۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۳۰۰۷۸۰
استاد حوزه و دانشگاه:

صحیفه سجادیه تداوم بخش فرهنگ عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ریاضی با بیان این‌که هر پدیده‌ فرهنگی برای بقا و پویایی، نیازمند است که ایده اصلی آن را حفظ، توجیه و از نسلی به نسلی دیگر منتقل کند، گفت: امام سجاد(ع) با صحیفه سجادیه تداوم بخش فرهنگ عاشورا شد.
حجت الاسلام باقر رياضي بخشايش

حجت الاسلام باقر ریاضی بخشایش، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: قیام عاشورای امام حسین (ع) یک پدیده فرهنگی  اجتماعی است که از سال 61 هجری تا کنون زنده و پویا باقی مانده است.


وی با بیان این‌که این پدیده فرهنگی در هر دوره ای از تاریخ تطوّرش، به انحاء مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، تصریح کرد:  هر پدیده‌ی فرهنگی برای بقا و پویایی، نیازمند فرد یا افرادی است که ایده اصلی آن را حفظ، توجیه و از نسلی به نسلی دیگر منتقل کنند.


این استاد حوزه علمیه تبریز افزود: تا زمانی که این افراد کارشان را به درستی انجام دهند و آن پدیده فرهنگی نیز بر طرف کننده‌ بخشی از نیازهای جامعه باشد (فرهنگ سازی)، آن فرهنگ ماندگار و پویاست؛ در غیر این صورت به تاریخ خواهد پیوست و صرفاً به عنوان یک رویداد که در برهه ای از تاریخ به وقوع پیوسته است، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


وی امامت را به عنوان سلسله متصل و منسجم رهبری جامعه اسلامی و مهم ترین رکن تفکر شیعی دانست و اظهار داشت: در این تفکر تمامی ائمه (ع) برای انجام کاری واحد اما متناسب با ویژگی های عصری، اقدام های به ظاهر متفاوتی انجام می دهند.


این استاد دانشگاه با بیان این‌که اقدام هر امامی در درون حلقه متصل امامت جایگاه و انسجام دارد، خاطرنشان کرد: برنامه های امام سجاد(ع) را می بایست حلقه‌ی اتصال قیام عاشورا و پیدایش مکتب جعفری در عصر صادقین(ع) محسوب کرد.


وی ادامه داد: امام سجاد(ع) زمانی رهبری و امامت را به دست گرفت که اصول اساسی اسلام منحرف شده بود و جامعه از لحاظ اخلاقی و اسلامی در ضلالت سپری می کرد، امام سجاد در این عصر از طریق ادعیه توانست به احیای مفاهیم اسلامی و تببین جایگاه ارزش های اسلامی بپردازد.


حجت الاسلام ریاضی تأکید کرد: تبیین مسأله نبوت و جایگاه آن به عنوان یکی از اصول و مبانی اعتقادی دین اسلام در جامعه رو به انحطاط عصر اموی از مسائلی مهم است که امام سجاد(ع) به عنوان چهارمین امام شیعه و نیز در ادامه ی نقش فرهنگ سازی و هدایتگری خویش بارها در صحیفه سجادیه به آن اشاره کرده است.


وی ادامه داد: امام سجاد(ع) علاوه بر خبطه های دشمن شکن خود بعد از جریان عاشورا  و در زمان اسارت، از طریق بیان ادعیه و مناجات و زبان نیایش به تببین جایگاه ائمه اطهار(ع) و  اهل بیت(ع) پراخت و از این رهگذر مردم را که از مسیر ولایت منحرف شده بودند به جایگاه امامت آگاه سازد./854/302/ب2

ارسال نظرات