۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۳۱۰۱۱۲
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

قیام 19 دی نماد پیشتازی روحانیت در پیروزی انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: قیام 19 دی مردم قم در سال 56، نماد پیشتازی و پیشگامی علما و روحانیت در مبارزات علیه رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام يعقوبي

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با گرامیداشت سالگرد قیام خونین مردم قم در سال 56 و کشتار روحانیان از سوی رژیم پهلوی، اظهار کرد: قیام نوزدهم دی ماه مردم قم و به خاک و خون کشیده شدن مردم و روحانیان در این واقعه، به نوعی نقطه شروع انقلاب اسلامی است.

 

وی با بیان اینکه در این روز مردم قم به پیشگامی مراجع تقلید، علما و روحانیان در برابر توهین روزنامه اطلاعات به امام خمینی(ره) ایستادند، اضافه کرد: در این مقاله که در روزنامه اطلاعات با امضای مستعار فردی به نام احمد رشیدی مطلق منتشر شده بود، به امام توهین شده بود و در نتیجه مردم آشفته شده و خون آنها به جوش آمد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: در پی چاپ این مقاله حوزه علمیه قم به خروش آمد و مردم هم با تأسی از مراجع تقلید، علما و روحانیان و طلاب حوزه علمیه قم به میدان آمدند تا در برابر این جریان ایستادگی کنند.

 

وی با اشاره به اینکه این قیام از سوی عمال و مزدوران شاه به شدت سرکوب و به خاک و خون کشیده شد، افزود: نوزدهم دی ماه یوم الله بوده و اکنون نیز در سالگرد این روز می بایست به صحنه آمد و به شهدای این قیام درود فرستاد.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با یادآوری اینکه قیام نوزدهم دی ماه مردم قم و پس از آن شهادت سیدمصطفی خمینی باعث تغییر فضای سیاسی کشور و در حقیقت، آغاز انقلاب شد، اضافه کرد: پس از قیام خونین پانزدهم خردادماه، نام قم به عنوان مرکز اصلی و هدایت کننده مبارزان انقلابی مطرح بود و بعد از 14 سال، با قیام نوزدهم دی ماه روحانیان و مردم این شهر در سال 56 جرقه انقلاب زده شد و قیام و مبارزات انقلابی در سراسر کشور همگانی شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به پیشگامی و پیشتازی مراجع تقلید، علما و روحانیان در قیام نوزدهم دی ماه قم، خاطرنشان کرد: قیام نوزدهم دی مردم قم در سال 56، درواقع نماد پیشتازی و پیشگامی علما و روحانیت در مبارزات علیه رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی است.

 

به گفته رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی، یوم الله نوزدهم دی ماه یادآور حماسه بزرگ و باشکوهی است که برگ دیگری از کتاب زرین تاریخ انقلاب اسلامی ایران را رقم زد و تومار دو هزار و 500 ساله نظام شاهنشاهی را در هم پیچید.

 

وی اضافه کرد: نوزدهم دی ماه یوم اللهی است که در آن روحانیان و مردم قم با حضور به هنگام خود در صحنه، سرآغاز سقوط رژیم سفاک پهلوی را رقم زده و پایان این حکومت ظلم و جور را به همه مردم ایران نوید دادند.

 

وی با اشاره به حضور به موقع مردم و حوزویان در این واقعه، اظهار کرد: حضور به موقع در میدان به معنای موقعیت شناسی و زمان شناسی بوده که باید آن را از قیام نوزدهم دی ماه آموخته و در زندگی اجتماعی و سیاسی به کار بریم.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه اکنون نیز می بایست هر گاه نیاز باشد به موقع در صحنه حاضر باشیم، افزود: باید در عرصه های مختلف با حضور به موقع و زمان شناسی، پیام انقلاب اسلامی را به نسل‌های جدید انتقال دهیم./9314/302/ب3

ارسال نظرات