انقلاب اسلامی تجلی تمام اسلام است/ مقام فقهی و اصولی امام راحل را کمتر کسی شناخته است
به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، حجتالاسلام مسلم قلیپور از جانباختگان فاجعه منا است که فقدان وی جامعه علمی کشور به ویژه حوزههای علمیه را متأثر کرد. آن مرحوم در زمینه «فقه»، «اصول»، «فلسفه» و «حقوق» متخصص بود. از مرحوم قلیپور آثار علمی فراوانی به یادگار مانده که میتوان از جمله آنها به «تلخیص»، «تدوین و شرح» و همچنین «تدوین نموداری» کتابهای فقهی و اصولی مختلفی برای طلاب اشاره کرد.
مرحوم قلیپور در آخرین گفتوگوی تفصیلی خود با خبرگزاری رسا، ضمن تشریح فعالیتهایش و وضعیت علمی حوزه، به بررسی تأثیرات انقلاب اسلامی در سطح جهان و اسلام پرداخته بود که بخش نخست آن چندی پیش تقدیم حضور علاقهمندان شد و در ادامه بخش دوم(پایانی) آن را از نظر میگذرانیم؛
رسا ـ در زمان آغاز نهضت و انقلاب اسلامی به چه فعالیتهایی مشغول بودید؟ در اینباره خاطرهای دارید؟
اوایل انقلاب تماماً خاطره بود. همیشه نیز همینگونه است. وقتی جریان یکنواختی یک دفعه به هم میریزد، نخست به هم ریختن آن خاطره میشود؛ منظور از خاطره، آن چیزی است که روال معمول ندارد؛ بنابراین به آن خاطره میگویند. به همین دلیل اگر جریانی یکنواخت پیش برود، خاطره نیست. جریان وقتی به هم میخورد، خاطره و خاطرات میشود.
در اوایل انقلاب اسلامی اخلاص افراد بسیار بالا بود؛ به همین دلیل ناخالصیها بسیار زود بیرون میریخت. امداد الهی نیز شامل حال افراد میشد؛ چرا که آنها با اخلاص قدم بر میداشتند. همانگونه که خداوند متعال میفرماید، قلوب دست خداوند است.
هدف، انگیزه و جریان حاکم بر انقلاب اسلامی سبب شد تا خداوند متعال قلوب مردم را برای مقابله با شیاطین یکی کند. یعنی شیاطین را در غُل و زنجیر قرار داد. همانگونه که در ماه مبارک رمضان شیاطین به صورت واقعی در غُل و زنجیر قرار میگیرند، در انقلاب اسلامی نیز اینگونه شد. این مسأله حقیقتی است که متأسفانه برخی به اصطلاح روشنفکر آن را به تمسخر میگیرند. غُل و زنجیر شدن شیاطین در ماه رمضان کنایه نیست، بلکه یک دید روشنفکرانه است و واقعیت دارد. شیطان موجودی است که تولید نسل داشته و برای فرزندان خود تعلیماتی دارد.
پیش از انقلاب اسلامی نیز افرادی تحت تعلیم شیاطین زمان قرار گرفته بودند. ولی جریان انقلاب این شیاطین را به غُل و زنجیر کشید. برخی از افراد در آن زمان به شیاطین زمان عادت کرده بودند، یعنی پذیرفتن شیطان برایشان همانند گناه کردن یک عادت شده بود و همانگونه که ترک عادت برای فرد بسیار مشکل است، آنها نیز توانی برای ترک عادت گناه و راه انحرافی خود نداشتند.
اصلاً برایشان نظام مقدس اسلامی قابل فهم نبود؛ نمیتوانستند آن را تحلیل کنند. چرا که بیشتر عمر خود را تحت نظر شیاطین زمان سپری کرده بودند. ولی وقتی نهضت آغاز شد، بسیاری از آنها از عادت خود که گناه کردن و حرکت در مسیر انحرافی بود، دست کشیده و با اخلاص کامل به انقلاب پیوستند. به همین دلیل شاهد بودیم که اوایل انقلاب افراد از اخلاص بالایی برخوردار بودند.
مسلماً وقتی جریانی عادی شود، اخلاص نیز کمتر میشود. در اوایل انقلاب شاهد التهابها و جنگ بودیم، افراد در این زمانها خود را ساختند. با اخلاص وارد میدان شدند و به همین دلیل حیلههای شیطان ضعیفتر شد. مکر و حیله شیطان بر چه اساسی است؟ وقتی اخلاص بیشتر باشد، مسلماً أثرگذاری مکر شیاطین نیز کاهش مییابد. در اوایل انقلاب و جنگ، اخلاص افراد بسیار بالا بود. تمام این مسائل دارای حکمت بوده و ساعتها وقت نیاز است که بتوان آنها را تحلیل کرد.
خوشبختانه اکنون نظام تثبیت شده است، ولی عادی شدن همین موضوع سبب نفوذ بیشتر شیاطین میشود. چون اخلاص کمتر شده است. به این موضوع نیز باید تأکید کنیم، هر چند تلاش شیاطین زمان بسیار زیاد است، ولی با این وجود موفقیتهای بسیار زیادی ندارند.
رسا ـ به نظر حضرتعالی چه عواملی سبب شد تا در مسیر انقلاب شاهد ایجاد برخی فتنهها همانند فتنه 88 باشیم؟ آثار و خسارات این فتنه چه بود؟
در این جریان(فتنه 88)، ماهیت فتنه متفاوت بود. سردمداران فتنه کسانی بودند که ماهیت شبهه داشتند. یعنی به این راحتیها نمیشد تشخیص داد، در جبهه حق هستند یا در جبهه باطل. در این فتنه کفر به معنای عام پنهان بود و افراد با چهره نفاق پیشروی میکردند. در حالی که در هشت سال دفاع مقدس اینگونه نبود، بلکه دشمن با ماهیت کفر به میدان آمد.
شبهه فوق العاده خطرناک است؛ چون به آن میزانی که شبهه تخریب دارد، حمله، تهاجم و صیحه کفر تخریب و نفوذ ندارد. به این موضوع نیز باید توجه داشت که شیطان در هر لحظهای متناسب شرایط زمان برنامهریزی میکند. منتها بنده همیشه به دوستان میگویم ما بیماری عادینگری امور را داریم، یعنی به تمام امور معمولی نگاه میکنیم؛ در حالی که پس از مفارقت روح از ابدان، متوجه میشویم که هیچ امری حتی رفتوآمدهای ما عادی نبوده است.
حتی مشغول شدن افراد در مراکز مختلف نیز یک امر عادی نیست؛ اینگونه نیست که تنها چون یک نهادی به نیروی انسانی نیاز داشته است، فلان فرد در آنجا مشغول به کار شده است. فرد خیال نکند چون در نهاد و یا مرکزی مشغول به فعالیت است، تنها به سبب این بوده که دنبال کار میگشته و آن نهاد یا مرکز نیز برای کار جور شده است؛ بلکه تمام این امور دارای حکمت ویژه خود است.
آمدن افراد به حوزه علمیه نیز عادی نیست. اینگونه نیست که بگویید: «بنده تنها به تشویق دوستان، معلم، پدر و مادر و یا خواندن کتابی به حوزه علاقهمند شدم و آمدم.» بلکه در قیامت میگویند: «ما به خاطر فلان کاری که شما و یا جدتان انجام داده بود، فلان آقا را فرستادیم تا شما را ارشاد کند و به حوزه بیاید.»
آیتالله جوادی آملی میفرمایند: «آقای شیخ انصاری را خدا به پدر و مادرش داد، چون یکی از اجدادشان کار خیری انجام داده بود و خدا نیز هدیه این کار را شیخ انصاری برای آن نسل قرار داد.» اتفاقات و حوادث انقلاب همانند دفاع مقدس و فتنههای مختلف از قبیل فتنه 88 نیز یک امر عادی نبود که بگوییم چند نفر آن را انجام دادهاند؛ بلکه اگر روز قیامت پردهها کنار برود، متوجه میشویم شیاطین این ماجراها را هدایت میکردهاند.
یکی از سردمداران فتنه 88 کسی بود که 8 سال نخست وزیر کشور بود و به امام(ره)، انقلاب و شهدا خدمت کرد، ولی عاقبتش چه شد؟ فرد اصلا نمیتواند متوجه شود که چرا چنین فردی یک دفعه ضد انقلاب میشود. به همین دلیل است که امام راحل میفرمایند: «حفظ نظام از اوجب واجبات است.» نماز ستون دین است، ولی با این وجود حفظ و دفاع از انقلاب خودش واجبتر از ستون دین است. یعنی این انقلاب برای دین، از نماز اهم و اقوا است.
این سخن را امام(ره) میفرماید که خود اهل فن بودند؛ فردی که در مقام فقهی و اصولی کمتر شخصی به ایشان میرسد. در اینباره به امام راحل(ره) ظلم شد. وگرنه اگر فردی بتواند مطالب ایشان را درست بیان کند، کمتر فردی قابل مقایسه با امام(ره) میشود. امام خمینی(ره) در قله بود که فرمودند: «حفظ نظام واجب است.»
چگونه میشود فردی 8 سال در جنگ نخست وزیر میشود و به افراد، نظام و اسلام خدمت میکند؛ جنگی که تمام دنیایی کفر در برابر دنیایی اسلام قرار گرفته بود. ولی با این وجود میلغزد؟! به معصوم(ع) گفتند: «فلانی صبح نماز میخواند و شب دزدی میکند.» امام(ع) فرمودند: «نماز آخرش او را حفظ میکند.» نمیشود فرد نماز بخواند و چنین کاری بکند. نماز همانند دارو است که فرد را خوب میکند و اجازه نمیدهد در خطر مرگ روحی و معنوی ابلیس گرفتار شود.
شاعر فاسقی در مدح اهلبیت(ع) شعر میسروده است. امام صادق(ع) درباره او میفرمایند: «شما نگران نباشید، یک پای وی تشیع است و اجازه نمیدهد پای دیگرش بلغزد و به جهنم سقوط کند.» دلیل این همه ریزش در فتنه 88 بر خلاف جنگ، وجود ماهیت شبهه بود. شبهه ظاهری زیبا و باطنی خطرناک دارد که معامله مستقیم با کفر است.
رسا ـ به نظر شما تاکنون نظام به چه میزان کارآمد بوده است؟
خوشبختانه نظام بسیار کارآمد بوده است. افراد چه انتظاری از جمهوری اسلامی دارند؟ به عقیده بنده نظام با توجه به شرایط حاکم و وجود کارگزاران مختلف، تاکنون توانسته نمره 20 بگیرد. ما کارگزارانی داشتهایم که در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتهاند، ولی اکنون تبر برداشته و تیشه به ریشه نظام و تشیع میزنند. با توجه به وجود چنین افرادی، کارآمدی نظام بسیار خوب بوده است.
رسا ـ به نظر شما وجود ریزشها خود نشانگر ناکارآمدی نظام نیست؟ چرا نظام چنین افرادی را در آستین خود پرورش داده است؟
اجازه بدهید بنده جواب نقضی به شما بدهم. مسلما این نظام و رهبری آن بالاتر از نظام پیامبر(ص) و رهبری آن نیست؛ ولی آیا نمیشود این موضوع را مطرح کرد که یا رسولالله(ص) چگونه عمل کردید که وقتی شما دوشنبه رحلت کردید، عصر همان روز تمام ثمرات و زحمات شما به غارت رفت؟! چرا سه تا چهار نفر بیشتر به نظام و جانشین شما پایبند نماندند؟ در تاریخ نیز نقل میکنند: افراد زیادی با امیرمؤمنان(ع) شب بیعت میکردند تا صبح با سرهای تراشیده و شمشیر به دست در مسجد النبی حاضر باشند، ولی تنها سه تا چهار نفر حاضر میشدند.
این مشکل از برنامه رسولالله(ص) نبوده است، بلکه برنامهای ایشان بسیار خوب هم بوده است؛ ولی توان افراد ضعیف بوده است. مشکل از خود افراد بوده است. برای نمونه آیا میزان یادگیری یک انسان عادی کم هوش به اندازه یادگیری یک پرفسور ریاضی است؟! مسلما فرد کم هوش توان فهمیدن آن مطالب را ندارد. فرد نابغه میتواند برای یک پرفسور شاگرد خوبی باشد، نه یک انسان کم هوش. اگر یک فرد کم هوشی نتواند مطالب پرفسور را درک کند، آیا باید بگوییم که درس پرفسور اشکال دارد؟ یا باید بگوییم که شاگرد ظرفیت کافی برای فراگیری علوم را ندارد؟! مشکل از نظام پیامبر(ص) نبوده است، بلکه مشکل توان کم افراد بوده است.
آیا اکنون که افراد شیطان را به خانههای خود آوردهاند، انتظار دارند خدا هم در آنجا حضور داشته باشد؟! به هر میزان شیطان در زندگی ما حضور بیشتری داشته باشد و شبهه در ذهنمان بیشتر باشد، قطعا کارآیی برنامههای خداوند متعال نیز کم میشود. نظام نیز چنین است، یعنی کارهای خود را انجام میدهد، ولی ماها بیشتر از این توانش را نداریم.
رسا ـ پیش بینی شما از آینده نظام چیست؟
این نظام الهی است. برای بقای آن خون دهها و صدها هزار شهید ریخته شده است؛ شهدایی که یک قطره از خونشان با اقیانوس برابر بود. بزرگان کمی برای این نظام شهید نشدهاند، ما اینها را عادی نگاه نکنیم. آبیاری درخت انقلاب با خون شهدا صورت گرفته است؛ بنابراین یک آفت کوچک آن را از بین نمیبرد.
تردید نکنیم که اصل نظام در بقا است. این نظام به قوت خودش باقی مانده و خواهد ماند و إنشالله پرچم آن را مقام معظم رهبری به دست حضرت ولیعصر(عج) خواهند داد. منتها گاهی شدت و ضعفهایی وجود دارد. خود این موضوعات نیز خوب است. چون هم سبب خودساختگی افراد میشود و هم باطن افراد را نمایان میکند.
مسلما حضور پرشور مردم در راهپیماییهایی همانند 22 بهمن، سبب رضای خدا و سرازیر شدن نعمتهای الهی به این مملکت میشود. این حضورها سبب توجه الهی برای رفع مشکلات میشود. یک زمانی در مملکت موج گرانی ایجاد شد و بسیار میترسیدند که مردم از نظام خسته شوند، ولی با این وجود مشاهده میکنیم که مردم حضور فعالی در عرصههای مختلف دارند. مگر این حضورها عادی است؟
نظام جمهوری اسلامی تجلی کل اسلام است. من دوست دارم برای راهپیمایی به تهران بروم و گاهی کلاس را هم تعطیل میکنم میگویم: گناه دارد 22 بهمن است، اگر حاجت میخواهید، بروید آنجا دعا کنید خدا برآورده خواهد کرد.
ضد انقلاب همواره بر اساس گفته متفکران خود، موضوعات را تحلیل کرده و تأکید میکند که مردم از نظام و انقلاب خسته شدهاند؛ ولی ما مشاهده میکنیم که حضور مردم در صحنههای مختلف به ویژه راهپیماییها بسیار گسترده است. مگر این حضورها عادی است؟ متأسفانه ما گرفتار بیماری عادینگری مسائل شدهایم. هر سال نیز حضور مردم در صحنهها نسبت به سالهای گذشته بیشتر میشود.
حتی در کشور شاهد اختلاس از سوی برخی از شخصیتهای تراز اول بودیم که این خود بذر بدبینی را میان مردم نسبت به مسؤولان میپاشد. ولی با این وجود وقتی راهپیمایی شد، مردم از هر صنف و قشری، محجبه و بیحجاب، متدین و غیر متدین و غیره در آن حضور پیدا کردند. این مسائل نشان میدهد که نظام پا برجاست. به اندازه نوک سوزن نگران نباشید. تنها نگرانی ما باید این باشد که خودمان نلغزیم.
رسا ـ تشکر میکنیم از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.
بنده نیز از شما تشکر میکنم.
/993/403/ر