۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴
کد خبر: ۲۹۷۰۹۱
استاد حوزه و دانشگاه:

خرافات و بدعت نخستین نتیجه بی نظمی در دین است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محسنی یکی از آسیب های جدی دین را خرافات و بدعت ها بیان کرد و گفت: وقتی ثبات دین در جامعه کم شود، خرافات و بدعت ها جای آن را می گیرد و وقتی خرافه وارد متن دین شد، جذابیت های دین در نگاه مردم کم می شود.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام علی اکبر محسنی، استاد حوز و دانشگاه شب گذشته در مجلس عزای سیدالشهدا در مسجد جامع نجف آباد، یکی از مهمترین درس های عاشورا را داشتن هدف و نیت در مسیر حرکت بیان داشت و گفت: آنچه به عنوان یک آسیب اصلی در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان به وجود آمده است، غفلت از هدف مجالس عزاداری و تنها توجه به ظاهر مجلس بدون در نظر گرفتن محتوا است.

 

وی با بیان این که صرف اشک و توسل به امام و یا رفتن به زیارت امام، به معنای خواستن نیست، افزود: هدف قیام عاشورا احیای دین و مکتب اسلام بود و ما باید در این مجالس به این هدف مقدس برسیم.

 

برهم خوردن نظم دینی جامعه، کربلا را رقم زد

حجت الاسلام محسنی با اشاره به بندی از سخنان امام حسین در بدو ورود به کربلا گفت: «الناس عبید الدنیا و دین لعق علی السنتهم» حضرت در این فراز به کوتاهی مردم در عبادت و اعمال و مناسک اشاره نمی کند، بلکه آن چه باعث رقم خوردن قیام عاشورا شد، بر هم خوردن نظم دینی جامعه آن روز بود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: دین یک سیستم است که باید تمام امورش در یک نظم هماهنگ در کنار یکدیگر وجود داشته باشد، و در این راه اگر مسیر را گم کنیم یکی از آفاتش به وجود آمدن بدعت ها و خرافات است و بدعت همان سلیقه ای عمل کردن به مناسک و اعمال دین است.

 

سلیقه ای عمل کردن به مناسک دین، بدعت و خرافه است  

استاد حوزه و دانشگاه با بیان آخرین وصیت حضرت علی در بستر شهادت که فرمودند: اوصیکم بالتقوی الله و نظم امرکم، بیان داشت: نظمی که حضرت بیان کرده است، همان نظم دین است که اگر این نظم به هم بخورد، فرق ولی خدا شکسته می شود، امام امت را در کربلا به شهادت می رسانند و این تمام بر اثر بهم ریختگی نظم دین است.

 

وی محرم را ماه ترمیم بی نظمی های دین بیان داشت و افزود: متاسفانه آسیب هایی که در جامعه شاهد هستیم بر اثر بی نظمی هایی که در دین به وجود آورده ایم، و ایام محرم بهترین فرصت است که معماری دین را برای خود ترمیم کنیم که صرف دوست داشتن امام، ولایت پذیری نیست بلکه باید وارد مرحله عمل شویم.

 

علماء معماران دین هستند

حجت الاسلام محسنی در توصیف معماران دین گفت: افراد حق طلب سه گروه هستند، آنانی که فقط برای پیروزی حق دعا می کنند، آنانی که هم خودشان و هم خانواده شان را به حق دعوت می کنند و گروه سوم افرادی هستند که جامعه را به سمت حق طلبی می برند و سیدالشهدا و تمام معماران دین جزء گروه سوم هستند.

 

وی با اشاره به اهمیت و نقش علما در دوران غیبت در معماری دین بیان کرد: برای آن که بتوانیم بی نظمی دین را از بین ببریم نیاز به بلد راه است و اینجاست که عالم دینی ضرورت پیدا می کند که اگر در رأس دین، علما وجود نداشته باشند، بند دین در زندگی از بین می رود و افرادی امثال ابوحنیفه دین سازی می کنند.

 

کم شدن ثبات دین، خرافات و بدعت ها را در جامعه زیاد می کند

استاد حوزه و دانشگاه، یکی از آسیب های جدی دین را خرافات و بدعت ها بیان کرد و افزود: وقتی ثبات دین در جامعه کم شود، خرافات و بدعت ها جای آن می گیرد و وقتی خرافه وارد متن دین شد، جذابیت های دین در نگاه مردم کم می شود و تا با متخصص دین ارتباط نداشته باشیم، این خرافات هر روز بیشتر خواهد شد.

 

وی یکی دیگر از آسیب های جدی در دین را فتنه های دشمن به خصوص با وجود آوردن اسلام آمریکایی بیان داشت و تصریح کرد: دشمن با تمام توان وارد عرصه نابودی مبانی دینی ما شده است چنان که بزرگترین کتابخانه مهدویت، در اسرائیل است دشمن لامذهبی که برای دوری ما از مذهب، دین ما را به خوبی می شناسد.

 

اسلام آمریکایی، نتیجه غفلت ما از دین است

حجت الاسلام محسنی با اشاره به آفاتی که در اثر غفلت وارد دین شده است، اشاره کرد: تفکر بنی امیه ای که در قالب برنامه های ماهواره ای وارد خانه های ما شده است، اسلامی که توسط انگلیس و آمریکا برنامه ریزی شده تا سبب ایجاد تفرقه در بین مسلمانان شود، که قمه زنی و هزینه ای که برای برگزاری آن در کشور انگلیس صورت می گیرد، نشان از هجمه سنگین دشمن در میدان نبرد فرهنگی است.

 

وی در ادامه بیان داشت: تنها کسانی می توانند در برابر این گونه فتنه ها پیروز شوند، که مهندسی دین را یاد گرفته باشند و برای مقابله با این گونه اسلام هراسی ها و توطئه های دشمن باید به علما مراجعه کرد./1306/202/ب1

ارسال نظرات