۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۴
کد خبر: ۲۹۸۴۵۱
رییس مجتمع فرهنگی سرچشمه:

ظهور و انتظار با عاشورا پیوند خورده است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه گفت: مسأله ظهور و انتظار با عاشورا پیوند خورده است و نمی توان این دو را از هم جدا دانست باید احساس چشم براهی برای ظهور را در امتداد مظلومیت امام حسین(ع) حفظ کرد.
حجت الاسلام زائري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا؛ حجت الاسلام محمدرضا زائری رییس مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه در دومین برنامه از سلسله نشست های علوم انسانی که به مناسب فرا رسیدن ماه محرم چهارشنبه ششم آبان ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، در رابطه با نشانه های ظهور گفت: درباره نشانه های ظهور بین برخی جریان ها مناظراتی مطرح شده است و دو دیدگاه افراط و تفریط وجود دارد.

 

 وی با اشاره به گسترش مراسم های عزاداری امام حسین (ع) اظهار داشت: در سال های اخیر شاهد گسترش این مراسم ها در نقاط مختلف، خارج از مرزهای ایران و مناطق غیر شیعی هستیم، از جمله اینکه در ایام عزاداری امام حسین (ع) مسیحیان با صلیب و لباس مشکی به حرم امام حسین (ع) وارد می شوند، در کشور عمان پادشاه لباس سیاه به تن می کند و مسوولان عالی رتبه آلمان این ایام را به مسلمانان تسلیت می گویند.

 

رییس مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه با بیان اینکه در کشور افغانستان و ترکیه عزاداری امام حسین (ع) در سال های گذشته در حد سرکوب عزاداران بوده است، خاطرنشان کرد: الان شاهد هستیم که وزیر و وزراء ترکیه در مجلس عزاداری امام حسین (ع) حاضر می شوند و وزیر اهل سنت افغانستان در مجلس عزای امام حسین (ع) مقتل می خواند.

 

تنها دیدگاه و مکتب اهل بیت باقی ماندنی است

حجت الاسلام زائری با اشاره به اینکه در گذشته ظرفیت رسانه ای برای نمایش مراسم های عزاداری امام حسین (ع) وجود نداشته است، گفت: در دهه 18 میلادی روزنامه سیدنی استرالیا مجالس عزاداری امام حسین (ع) را در گزارشی مفصل به چاپ رسانده بود، اما این همه جواب را در برنمی گیرد، واقعیت این است که جریان های مذهبی مسیحیت و کمونیست ها و لیبرال ها جواب گوی نیاز مردم امروز نیستند، این نوعی شکست و ناکامی برای این جریان ها است، داعش و جریان های تکفیری به بن بست رسیده اند و تنها مکتب اهل بیت (ع) باقی ماندنی است.

 

وی با انتقاد از اینکه ما نتوانستیم از این فرصت بهره بگیریم و رویکرد فکری اهل بیت (ع) را به شکل قابل فهم عرضه کنیم، ابراز داشت: اساس این پیام این بوده است که در مکتب اهل بیت (ع) حرکت و جریان پویا، نوعی دیالکتیک پویا وجود دارد که بین گذشته و آینده در حرکت است، از یک طرف ریشه در تاریخ و از سوی به آینده امیدوار است.

 

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه آیین یهود و مسیحیت رویکردی تاریخی دارد، خاطرنشان آیین یهود و مسیحیت تعریف مبهم و امیدواری کلی از آینده دارند، دیدگاه قیام عاشورا در گذشته متوقف نیست و این دردها و داغ ها در گذشته متوقف نمی شود، این حرکت با آینده تعریف می شود چرا که حرکت از حرارت زاییده می شود، این تعبیر درست است که این آتش و شعله همیشه فروزان و این اخگر همیشه سوزان خواهد ماند.

 

پیام و دیدگاه عاشورا  تفکر است

حجت الاسلام زائری با اشاره به اینکه ایمان انسان مومن فقط در خوف و رجاء نیست، اظهار داشت: پیام عاشورا تنها روحیه امید و در مقابل تنها خوف هم نیست، اگر فقط رجا و امید باشد انسان دچار غرور و بی نیازی می شود از یک طرف اگر انسان در اندوه گذشته باشد نسبت به آینده بیمناک می شود در حالی که دیدگاه عاشورا تفکر است.

 

وی خون خواهی امام حسین (ع) را در این مسیر برجسته و مهم دانست و اعلام کرد: مشهورترین صفت امام حسین (ع) ثارالله به معنی خون مظلومی که گرفته نشده است و امام عصر (عج) انتقام این خون را خواهد گرفت، در زیارت عاشوار و دعاها دلبستگی و امید در این است که در مسیر این خون خواهی همراه باشیم، این خون خواهی تنها کینه درونی و نفرت شخصی نیست.

 

رییس مجتمع شهدای سرچشمه افزود: این خون خواهی تحقق سنت الهی است که خون مظلوم بی نتیجه نخواهد ماند، تنهایی و غربت امام حسین (ع) نتیجه می دهد بنابراین بحث انتقام کوتاه بینانه مطرح نیست، در این فضا ما تنها در گذشته متوقف نیستیم چرا که توقف در گذشته منجر به ناکامی و شکست می شود و جز درد، داغ و مصیبت چیزی باقی نخواهد بود.

 

دعای ندبه از خلقت انسان تا ظهور

حجت الاسلام زائری با بیان اینکه دعای ندبه از خلقت انسان تا ظهور امام زمان (عج) است، عنوان کرد: آینده به گذشته متصل است، اگر حضرت زینب (س) در بدترین شرایط و سختی ها حضور نداشتند ما رایت الاجمیلا هم از آن واقعه در نمی آمد، امام سجاد (ع) با درد و رنجی که داشتند می فرمایند که اگر شمشیری که پدرم با آن به شهادت رسید را دشمن به من امانت داده بود بی تردید آن را به دشمن باز می گرداندم.

 

وی با اشاره به سختی ها و مشقت های اسرای کربلا گفت: بعد از شهادت امام حسین (ع) و یارانش فرزندان او را در خرابه ها جا داده اند و با غل و زنجیر به مجلس حاکم وقت یزید بردند، سپس سرهای بریده را به آنها نشان آنها دادند، حضرت زینب (س) می فرمایند که جز زیبایی چیزی ندیدیم، کوچکترین فشار عصبی شخص را از بین می برد اما امام سجاد (ع) این سختی ها را تحمل کرده است و در صحیفه سجادیه ایشان جز زلال معرفت چیزی نیست.

 

رییس مجتمع شهدای سرچشمه افزود: در صحیفه سجادیه محبت و لطف موج می زند، همه این خون ها و مصیبت ها برای این بود آینده ای رغم بخورد و آینده اتفاقی بیفتد، شب عاشورا امام حسین (ع) می فرماید که تمام حرفش این است که من به کسی نیاز نداریم، روایتی است که گفته می شود که در شب چراغ ها خاموش می شود و امام حسین (ع) می فرمایند که هر کس قصد دارد می تواند من را ترک کند حتی عده ای نماز ظهر عاشورا را با امام حسین (ع) خوانند و بعد امام را تنها می گذارند.

 

حجت الاسلام زائری در ادامه افزود: امام حسین (ع) در روز عاشورا فریاد هل من ناصر ینصرنی سر می دهد و این فریادهای مکرر با سخن ایشان در شب عاشورا که می فرمایند که نمی خواهند که زیر بار منت کسی بروند برای این است که ایشان سعی داشتند که در آن روز یک نفر را به جبهه خویش ملحق کند، امام حسین (ع) می دانستند که آنها به حضرت علی اصغر (ع) آب نخواهند داد اما سعی داشتند تا دل سنگی به رحم آید و حتی یک نفر هم با دیدن این صحنه به جبهه ایشان ملحق شود.

 

وی بیان کرد: امام حسین (ع) در آخرین لحظات که رمق صحبت را نداشتند وقتی شمر به سراغ او آمد می فرمایند که اگر توبه کنی من شفاعت می کنم این صحنه ها برای بازگشت و امید به آینده بود، آینده ای که امام عصر (عج) آن را به گذشته پیوند خواهند داد، امام زمان (عج) در زمان ظهورشان وقتی خودشان را معرفی می کنند می فرمایند ای مردم جهان من فرزند امام حسین(ع) هستم، تعبیر و فرمایش ایشان این است که در آن زمان همه مردم دنیا امام حسین (ع) را می شناسند، جهانی شدن قیام امام زمان (عج)  مقدمه جهانی شدن مظلومیت امام حسین (ع) است.

 

برپایی مراسم عزاداری امام حسین در کشورهای مختلف

رییس مجتمع شهدای سرچشمه با بیان اینکه شبکه های اجتماعی تصاویر نقاط مختف از کشورهای مختلف را که به عزاداری امام حسین (ع) می پردازند منتشر می کنند، گفت: همه کشورهای دنیا امام حسین (ع) را می شناسند، در قطب شمال اسکیموها، در جنگل آمازون و خیابان های نیویورک دسته عزاداری امام حسین (ع) برپا است، مردم در کشورهای مختلف در تکیه ها نذری می دهد، در کشور ایران، هند و کشور آفریقایی روز عاشورا تعطیل است، برهمن ها در هند عزاداری برای امام حسین(ع) می کنند در حالی که نسبتی با مکتب حسین (ع) ندارند.

 

حجت الاسلام زائری خاطرنشان کرد: در ادبیات مسیحی لبنان به طور خاص چهره های شاخص مطرح داریم که نسبت به قیام امام حسین (ع) آثار مطرحی را دارند، امروز آثار متعددی را می بینیم که حادثه کربلا را با بیان این فضا نقل می کنند، نمایش آیینی در بلعبک لبنان بازیگر مسیحی دارد و در روز عاشورا مجلس عزادرای برپا می کنند.

 

وی در ادامه افزود: در مدرسه بیروت مجلس عزادای امام حسین (ع) با حضور اهل سنت برگزار می شود، در سال های اخیر مجالس متعددی با حضور سخنرانان، شاعران و اندیشمندان  در عزاداری امام حسین (ع) برگزار می شود، باید گفت که مسأله ظهور و انتظار با عاشورا پیوند خورده است و نمی توان این دو را از هم جدا دانست.

 

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به حساسیت برخی جریان ها که معتقد هستند که نباید زمان ظهور را تعیین کرد، خاطرنشان کرد: نباید ناخواسته به باور و اعتقاد مردم آسیب بزنیم، دو دیدگاه افراطی و تفریطی وجود دارد که در فضای مجالس عزاداری و رسانه ها مطرح می شود، یک دیدگاه این است که استفاده از روایت ظهور را خطرناک می داند از این منظر درست می گویند که نباید این جریان مقدس برای مسائل سیاسی استفاده شود، دیدگاه دیگر زمانی را برای ظهور تعیین می کنند در حالی که در باور ما تأکید شده است که کسانی که زمان ظهور را تعیین می کند کذب می گویند بنابراین حتی اگر طرف مقابل راست بگوید آن را باید کذب دانست تا در باغ دروغ باز نشود، دیدگاه تفریطی هم معتقد است که اساسا روایت ها ظهور را استفاده نکنیم در حالی که این روایت ها توسط پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بیان شده است.

 

کنار گذاشتن افراط و تفریط  در باره ظهور

حجت الاسلام زائری با تأکید براینکه معتقد هستم که نباید این روایت ها را کنار گذاشت و نباید زمان ظهور را تعیین کرد، خاطرنشان کرد: باید نظریات هر دو دیدگاه را باید جمع و هضم کرد، از یک طرف زمانی برای ظهور تعیین نشود و از طرفی اشکالی ندارد روایت های ظهور را مطرح کرد، در زیارت جامعه کبیره گفته می شود که من منتظر هستم، این ساده انگاری و افراط و تفریط را کنار بگذاریم.

 

وی با بیان اینکه روایت های ظهور دلیل و مبنای دارد، گفت: بدون روایت ها ظهور مورد دستاویز و سوء استفاده برخی قرار می گیرد بنابراین باید احساس چشم براهی برای ظهور در امتداد مظلومیت امام حسین (ع) را حفظ کرد.

 

رییس مجتمع شهدای سرچشمه با اشاره به اینکه در پایتخت کشورهای اروپایی مهدیه به اسم امام زمان(عج) ساخته می شود، بیان کرد: شخصی که نماز شب می خواند با شخصی که نماز نمی خواند هر دو بنده خدا هستند منتها شخصی که نماز می خواند به خاطر تقوا برتر است اما اینکه بگویم که او به خدا نزدیک تر است اشتباه و توهم است، یهود هم می گوید که قوم برگزیده خدا است، داعش هم همه را کافر می داند، اینکه بگویم که من ریش دارم و یا حجاب کامل دارم برای همین عزیز کرده خدا هستم اشتباه است.

 

حجت الاسلام زائری با بیان اینکه امام زمان (عج) با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان کشورهای غربی و شمال آمریکا، گفت: امام زمان (عج) در زمان ظهور خود با این افراد سخن می گوید، اینکه من در قم زندگی می کنم و عمامه دارم به خدا نزدیک تر هستم هم اشتباه است.

 

هرکس متواضع باشد ابوتراب می شود

وی خاطرنشان کرد: ما درباره حرف حق صحبت می کنیم، هر کس که متواضع تر باشد حقایق درونی را در می یابد و ابوتراب می شود، بالاترین مقام را حضرت علی (ع) دارد چرا که امام علی (ع) ابوتراب است و ایشان باخاکساری با خدا صحبت می کردند، اینکه بگویم که من چون روحانی و طلبه هستم همه خوبی ها برای من است و بقیه باطل هستند درست نیست، از این احادیث و پیشگویی ها سوء استفاده نشود، باید منتظر باشیم و این حال انتظار برای امام زمان (عج) حفظ شود.

 

کارشناس مسائل مذهبی با تأکید براینکه باید آسیب ها و خرافات کنار گذاشته شود، گفت:  بالاتر از سنت ها قرآن کریم است، دلیلی نیست که هر کس که قرآن می خواند برتر است شاید نفاق او بیشتر هم باشد، هرکس خواب اولیا خدا را می بیند دلیل بر این نیست که معرفت بیشتری دارد، دین خواب نیست، شخص منافق اشک او راحتر بیرون می آید باید از ظرفیت ها استفاده کرد و به آیین صرف گرفتار نشد یزید هم با مناسک های آیینی مشکلی نداشت.

 

حجت الاسلام زائری خاطرنشان کرد: در زمان طاغوت مجلس عزا برپا می شد و در مسجد سپهسالار شاه در مراسم عزادری امام حسین (ع) شرکت می کرد و با عزاداری مشکل نداشت اما از طرفی نباید این مراسم ها را حذف کرد چرا که برای اصل تعیلم باید مدرسه هم باشد، اصل انتقال پیام است و مخاطب و مقصد وجود دارد اما کانالی هم لازم است بنابراین باید مراقب بود که صرف عزاداری مجلس برپا نکرد این مراسم ها بخشی از باور مردم و حس نوستالوژیک در آنها هست.

 

وی با بیان اینکه در مراسم های عزاداری امام حسین (ع) غیر مسلمان ها هم نذری می دهند، گفت: در دهه محرم کنار کلیساها آشپز مسیحی با اعتقاد نذری می دهد، این فرصت و امکانی برای انتقال پیام است در حالی که برخی مسلمانان در مسجد حسینی در بازار یزیدی هستند.

 

 رییس مجتمع شهدای سرچشمه با تأکید براینکه مجلس عزاداری امام حسین (ع) باید همواره برپا شود، گفت: مداحان و سینه زنان از خرافات دور باشند و از این ظرفیت استفاده کنند، اگر این عزاداری و سینه زنی نبود چیزی از اسلام باقی نمی ماند، این ظرفیت می تواند حرکت ایجاد کند و اگر خودمان به تنهایی می توانستیم مشکلات را برطرف کنیم به ظهور و منجی نیازی نبود./818/201/ب1

ارسال نظرات