۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۲۹۵۰۱۵
مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی:

دل‌سوزی و خیرخواهی از مؤلفه‌های شخصیتی و تربیتی امام رضا است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با اشاره به رساله ذهبیه امام رضا(ع)، گفت: حضرت حتی نسبت به دشمنان خود نیز دلسوزی داشتند و می توان گفت یکی از مؤلفه های شخصیتی تربیتی ایشان، دل سوزی و خیرخواهی بود؛ امام رضا(ع) در تمام عرصه های زندگی، الگویی برای بشر بودند.
حجت الاسلام مهدي جودکي اراکي

حجت الاسلام مهدی جودکی اراکی مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که امام(ع) به عنوان واسطه فیض الهی و انسان کامل هستند، اظهار کرد:  امام رضا(ع) در تمام  عرصه های زندگی  الگو، اسوه و درسی برای زندگی بشر هستند و طبیعی است که  هر جا سخن، گامی، حرکتی داشتند آن جا درس زندگی و تعلیم و تربیت است.

 

وی افزود: امام رضا(ع) نه فقط در عرصه گفتار بلکه در تمام مسیر زندگی ایشان از رفتار، کردا، گفتار و اندیشه اشان به عنوان  درس های زندگی و به نوعی تعلیم و تربیت محسوب می شود و اولین نگاه حضرت رضا(ع) در این عرصه، همگانی کردن تعلیم و تربیت است می فرمایند«خدا رحمت کند کسی را که این امر ولایت ما را زنده می‌سازد پرسیده شد امر شما چگونه زنده می‌شود فرمود علوم و معارف و احادیث ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا شوند از ما پیروی خواهند کرد»

 

مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با اشاره به نحوه برخورد و رفتار امام رضا(ع) گفت: رفتار ایشان با مردم عصرشان از حکام جور گرفته تا کسانی که در زمان حضرت با مرواده داشتند و عموم مردم بسیار شایسته و نیکو بود از جمله این که  حضرت در آخرین لحظات عمرشان با وجود حال نامناسب دستور می دهند همه بر سر سفره حاضر شوند و این درس زندگی است که نسبت به زیر دستان چگونه برخورد کنیم و طبیعی است که این زیر دست در این برخورد، اندیشه امام را نیز می پذیرد.

 

استاد دانشگاه افزود: نگاه حضرت رضا(ع) به صاحبان اندیشه ها از زندیق و سایر ادیان مذاهب بسیار قابل ملاحظه است و این که حضرت در مناظراتشان با اندیشمندان مذاهب مختلف از مبنای علمی آن ها آغاز و به تدریج به تربیت نفس آن ها می پرداخت.

 

حجت الاسلام جودکی اراکی بیان کرد: امام رضا(ع)  فقط در معارف دینی گام برنداشته اند و گفت و گو با منجم هندی از جمله  مناطرات متفاوت ایشان بود، وقتی آن منجم از علمش درباره نجوم سخن گفت و در مقابل امام رضا(ع) از علم الهی خود در این عرصه شروع کرد و فرمودند، اگر تمام سیارات منظومه شمسی را جمع کنید به اندازه ژوپیتر می شود و این حاکی از گستردگی و علم وسیع حضرت است.

 

وی مؤلفه های زندگی امام هشتم(ع) را در چند شاخصه تبیین و اظهار کرد: خدا محوری به عنوان یکی از مهم ترین این مؤلفه ها به شمار می رود که در همه عرصه های زندگی، زمینه ای را فراهم کرده است تا ایشان وظیفه مدار و بر اساس رسالت تربیتی و تبلیغی خود، اندیشه الهی را در جامعه اسلامی ترویج کنند.

 

مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، مردم داری را به عنوان دومین شاخصه در نگاه تعلیمی و تربیتی امام رضا(ع) معرفی و تصریح کرد: حضرت در مسیر حرکت خویش به مرو و در  نیشابور به تشییع جنازه یکی از شیعیان رفتند و این اهمیت و توجه فراوان حضرت به مردم و ملاحضه مصالح عموم مردم را داشتند.

 

استاد دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: حضرت به عنوان مبلغ دین، وظیفه خودشان را به درستی تشخیص می دادند و نیز در عرصه تبلیغ موفق بودند؛ امام هشتم(ع) با آمدن به دربار خلافت مأمون، زمینه آشنایی بسیاری را با معارف اهل بیت(ع) و اسلام فراهم آوردند از طرف دیگر  حرکات، رفتار و بینش حضرت به صورت ریز ثبت شد و بسیاری از اندیشه های حضرت در زمان ولیعهدی ایشان ترویج شدند.

 

حجت الاسلام جودکی اراکی با اشاره به رساله ذهبیه امام رضا(ع)، بیان کرد: حضرت حتی نسبت به دشمنان خود نیز دلسوزی داشتند و می توان گفت یکی از مؤلفه های شخصیتی تربیتی ایشان، دل سوزی و خیرخواهی بود؛ وقتی مأمون برای کاهش بیماری خود از حضرت نسخه ای را تقاضا کردند و حضرت یک رساله و نامه ای معروف به« رساله ذهبیه» را به مأمون سفارش کرد که با عمل به آن، خلیفه از بیماری نجات پیدا کرد بنابراین دستور داد این را با آب طلا نوشتند و برای همه حکام در حکومت اسلامی و زمان خلافتش فرستاد که امروز به رساله ذهبیه و طب الرضا مشهور است./844/302/ب3 

ارسال نظرات