۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۲۹۶۰۷۳
محقق و پژوهشگر دینی:

توصیه امام خمینی به زوج‌های جوان، سازش بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان گفت: زوج هایی که برای رفع مشکلات خانوادگی به نزد امام خمینی(ره) می‌رفتند تنها جوابی که از ایشان می‌گرفتند «بروید و با یکدیگر بسازید» بود.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد برجسته حوزه و دانشگاه در مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) که صبح امروز 26 مهر در حسینیه آیت الله حق شناس(ره) برپا شد با بیان اینکه عصبانیت‌های اجتماعی از کانون خانواده سرچشمه می‌گیرد بیان داشت: زوج‌ها باید بدانند که با یکدیگر با خوش رفتاری رفتار کنند و نباید عصبانیت را در خانه رواج دهند.

 

توصیه امام خمینی به زوج های جوان تنها سازش بود

وی اضافه کرد: زوج های که برای رفع مشکلات خانوادگی به نزد امام خمینی(ره) می‌رفتند تنها جوابی که از ایشان می‌گرفتند «بروید و با یکدیگر بسازید» بود؛ زوج‌های جوان باید بدانند که خدا زن و شوهر را متفاوت آفریده و و صبر و شکیبایی در مقابل مشکلات موجب رشد معنوی و روحی هردو طرف می‌شود.

 

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه مصرف داروهای اعصاب در بین خانم‌های ایرانی روز به روز افزایش می‌یابد تشریح کرد: زنان به سبب اینکه روحیاتشان برپایه احساس بنا شده است و براین اساس همیشه ترس از بی تفاوتی شوهرشان رادارند در حالیکه باید بدانند اینگونه نگاه از مصادیق حب الدنیا است.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه زنان چطور از توجه بیش از حد به شوهرانشان که از مصادیق حب دنیا است بگذرند اظهار داشت: رابطه زنان با شوهرانشان باید به صورت مادر و کودک باشد و اگر اذیتی از شوهر خود دید همانطورکه مادر از کودک می‌گذرد از شوهر بگذرد.

 

وی یادآور شد: اگر مرد قدر و منزلت زن را نفهمد و وی را اذیت کند به نص روایات عذاب قبر خواهد داشت.

 

این محقق و پژوهشگر با بیان روایتی از امام حسین(ع) گفت: وقتی سیدالشهدا(ع) از امام حسن(ع) پرسیدند چه کسی به شما زهر داد ایشان فرمودند: مهم نیست گذشتم؛ گذشت اوج صبر و شکیبایی یک انسان در مقابل دیگران است.

 

حجت الاسلام پناهیان در ادامه با بیان اینکه زنان به صورت طبیعی وابسته به شوهرانشان هستند اظهار داشت: آقایان عزیز باید از غرور خود در کانون خانواده بکاهند و ابراز احساسات کند و از واژهای نیک و پسندیده مانند دوستت دارم استفاده کنند.

 

بدگویی و مبالغه گویی زن در مشکلات خانواده ریشه دین کودکان را می‌سوزاند

حجت الاسلام پناهیان در بیان آثار کم ارزش شمردن نفش پدر در خانواده گفت: اگر پدر در خانواده از اهمیت کمی برخوردار باشد نتایج منفی آن گریبان کودکان را خواهد گرفت و آنان را در اجتماع ترسو بار خواهد آورد.

 

این محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه در خانواده‌ای که زن بدگویی می‌کند ریشه‌ی دین کودکان را می‌‌سوزاند اظهار داشت: بد گویی و مبالغه گویی زنان در هنگام مشکلات از مصادیق کفران نعمت است و از آثار آن خراب کردن کودکان است.

 

حجت الاسلام پناهیان در روش برخورد با بدگویی و مبالغه گویی زن گفت: مرد در این صورت باید همانند رفتار خود با دختر کوچکش برخورد کند و حرکت و گفتار زن را جدی نگیرد گاهی اوقات زنان دوست دارند با آنان همانند یک دختر کوچک رفتار بشود.

 

این کارشناس دینی اضافه کرد: با توجه به روایت امام علی(ع) در این شرایط بهترین عمل سکوت است.

 

انسان نباید از دیگران توقع قدردانی داشته باشد

حجت الاسلام پناهیان اظهار داشت: انسان باید بداند که جواب کارهای خود را خداوند می‌دهد و کسی به غیر ازاو نمی‌تواند اجرت و پاداش عمل انسان را پرداخت کند.

 

وی با بیان اینکه هرمدیری را زیر دستانش اذیت می‌کند بیان داشت: یک مدیر باید بداند که تمامی مدیران این مشکل را دارند و نباید به سادگی عصبانی شود همانطور که امام صادق(ع) می فرمایند «زیردستان با کارهایشان مرا ناراحت می‌کردند ومن با فرو بردن خشم به خدا تقرب می‌جستم».

 

نوجوانان باید بدانند که احترام به والدین سبب رشد معنوی آنها می‌شود

این کارشناس دینی هم چنین یادآور شد: نوجوانان باید بدانند که محال است پدر و مادری به صورت کامل بچه خود را بشناسد چون هرکدام برای دوره متفاوتی هستند ولی خوش‌رفتاری شما نوجوانان با والدین باید جزء برنامه‌های معنوی و روحی شما باشدو این مهم سبب رشد شما می‌شود./9668/202/ب1

ارسال نظرات