۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۳۰۲۵۹۳
نماینده ولی فقیه در لرستان:

کارشناسان تکیه‎گاه قاضی و بازوان دستگاه قضایی هستند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در لرستان کارشناسان را تکیه‎گاه قاضی و بازوان دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: کارشناسان در امر قضاوت در جامعه از جایگاه رفعیی برخوردار هستند و باید در زمینه علمی باید ارتقا یابند.
حجت الاسلامسيد احمد  ميرعمادي-امام جمعه خرم آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت‎الاسلام والمسلین سید احمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد، ظهر امروز، در مراسم گرامیداشت روز کارشناس در جمع کارشناسان دادگستری لرستان که در دادگستری استان برگزار شد، گفت: رجوع به کارشناس در برخی موضوعات مثل دین و عمل مطابق فتوای مجتهد از اهمیت فوق‎العاده‎ای برخوردار است.


وی با اشاره به این که خداوند در قرآن کریم دستور داده است که اگر مسأله‌ای را نمی‎دانید به کسی که می‎داند مراجعه کنید، افزود: انسان عاقل در کاری که متخصص نیست به افرادی‌که کارشناس است مراجعه می‎کند.


حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی مهم‎ترین دلیل بر جواز تقلید اصل عقلایی را رجوع به متخصص دانست و ادامه داد: این مهم کاری به دین، مذهب و قومیت ندارد و از اصول عقلایی و شرعی است.


وی با اشاره به این که رأی مبتنی بر نظر کارشناس است و قاضی بدون کارشناس نمی‎تواند رأی صادر کند، اظهار داشت: کارشناسان تکیه‎گاه قاضی و بازوان دستگاه قضایی هستند.


نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان این که حکمی بدون نظر کارشناس از سوی قاضی صادر نمی‎شود، گفت: اغلب دعاوی و اختلافات به‌واسطه رأی کارشناس است و خیلی از مسائل گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مالی و خانوادگی نیازمند کار کارشناسی است.


جایگاه کارشناس در اجرای عدالت مؤثر است
حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی هدف از خلقت و سرانجام هستی را عدالت بیان کرد و عنوان کرد: جایگاه کارشناس در جامعه و در امر قضاوت و اجرای عدالت جایگاهی رفیع و با عظمت است، اگر گزارش کارشناسی صحیح نباشد، عدالت نبوده و ظلم وارد شده است.


وی بین کارشناسان و دادگستری ارتباطی تنگاتنگ و عمیق است و امکان تفکیک بین این دو وجود ندارد، افزود: کارشناس از لحاظ حرفه، شغل و از نظر سطح علمی و مهارتی از جایگاه رفیعی برخوردار باشد.


امام جمعه خرم آباد با اشاره به این که در دعاوی هر کسی به حیله‎های گوناگون سعی می‎کند حق را باطل و برعکس جلوه دهد و کار خود را پیش ببرد، گفت: در این بین یک کارشناس دقیق و ریزبین باید هوشیاری لازم را داشته باشد تا رأی او صحیح باشد.


وی با تأکید بر این که کارشناس باید روزآمد بوده و دهن‎بین نباشد، افزود: باید آموزش های تخصصی، تدبیر و راه چاره جدید به صورت مستمر برای کارشناسان برگزار شود.


امام جمعه خرم آباد تأکید کرد: در قالب برگزاری دوره های آموزشی باید کارشناسان از لحاظ مهارت، دانش و مسائل روز ارتقا یابند.


وی در ادامه با بیان ویژگی های بارز کارشناسان تصریح کرد: کارشناس باید شناخته شده باشد، چهره امین و مورد اعتمادی داشته، راستگو و دارای اخلاق نیکو باشد.


حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی در زمینه ارتباط کارشناس با قاضی افزود: ارتباط کارشناس با دادگستری و قاضی ارتباطی قلبی است، قاضی باید خود را مدیون کارشناس بداند، کارشناس باید اطمینان قاضی را جلب و قاضی نیز به کارشناس اعتماد کند.


کارشناسان امین جامعه هستند
نماینده ولی فقیه در لرستان کارشناسان را امین جامعه بیان کرد و خاطرنشان کرد: کارشناس باید عفت بطن شکم و شهوت داشته باشد، در کارش کم‎کاری نکند و خلاف واقع رأی صادر کنند./9459/202/ب2

ارسال نظرات