۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۲۹۸۹۷۵
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی:

آیت الله قاضی طباطبایی به خمینی آذربایجان معروف بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام تقی زاده، با بیان این‌که آیت الله قاضی طباطبایی جایگاه مردمی ارزنده‌ای در منطقه آذربایجان داشت و به خمینی آذربایجان معروف بود، گفت: آیت الله قاضی رهبر آذربایجان در انقلاب بود.
حجت الاسلام حسين تقي زاده، رييس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي

حجت الاسلام حسین تقی زاده، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که آیت الله قاضی طباطبایی جایگاه مردمی ارزنده‌ای در منطقه آذربایجان داشت و به خمینی آذربایجان معروف بود، اظهار داشت: آیت الله قاضی رهبر آذربایجان در انقلاب بود.


وی سجایای اخلاقی و عرفانی، جاذبه روحی و شخصیت مردمی آیت الله قاضی را مورد اشاره قرار داد و افزود: این شهید بزگوار همواره الگوی مناسبی برای روحانیت و عموم مردم به شمار می رود، که با وجود برنامه نفوذ دشمن این مسأله با اهمیت است.


مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی ساده زیستی، خستگی ناپذیری و مردم دوستی شهید قاضی را عامل محبوبیت و جایگاه والای مردمی آن عالم مجاهد در منطقه آذربایجان دانست و گفت: شهید محراب آیت الله قاضی طباطبایی در دوران پیش از انقلاب به عنوان سرباز خستگی ناپذیر اسلام، برای شکل گیری، حفظ، حراست و پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره در تلاش و مجاهدت بود.


حجت الاسلام تقی زاده افزود: شهید قاضی پیوسته با حفظ ارتباط عمیق معنوی خود با امام راحل در مراحل مختلف نهضت اسلامی به نقش حساس و تاثیر گذار خود عمل کرد و به عنوان یکی از استوانه های نظام مقدس جمهوری اسلامی، فعالیت های شوم ضد انقلاب ر آذربایجان را رسوا کرد.


وی با اشاره به سالروز بزرگداشت آیت الله قاضی و بیان این‌که آیت الله قاضی طباطبایی اولین شهید محراب است، افزود: این مراسم با انگیزه تدوام و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آیت الله قاضی است، این گونه مراسم‌ها تأثیر بالایی در انتقال ارزش‌های انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی دارد.


رییس شورای هماهنگی تبلیغات استان، انتقال ارزش‌های انقلابی و اندیشه امام خمینی(ره) در راستای پیشگیری از برنامه تحریف شخصیت امام راحل از طریق برگزاری و معرفی این شخصیت ها ممکن دانست و اذعان داشت: شناساندن شخصیت های انقلابی بسیار اهمیت داردو موجب الگوسازی برای نسل امروز است.


رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی بحضور پرشور مردم در این مراسمات را سبب ناامیدی دشمن دانست و تصریح کرد: دشمن به دنبال تغییر باورهای مردم و اعتقادات آن‌ها است، اما هیچ گاه به این نیت دست نخواهند یافت.


گفتنی است، شهید آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی، در سال 1293 شمسی در تبریز متولد و در سال 1316 هنگام قیام مردم تبریز به اتفاق پدرش، به خاطر مبارزه، به تهران تبعید شد و پس از چند ماه تبعید در تهران و ری به تبریز بازگشت.


آیت‌الله قاضی طباطبایی در سال 1318 جهت ادامه تحصیل علوم دینی به قم عزیمت کرد و درسال 1328 راهی نجف شد و در این دو شهر از محضر علما و بزرگان کسب فیض نمود.


شهید قاضی طباطبایی در سال 1341، با شروع نهضت اسلامی، به علت فعالیت ضد رژیم، توسط مأموران دستگیر و به زندان قزل قلعه منتقل و سپس به شهرهای بافت و کرمان و زنجان و پس از آن به عراق تبعید شد. ولی پس از یک سال به ایران بازگشت و به هدایت مردم و روشنگری و تبلیغ اسلام پرداخت و تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران به مبارزات خود و ارشاد مردم ادامه داد.


شهید قاضی طباطبایی نخستین شهید محراب در دهم آبان 1358 شمسی، مصادف باعید قربان، پس از نماز عید و در همان شب در راه مراجعت به منزل توسط منافقین مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به فیض شهادت نایل ‌آمد./854/302/ب2

ارسال نظرات