۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۲
کد خبر: ۲۸۴۶۲۳
آیت الله شبستری در نشست ستارگان محراب:

مسؤولان دغدغه‌های فرهنگی رهبر انقلاب را جدی بگیرند

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر مسائل فرهنگی در کشور، گفت:‌ مسؤولان، روحانیت و مردم متدین باید در این مسیر احساس مسؤولیت بیشتری کنند و در برابر جنگ نرم دشمن بیشتر فعالیت کنند.
ايت الله شبستري ايت الله شبستري ايت الله شبستري ايت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در سلسله نشست های ستارگان محراب که شامگاه دوشنبه در مسجد حضرت ابوالفضل تهران برگزار شد با اشاره به روایات مربوط به عالمان دینی، گفت: عالمان دینی مقام بسیار والایی داشته که حتی قابل مقایسه با شهدا نیست زیرا در روایات عالم دینی از هفتاد عابد افضل است.

 

وی بیان کرد: یک فرد عابد فقط به فکر خویش است ولی عالم به فکر اصلاح جامعه است، در برخی روایات مقام عالم دینی از شهید نیز والاتر است، این جایگاه از مقام شهیدانی که جان خود را در راه احیای دین فدا کرده اند نیز والاتر است زیرا عالم دینی شهیدپرور است.

 

امام جمعه تبریز افزود: کتاب های شهید مطهری سبب شد جوانان به جبهه ها بروند، اگر امام راحل(ره) نبود این مقدار رزمنده وجود نداشت، عالمان دینی هستند که شهدای عالی مقام را تربیت کردند، این دو گروه قابل مقایسه نیستند البته مقام عالمان دینی با انبیا قابل مقایسه است.

 

آیت الله شبستری با اشاره به جایگاه و مقام عالمان از دیدگاه رسول اکرم(ص)، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) برخی از علمای دین را از پیامبران بنی اسراییل برتر می دانند، پیامبر اکرم(ص) می فرمایند؛ خدا رحمت کند جانشینان من را و این جانشینان افرادی هستند که پس از حضرت احادیث ایشان را نقل می کنند، افرادی که حقیقتا عالم بوده و اهل تعلیم و تربیت مردم هستند.

 

وی ادامه داد: اگر انسان بخواهد مزکی باشد باید در ابتدا خود را تزکیه کند، عالم باشد تا بتواند مردم را تربیت و تعلیم دهد، یک عالم دینی باید معلومات و تزکیه داشته باشد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه علمای شیعه مرزداران اعتقادی هستند، تاکید کرد: افرادی که مرزهای اعتقادی مردم را از شیاطین حفظ می کنند عالمان دینی هستند، در هر زمان شیاطینی بودند که مردم را منحرف می کردند، از صدر اسلام تا به حال تضعیف کنندگان اسلام بسیار بودند ولی در حال حاضر این افراد بیشتر شدند، آنها با استفاده از وسایل مختلف به فکر تضعیف اسلام هستند، در این راستا وظیفه روحانیت به‌ویژه افرادی که در خدمت و در مسیر ارزش های دینی قدم برداشته و می خواهند اسلام را ترویج دهند بیشتر شده است.

 

آیت الله شبستری در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: در عصر کنونی مکاتب الحادی فراوانی وجود دارد، اگر در صدر اسلام فرقه های خاص با اسلام مبارزه می کردند در حال حاضر تفکراتی همچون سکولاریزم تا لیبرازیم وجود دارد، گفته شده چند صد گروه شیطان پرست در جامعه ما وجود دارد، این مقدار  وسایلی که در اختیار استکبار جهانی قرار دارد در جهت تضعیف حکومت اسلامی است،

 

وی افزود: مبارزه با استکبار از سوی کشوری که توسط امام راحل(ره) ایجاد و نیز تحت رهبری مقام معظم رهبری روز به رو  ثبات بیشتری پیدا می کند وجود دارد، این مبارزه نه تنها برای ملت یک موهبت است بلکه برای ملت های دیگر نیز این‌چنین است، این کشور از مظلومان مسلمان دفاع می کند.

 

 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مردم و روحانیت باید برای خنثی کردن توطئه های دشمن حضور خود در صحنه را پر رنگ کنند، دشمن سعی دارد کشور ما را به اندولس تبدیل کند، شهری که بسیار پیشرفته بود ولی مسیحیان باغ ‌های انگور را وقف تولید شراب کردند و جوانان به عیاشی پرداختند، در نتیجه آن کشور اسلامی از آغوش اسلام جدا شد.

 

آیت الله شبستری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر مسائل فرهنگی در کشور ابراز داشت: ایشان مطالب مهمی در 11 محور از جمله اقتصاد مقاومتی و روابط بین المللی بیان فرمودند ولی هنگام اشاره به مسایل فرهنگی مسؤولان را به این موضوع بیشتر توجه دادند، رهبری فرمودند؛ مشکلات فرهنگی خواب را از چشمان انسان می رباید.

 

وی افزود: روحانیت معزز و مردم متدین باید در این  مسیر احساس مسؤولیت بیشتری کنند، باید در برابر جنگ نرم بیشتر کار شود، دشمن در زمینه جنگ سخت نتوانست کاری کند ولی آنان به جنگ فرهنگی امید دارند.

 

خرافات چهره نورانی اسلام را مخدوش نکند

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرمایشات رهبری در رابطه با تسنن امریکایی و تشیع لندنی، ابراز داشت: این فرقه هایی که به نام اسلام به اسلام ضربه می زنند مانند داعش و النصره از سوی امریکا ایجاد شده اند، این افرادی که می خواهند شیعه را معرفی کنند یک مسلک خرافاتی معرفی می کنند، ما در آستانه محرم هستیم سعی شود خرافات چهره منور تشیع را مخدوش نکند.

 


وی با بیان اینکه برنامه های مساجد برای جوانان و نوجوانان کافی نیست، تاکید کرد: ائمه محترم جماعات سعی کنند جوانان را به مساجد سوق دهند، این کار  با ایجاد کلاس های تقویتی و برنامه های ورزشی امکان پذیر است، باید توجه شود که کلاس قرآن و عقائد به تنهایی کافی نیست.


 
آیت الله شبستری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: رهبری متذکر شدند که برخی می خواهند کنسرت را در دانشگاه رواج دهند ولی باید توجه شود جذابیت هایی دیگری نیز در دانشگاه وجود دارد، باید جوانان را از طریق هنر مشروع و مسابقات قرآنی تشویق کنیم، مرکز رسیدگی به امور مساجد باید فعالیت خود را افزایش داده و ائمه جماعات در این مسیر بیشتر فعالیت کننند تا جوانان بیشتری به مساجد جذب شوند.

 

وی با اشاره به صفات آیت الله ایروانی(ره)، گفت: ایشان در یک خانواده اصیل و عالم پرورش یافتند، هنوز آثار دینی پدر ایشان در منطقه آذربایجان مشهود است، پسر عموی ایشان در مسجد قنبرچی تهران حضور داشتند، وی شخصی انقلابی، مجاهد و خادم بود که از اول انقلاب تا آخر عمر در خدمت امام(ره) بودند.

 

آیت الله ایروانی وقف مردم بود


امام جمعه تبریز ادامه داد: آیت الله ایروانی(ره) در بحران انقلاب و اوایل سال 57 کفن خود را همیشه به همراه داشتند، در محله مهدیه فعالیت های تربیتی و فرهنگی و حوزوی داشتند، وی شاید تا ساعت 2 صبح مشغول رسیدگی به امور مردم بود، خود را وقف مردم و انقلاب کرده بود فردی بود که در راه امام(ره) فداکاری های زیادی داشت، وی فردی متقی و مجاهد فی سبیل الله بود./811/پ201/ب4

ارسال نظرات