۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۲۸۵۶۳۶
استاد حوزه و دانشگاه:

بصیرت سیاسی در سایه سبک زندگی اسلامی شکل می‌گیرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که زنان و خانواده نقش اساسی در اصلاح الگوی مصرف دارند، گفت: اگر سبک زیستی مردم بر اساس الگوی دینی و اسلامی مدیریت نشود نباید انتظار خروجی مناسب در زمینه افزایش امنیت ملی، بصیرت سیاسی داشته باشیم.
 سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زهرا امین مجد استاد و حوزه و دانشگاه، عصر امروز در برنامه «صدف» رادیو معارف، به بررسی اصلاح الگوی مصرف در خانواده پرداخت و گفت: سبک زیستی افراد بر اساس نظام باورها، ارزش‌ها و ساختارهای اقتصادی و اجتماعی آن‌ها تشکیل شده است.

 
امین مجد به گونه‌های سبک زندگی در جامعه اشاره کرد و گفت: برخی سبک زندگی مدرن، سبک دینی و سنتی و سبک زیستی التقاطی مدرن و سنتی دارند.
 
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که مصرف‌گرایی تنها شامل نیازهای اقتصادی خانواده نیست بلکه مصارف فرهنگی و اجتماعی افراد در برمی‌گیرد و افزود: زندگی هر فردی براساس سبک زندگی اسلامی شکل گرفته، نیازها و الگوی مصرف آن بر اساس مبانی اسلام است اما در ساختار سرمایه‌داری مصرف‌گرایی بر اساس نیازهای و غیرضروری تعیین شده است.
 
وی به نقش حکومت و اجتماع در ساختار مصرف‌گرایی افراد اشاره کرد و گفت: نظام حکومتی در تعیین سبک زندگی مردم نقش اساسی دارد و افرادی در حکومت‌ها غیردینی زندگی می‌کنند، باید مطابق نظام سرمایه‌داری زندگی کنند و به عنوان مثال زنان مسلمان عفت ورزی تمایل دارند اما برای این‌که تحصیلات دانشگاهی خویش در کشورهای غربی ادامه دهند باید حجاب خویش را کنار بگذارند و یا این‌که زندگی دینی را انتخاب کنند و از تحصیلات تکمیلی صرف‌نظر کنند.
 
امین مجد با بیان این‌که الگوی مصرف افراد بر اساس نیازهای ضروری یا مطابق نیازهای کاذب شکل گرفته است، گفت: برخی از نیازهای افراد لازم و واقعی است، همانند این‌که نیاز فرد به تهیه غذا، داشتن پوشاک برای پوشش مناسب، مسکن و وسیله نقلیه، یا نیازهای فرهنگی و تحصیلی از جمله مصرف‌های ضروری انسان است.
 
این کارشناس ملی ابراز کرد: نظام سرمایه‌داری توسط تبلیغات و فرهنگ‌سازی رسانه‌ای الگوی مصرف افراد را جهت‌دهی می‌کند و نیازهای کاذب و غیرضروری را برای انسان جلوه می‌دهد، این امر به این سبب است که در سبک زندگی اسلام جایگزین مناسبی برای آن‌ها تعیین شده است؛ مـتأسفانه در حوزه مطالعات دینی دیرهنگام و بعد از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به موضوع سبک زندگی اسلامی پرداخته شد.
 
استاد و حوزه و دانشگاه بیان کرد: اگر سبک زیستی مردم بر اساس الگوی دینی و اسلامی مدیریت نشود نباید انتظار خروجی مناسب در زمینه افزایش امنیت ملی، بصیرت سیاسی داشته باشیم./998/پ202/ف
ارسال نظرات