۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۸۸۳۶۱
آیت الله صفایی بوشهری:

پرداخت زکات در جامعه باید فرهنگ سازی شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: زکات باید در جامعه فرهنگ سازی شود و این کار نیازمند یک ساز و کار بسیار ویژه است.
صفايي بوشهري، نماينده ولي فقيه در استان بوشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، جلسه شورای زکات استان بوشهر با حضور آیت الله عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و مسؤول ستاد زکات کشور، آیت الله صفایی بوشهری، استاندار بوشهر، نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس، ائمه جمعه و فرمانداران استان بوشهر برگزار شد.

زکات در جامعه فرهنگ سازی شود
آیت الله صفایی بوشهری در این نشست با اشاره به مباحث معرفتی زکات، گفت: زکات یکی از فرائض فرا اسلام است که در ادیان سابق هم بوده است و اینقدر مهم است که در قرآن بیش از 36 بار در این رابطه صحبت شده است و قریب به 30 مورد همراه با نماز آمده است.


نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تأکید کرد: زکات باید در جامعه فرهنگ سازی شود و این کار نیازمند یک ساز و کار بسیار ویژه است.

 

امام جمعه بوشهر افزود: باید با فرهنگ سازی، زکات را به حد اعلی خود برسانیم و این یک وظیفه فرهنگی است که در صدر این فرهنگ سازی، روحانیت است و این خود نیازمند یک پروژه علمی و جامع شناسی کلان در ایران و بومی شده آن در مناطق است.

 

وی با بیان اینکه اساساً زکات آمده که رفع چالش کند، اظهار داشت: باید در هر مقطعی از مقاطع زمان بررسی و آسیب شناسی صورت گیرد که در جامعه کلان ایران، استان و مناطق بومی شده، چه چالش هایی وجود دارد و آن چالش ها در  اولویت قرار گیرد.


آیت الله صفایی بوشهری بیان کرد: ستاد زکات به هیچ صورت نباید در مسیر اجرایی کردن پروژه هایی قرار بگیرد که نهادها و دستگاه های دیگر متکفّل آن هستند و این امر در استان بوشهر انجام گرفته است.


پول زکات در مجرایی مصرف شود که فقه می‌گوید


نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: پول زکات باید در مجرایی مصرف شود که فقه می‌گوید و مرضی آقا امام زمان (عج) و نگاه مقام معظم رهبری است.


وی با بیان اینکه زکات پرداخت شده توسط مردم در استان، بیشتر از آمارهای رسمی است، اظهار داشت: در استان یک پروژه ای تعریف شده با نام "طرح پژوهشی آمایشی توسعه زکات" که در این طرح، مناطق شناسایی و مقدار زکات آنها مشخص می‌شود، سپس فرهنگ سازی شده و آسیب ها و فرصت ها و ضعف ها و قوت ها شناسایی و یک سند چشم انداز عرصه زکات در اخذ و صرف بهینه و یک نقشه راه طراحی، سپس مدیریت می‌شود.


آیت الله صفایی بوشهری تصریح کرد: در حال حاضر اکثر مناطق کشور در خشکسالی بسر می برد و استان بوشهر دومین استان کم بارش کشور است و تقریبا سفره های آبی های زیر زمینی به کمترین میزان خود رسیده و اخیرا حوادث غیر مترقبه آسیب زا نیز به نخیلات و کشاورزان آسیب وارد کرده است.


امام جمعه بوشهر ادامه داد: در ستاد زکات استان بوشهر اتاق فکر زکات را ترسیم کرده‌ایم که یکی از پیشنهادت این اتاق فکر این است که پول زکات، پول زایش زای توسعه و پیشرفت باشد، به این معنا که مردمی که زکات پرداخت کرده اند و به بحران دچار شده‌اند، بتوانند از این پول استفاده کنند.


صندوق تعاون زکات در استان ایجاد می‌شود

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اظهار کرد: در این رابطه یکی از طرح ها، ایجاد صندوق تعاون زکات است که می تواند خدمات بسیار خوبی به این عزیزان عنایت کند.

 

آیت الله صفایی بوشهری خاطر نشان کرد: در 10 سال گذشته مقدار زکات در استان بوشهر پیشرفت بسیار خوبی داشته و از 5 میلیون تومان در سال 84 به دو میلیارد و سیصد میلیون تومان در سال 94 رسیده است.


وی افزود: باید مقدار زکات در افق 1404 به 10 میلیارد تومان در استان بوشهر برسد و این با برنامه های دانش بنیان و علمی منطبق با جامع شناسی و روان شناسی متخذ از فقه اهل بیت(ع)، مقدور است./846/202/ب3

ارسال نظرات