۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۲۹۵۶۴۶

خبرهای کوتاه از حوزه علمیه خواهران مشهد

خبرگزاری رسا ـ برگزاری کارگاه مهارت خلاصه نویسی در مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد، تحلیل فیلم محمد رسول الله(ص) و برگزاری کارگاه روش تحقیق و مقاله نویسی، عناوین اخبار کوتاه حوزه علمیه خواهران مشهد است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد، خانم طباطبایی، معاون پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد گفت: کارگاه مهارت خلاصه نویسی در مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد برگزار شد.

 

وی گفت: این کارگاه به مدت چهار ساعت با حضور استاد سرکار خانم فرزانه سعادتی فر در جمع اساتید و طلاب برگزار شد.

 

طباطبایی افزود: هدف از برگزاری کارگاه آموزش مهارت خلاصه نویسی، توانایی ارائه متن اصلی در تعداد محدودی از کلمات، توانایی خلاصه کردن بندها و درآوردن نکات مهم مطلب، تشویق طلاب بر مطالعه دقیق و فهم عمیق متن، حرفه ای شدن در درک مقالات کوتاه و بلند، توانایی در انتقاد و تصفیه مطالب به طور منظم، تمرین نگارش، نویسندگی و ... است.

 

معاون پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد به مباحث ارائه شده در این کارگاه اشاره کرد و گفت: آشنایی با واژه های خلاصه، چکیده، بازآفرینی، بازنویسی و ذکر تفاوت خلاصه نویسی با هرکدام، آشنایی با خلاصه نویسی علمی و شیوه آن از جمله مرور اجمالی پیش از اقدام به تلخیص، نوشتن جملات کوتاه و ساده، مشخص کردن مطالب اصلی و فرعی هنگام مطالعه و ...، بیان ویژگیهای جملات حذفی در خلاصه علمی از جمله ذکر راههای حذف مطالب غیرضروری مباحث ارائه شده در این کارگاه بود.

 

وی گفت: آشنایی با فواید تهیه خلاصه علمی، فواید خلاصه نویسی از جمله در دسترس بودن محتویات کتاب با حجم کمتر، بهره گیری از یادداشت خلاصه، تمرین کار قلمی، نگارش و نویسندگی، ایجاد انگیزه برای مطالعه، تقویت و بینش و رشد فکری، آشنایی با انواع مهم خلاصه نویسی و ویژگی های آنها از جمله، خلاصه تفصیلی، نموداری، تلفیقی، به شیوه حاشیه نویسی و به شیوه کلیدی و بیان ویژگی کلیدبرداری از متن و معرفی کتاب ها و سایت های مربوطه از دیگر مباحث ارائه شده در این کارگاه است.

 

طباطبایی با اشاره به این که در این کارگاه، طلاب با ویژگی های برخی از انواع خلاصه نویسی و ویژگی روش حاشیه نگاری و ویژگی خلاصه علمی آشنا شدند، ابراز کرد: طلاب در فعالیت کلاسی شرکت نموده و در این کارگاه، مطالب گوناگونی جهت انواع تلخیص و مقایسه با دیگر مخاطبان ارائه گردید، همچنین تمرین نگارش در کلاس صورت پذیرفت و استاد راهنمایی های لازم را مبذول داشتند.

 

بررسی و تحلیل فیلم محمد رسول الله(ص)
مسؤول واحد فرهنگی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) از برگزاری جلسه تحلیل فیلم محمد رسول الله (ص) خبر داد.

 

خانم حیدری فرد گفت: فیلم محمد رسول الله(ص) فیلمی است تاریخی به کارگردانی مجید مجیدی که داستان زندگی کودکی حضرت محمد(ص) (پیامبر اسلام) را روایت می‌کند و اکران سراسری آن از روز 5 شهریور 1394 ، برابر با 27 اوت 2015 در ایران آغاز شده است.

 

وی افزود: در این اثر فاخر قصه از دوران جاهلیت و شرایط اجتماعی زمان تولد حضرت محمد(ص) آغاز می‌شود و در 12 سالگی ایشان به پایان می رسد.

 

حیدری فردادامه داد: 50 نفر از طلاب با همراهی مدیر مدرسه، سرکار خانم پارسایی راد از این فیلم دیدن کردند و به منظور تعمیق مطالب مطرح شده در فیلم، جلسه تحلیل و بررسی آن با حضور آقای عبدالله پور، مبلغ دینی، در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) برگزار شد.

 

پرسش، کلید دست یابی به علم است
واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س) نشستی با عنوان روش شناسی تبلیغ و تحقیق در مسائل اعتقادی را برگزار کرد.

 

حجت الاسلام استادی، استاد و پژوهشگر حوزه در این جلسه با بیان رسالت حوزه گفت: توقع آن است که یک طلبه بتواند به سؤالات دینی در تمام زمینه ها از جمله اعتقادات، احکام، اخلاق و ... به طور کامل و دقیق پاسخ دهد.

 

وی با تأکید بر لزوم ورود طلاب در عرصه تبلیغ و تحقیق مسائل اعتقادی ادامه داد: در ایام حج کتاب هایی به طور رایگان در اختیار حجاج قرار می دهد که عناوینی فریبنده دارد و مخاطب در نگاه اول متوجه هدف و مقصود نویسنده نمی شود در صورتی که کاملا در صدد بیان اعتقادات وهابیت می باشد و طلاب وظیفه دارند به نقد و بررسی این کتاب ها بپردازند. از جمله این کتابها می توان «نهج البلاغه را دوباره بخوانیم»، «خمس از دیدگاه آیات و اهل بیت»، «عجیب ترین دروغ تاریخ» را نام برد.

 

حجت الاسلام استادی خطاب به طلاب گفت: هیچ گاه از سؤال کردن دیگران بیم نداشته باشید و از سؤال استقبال کنید و دیگران را هم تشویق به سوال کردن نمایید؛ زیرا سوال کلید دست یابی به علم است.

 

این استاد حوزه با استناد به کلام امیر المؤمنین علی(ع) که می فرمایند:«.. وَ لَا یَسْتَحْیِیَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یَعْلَمُ أَنْ یَقُولَ لَا أَعْلَمُ وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ یَعْلَمِ الشَّیْ‏ءَ أَنْ یَتَعَلَّمَهُ.. »، به شرایط پاسخ دادن به سوالات پرداخت و خاطر نشان کرد: از یاد گرفتن پاسخ سؤال ها و اینکه بگویید نمی دانم، حیا نکنید و تنها در صورتی که به جواب تسلط دارید پاسخ دهید در غیر این صورت با تحقیق و پژوهش به جواب دست یافته و سپس به دیگران منتقل کنید زیرا دفاع بد سبب تحکیم شبهه می شود.

 

وی ادامه داد: پاسخ سؤالات باید طبق فهم افراد باشد و در عین حال کامل و روشن ارائه شود. در صورتی که زمان لازم در اختیار نیست به پاسخ سؤالاتی که نیازمند زمان است پرداخته نشود؛ زیرا ممکن است تمام زوایای سؤال روشن نگردد و این خود شبهه برانگیز شود.

 

حجت الاسلام  استادی در بیان روش تبلیغ در اعتقادات گفت: در نقد و بررسی نظرات مذهب مختلف نمی توان فقط به متن روایات آنها بدون مراجعه به شرح ها بسنده کرد؛ زیرا در برخی موارد توضیح و شرح مطلب ما را اقناع می کند و جایی برای نقد باقی نمی گذارد.

 

کارگاه روش تحقیق و مقاله نویسی
واحد پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد کارگاه روش تحقیق و مقاله نویسی را برگزار کرد.

 

خانم طباطبایی،معاون پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد گفت: این کارگاه  به مدت دوازده ساعت با حضور استاد سرکار خانم فرزانه سعادتی فر در جمع اساتید و طلاب برگزار شد.

 

وی ابراز کرد: هدف از برگزاری کارگاه بیان اهمیت مطالعه و تحقیق در تمدن اسلامی و آموزش مهارت گردآوری اطلاعات است.

 

طباطبایی گفت: آشنایی با واژه های تحقیق و پژوهش، بیان مسأله، فرضیه و نظریه، آشنایی با ویژگیهای محقق خوب و تحقیق خوب و انواع تحقیق علمی، شناسایی اهداف انواع تحقیق و توضیح انواع روش تحقیق، آشنایی با منابع ایجاد مسأله تحقیق از جمله آثار مکتوب، مشورت با افراد صاحب نظر و ...، شناساندن راههای محدود کردن موضوع و آشنایی با روش های دستیابی به منابع تحقیق به طور نمونه: کتاب شناسی ها، نمایه ها، مجموعه مقالات و ...از مباحث ارائه شده در این کارگاه بود.

 

معاون پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد گفت: آشنایی با روش های گردآوری اطلاعات از طریق مشاهده، مصاحبه، کتابخانه ای و ...،  آشنایی با روش تحقیق کتابخانه ای، شناساندن راههای مفیدتر کردن مطالعه و سیر مطالعاتی، شناساندن فیش و برگه های ثبت یادداشت، آشنایی با نگارش طرح تحقیق و چرایی تدوین آن، شناسایی اهمیت و ضرورت پژوهش، فایده پژوهش، اهداف پژوهش و شناسایی پیشینه پژوهش، مطالعه کتابها و مقاله ها در آن رابطه از دیگر مباحث ارائه شده در این کارگاه است.

 

وی با اشاره به این که طلاب در طول برگزاری کارگاه با چکیده نویسی، نگاشتن مقدمه، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات در مقاله  آشنا شدند، در پایان یادآور شد: در هر جلسه با توجه به بحث طلاب موظف به ارائه تکالیفی بودند از جمله بیان موضوعات انتخابی از سوی فراگیران، شروع به نقارش مقاله هر چند ضعیف، مشاهده انواع فیش موجود در بازار، ارائه تمرین فیش نویسی، نوشتن طرح تحقیق و بررسی درستی و نادرستی آن و در نهایت ارائه مقاله ای با رعایت قوانین که در این راستا استاد در هر زمینه راهنمایی های لازم را مبذول داشتند./1309/203/ب1

ارسال نظرات