرده و به حضور ایشان رسیده‌اند.

 

حاجیلو با بیان این‌که کاری نکنیم که امام زمان(عج) دلشکسته شوند، تأکید کرد: باید در دیندارى و تخلق به اخلاق نیک اسلامى بکوشیم و زندگی خود را طوری پیش ببریم که رضایت‌مندی امام زمانمان را جلب کنیم.

 

این کارشناس مذهبی ضمن اشاره به حدیث دیگری از امام صادق(ع) که می فرمایند: «به درستى که قائم از ماست و اوست مهدى که واجب است در زمان غیبتش انتظار کشیده شود و در ظهورش اطاعت شود و او سومین امام از فرزندان من است»، خاطرنشان کرد: خدوندا ما را جزو منتظران حقیقی آن حضرت قرار بده.

 

وی یکی دیگر از اصول فرهنگ انتظار را اعتقاد قلبى به ظهور حضرت مهدى(عج) دانست و ابراز کرد: منتظرین باید یقین داشته باشند که امام دوازدهم و فرزند بلاواسطه امام حسن عسکری(ع) است از روزى که متولد شده‌اند تاکنون با همین بدن انسانی زنده و باقى هستند.

 

حاجیلو تأکید کرد: باید بدانیم که ظهور امام زمان(عج) روز معینى ندارد که ما بدانیم بلکه احتمال دارد همین سال جاری اتفاق بیفتد و احتمال هم دارد سال‌هاى بسیار به تأخیر بیفتد اما آنچه که مهم است اینکه ظهور نزدیک است.

 

وی انتظار را مفهومى با اصالت، سازنده و از عالى‌ترین مکتب‌ها معرفی کرد و تصریح کرد: انتظار مى‌تواند جامعه اسلامى را در راه پیشرفت و تکامل قرار دهد و به کلیه تلاش‌ها ارزش و اصالت ببخشد که الحمدالله بسیار ثمربخش نیز بوده است.

 

 این استاد حوزه با اشاره به این‌که در فرهنگ انتظار، منتظر چه فرد باشد چه جامعه نوعی عبادت محسوب می‌شود، گفت: این همان چیزی است که در آمیزه‌های دینی ما وجود دارد.

 

حاجیلو در پایان با بیان مفهوم انتظار در اعتقاد شیعیان عنوان کرد: انتظار داراى محتوایى اصلاحگر، تحرک آفرین و تعهدآورى است که عالى‌ترین نوع بندگى و در نتیجه برترین عمل است، از این رو در فرهنگ انتظار کسى که در مسیر عمل‌گرایی و تکلیف قدم برمی‌دارد به بایدها و نبایدها شرع احترام مى‌گذارد؛ صفات بد را از خود دور کرده و خود را به صفات خوب آراسته مى‌کند./955/پ202/ح

ارسال نظرات