۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۳۰۲۹۹۴
کارشناس مسائل مذهبی:

لقمه حرام راه یاری امام زمان را مسدود می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام باقری گفت: مهم ترین عاملی که موجب به وقوع پیوستن واقعه کربلا شد، لقمه های حرامی بود که شکم دشمنان امام حسین(ع) از آن پر شده بود و عقلانیت را از آن ها گرفته بود.
لقمه حرام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عبد الرسول باقری کارشناس مسائل مذهبی در سخنرانی شب گذشته که در مجتمع فرهنگی رضوان برگزار شد، گفت: هدایت انسان در گرو رعایت اصول الهی در سه مسأله است.

وی به اهمیت سه عنصر اصلی نماز، حق الناس و حفظ شکم اشاره کرد و افزود: از دیدگاه قرآن و روایات معصومان(ع)، رعایت اصول الهی در این سه موضع یعنی نماز، حق الناس و حفظ شکم، تا حدود زیادی موجب هدایت انسان می شود.

حجت الاسلام باقری با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که می فرمایند، «ملاک قبولی اعمال انسان در روز قیامت، قبولی نماز او است»، تصریح کرد: اثرات نماز مقبول در زندگی فردی و اجتماعی چنان وسعتی دارد که ملاک قبولی سایر اعمال در روز قیامت است.

کارشناس مسائل مذهبی با توجه به آیه چهل و پنجم سوره بقره که می فرماید «وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ» بیان کرد: ابن سینا می گوید، هر گاه به مشکلی برخورد می کردم که راه حلی برای آن وجود نداشت، دو رکعت نماز می خواندم و بعد از آن مشکلم به طور عجیبی حل می شد.

وی در ادامه به روایتی از امیرمؤمنان(ع) که سه مرتبه می فرمایند، «مرد باد بنده شکم»، اشاره کرد و گفت: مهم ترین عاملی که موجب به وقوع پیوستن واقعه کربلا شد، لقمه های حرامی بود که شکم دشمنان امام حسین(ع) از آن پر شده بود و عقلانیت را از آن ها گرفته بود.

حجت الاسلام باقری ابراز کرد: اهمیت حق الناس به قدری زیاد است که در شب عاشورا امام حسین(ع) به افرادی که حق الناسی بر گردنشان است، اجازه همراهی با کاروان کربلا را نمی دهد و به آن ها می گوید، در آخرت نمی توانم کاری برای شما انجام دهم.

کارشناس مسائل دینی با اشاره به روایتی از امام معصوم که می فرمایند، «شِیعَتُنا نَحلِیُّون»، افزود: آثار شیعه باید همانند عسل، افزون بر شیرین بودن، دوام بسیار زیادی داشته باشد.

وی در پایان با توجه به آیه هشتم سوره شمس که می فرماید «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» اذعان کرد: برخورداری از الهامات الهی برای تشخیص خوب و بد از یکدیگر در دنیا معلول درجه ایمان انسان به خداوند است، یعنی هر چه ایمان انسان به خداوند بیشتر باشد، خوب و بد را بهتر تشخیص می دهد./867/202/ب1

ارسال نظرات