۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷
کد خبر: ۳۰۴۷۱۸
آیت الله مهدوی:

جبر در توفیق هیچ معنایی ندارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تبیین عبارت وَفَّقَنی لِطاعَتِکُم، گفت: جبر در توفیق هیچ معنای نداشته و هر اتفاقی معلول حرکت انسان و توفیق الهی است.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری سه شنبه شب در سلسله مباحث تفسیر زیارت جامعه کبیره که در مجتمع فرهنگی رضوان برگزار شد، گفت: برخورداری از شفاعت نیاز به تلاش انسان دارد.

 

وی توفیق و همت را دو بال برای وقوع یک اتفاق دانست و افزود: عبارت وَفَّقَنی لِطاعَتِکُم در زیارت جامعه کبیره به معنای جبر در توفیق نیست، یعنی خداوند به کسی توفیق مستقل عطا نمی کند و هر اتفاقی معلول حرکت انسان و توفیق الهی است.

 

آیت الله مهدوی تصریح کرد: آیه صد و شصتم سوره انعام که می فرماید«مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ فَلاَ یُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ» در تأیید همراهی همت و توفیق در وقوع یک اتفاق بیان شده است، یعنی اعطای ده حسنه از طرف خداوند در گرو ارسال یک حسنه از طرف انسان است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تبیین عبارت رَزَقَنی شَفاعَتَکُم ابراز کرد: طبق روایتی از امام صادق (ع) که می فرمایند، شفاعت ما اهل بیت به سبک شمارنده نماز نمی رسد، متوجه می شویم که برخورداری از شفاعت نیز همانند برخورداری از توفیق جبری نبوده و نیاز به تلاش خود انسان دارد.

 

وی با اشاره به عبارت جَعَلَنی مِمَّن یَقتَصُّ آثارَکُم بیان کرد: یکی از وظایف ما در قبال معارف اهل بیت (ع) تبیین و تشریح معارف ایشان در میان مردم جامعه به ویژه اعضای خانواده خودمان است.

 

آیت الله مهدوی گفت: راه اهل بیت (ع) تنها راهی است که می توان با قرار گرفتن در آن، به سیر و سلوک پرداخت، چرا که راه و مَنِش اهل بیت (ع) طبق آیه ششم سوره حمد که می فرماید «اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ» تنها راهی است که به خداوند منتهی می شود.

 

امام جمعه موقت اصفهان با بیان عبارت یُشَرَّفُ فی عافِیَتِکُم ابراز کرد: مهم ترین سلامتی، سلامتی فکری است که از آن با عنوان عافیت یاد می شود و اتصال واقعی به اهل بیت (ع) که تنها با داشتن ایمان قوی و عمل صالح برای انسان حاصل می شود، چنین سلامتی را برای او به ارمغان می آورد.

 

وی در پایان افزود: عبارت مَن اَرادَ اللهَ بَدَأَ بِکُم در پنج مفهوم تشریح می شود یعنی، اولاً شناخت خداوند در گرو شناخت اهل بیت (ع) است، ثانیاً دوستی با اهل بیت (ع) دوستی با خداوند است، ثالثاً عبادت خداوند با پیروی از اهل بیت (ع) حاصل می شود، رابعاً صفات خداوند در وجود اهل بیت (ع) تجلی یافته است و خامساً مجموعه معارفی که راجع به پروردگار وجود دارد، در معارف اهل بیت (ع) بیان شده است./867/202/ب1

ارسال نظرات