۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۳۱۳۶۰۴
عضو جامعه مدرسین:

انتخابات برگ برنده نظام اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) انتخابات را برگ برنده نظام دانست و گفت: دشمنان جمهوری اسلامی ایران در انتظار انتخابات هستند و در کمین نشسته اند؛ حضور گسترده مردم از نفوذ دشمنان به این مرز و بوم جلوگیری می کند.
محمد جواد فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد انتخاباتی استان قم با گرامی داشت سی و هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: مردم انتخابات را از اموری می‏دانند که می‏توانند در صحنه نظام حضور یابند، در تصمیم گیری‏های کشور سهیم باشند و از این جهت است که انتخابات برای مردم، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: مسؤولان باید با تلاش بیشتری به وظایف خود بپردازند و انتخابات همیشه برگ برنده ای برای این نظام بوده است؛ از این رو مسؤولان در تأیید و رد صلاحیت افراد باید نهایت دقت را لحاظ کرده و در چارچوب قانون وظایف خود را انجام دهند.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز کرد: مردم نیز باید با آگاهی به نمایندگان رأی دهند و نماینده دلسوز مردم و انقلاب را انتخاب کنند، چرا که این انتخابات به حیثیت نظام گره خورده است؛ مسؤولان محترم انتخابات باید بین خود و خدا، خداوند متعال و قانون را ملاک قرار دهند و از هر گونه اقدام جناحی و سلیقه‏ای دوری کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: من قبلاً هم گفتم که بالأخره یکی از حقوق افرادی است که صلاحیت دارند، چه در مجلس خبرگان و چه در مجلس شورای اسلامی، افرادی که صلاحیت برای حضور در این مجلس‌ها را دارند یکی از حقوق قانونی و شرعی آنهاست، ما برای محروم کردن اینها از حقوق‌شان باید یک حجّت قوی داشته باشیم. به مجرّد اینکه بگوئیم این آدم را نمی شناسیم، علم نداریم که این آدم نسبت به اسلام چه می‌گوید؟ به ملاک این، شرعاً نمی‌شود رد کرد.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: در موضوعات مهم باید تحقیق شود و افرادی که در صلاحیت آن‏ها شک وجود دارد، باید از بستگان و اطرافیان وی تحقیق به عمل آید؛ شورای محترم نگهبان باید دقت مضاعفی را نسبت به افرادی که برای انتخابات نام نویسی کرده‏اند داشته باشد و یک تجدید نظر در صلاحیت‏ها داشته باشد.

وی تصریح کرد: مشاهده شده که برخی افراد، با وجود افتخارات و سوابق روشن در نظام، رد صلاحیت شده اند؛ اگر فردی که واجد شرایط است و رد صلاحیت شود، حق مردم ضایع شده، چرا که مردم نمی‏توانند از وجود او بهره ببرند.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی افرادی برجسته باید حضور یابند و انتخاب این افراد وظیفه مردم است تا به واسطه انتخاب افراد شایسته به مجلسین اعتبار دهند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) انتقاد کرد: در مجلس شورای اسلامی برخی نمایندگان صحبت‏هایی می کنند که باعث خجالت است؛ یک نماینده باید از الفاظ متناسب و متانت برخوردار باشد و افرادی که از جهت علمی و سیاسی برجسته نیستند، باید رد صلاحیت شوند.

وی با تأکید بر اهمیت مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان رهبری که وظیفه انتخاب رهبر جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد یکی از مهم ترین ارکان این نظام است و قوی ترین افراد علمی و سیاسی در آن حاضر هستند و به هیچ یک از جناح‏ها تعلق ندارند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان اظهار داشت: دشمن در انتظار انتخابات آینده است همچنان که هر دوره به این گونه بوده است؛ حضور گسترده مردم از نفوذ دشمنان جلوگیری می‏کند؛ باید توجه داشت که با یک سلیقه نمی‏شود اهداف کشور را دنبال کرد و به مقصد رسید؛ برای رسیدن به هدفی که رهبر معظم انقلاب و امام راحل در نظر دارند حضور همه سلایق نیاز است و همه اندیشه‏ها در چارچوب نظام حضور یابند تا شاهد پیروزی این انقلاب باشیم./840/پ202/ج

 

متن کامل سخنان رییس مرکز فقهی ائمه اطهار به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین

از لطف و حضور معاونت محترم سیاسی و جنابعالی و دوستان بزرگوارتان که مربوط به ستاد انتخابات استان قم هست و زحمت کشیدید تشریف آوردید تشکر می‌کنم. ابتدا فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب، ایام بسیار پرخاطره‌ی ورود امام رضوان الله علیه به ایران و پیروزی انقلاب را گرامی می‌دارم و تبریک عرض می‌کنم و ازخدای تبارک و تعالی می‌خواهم که انشاء‌الله انقلاب ما هر سال با رونق بهتر و با امید بیشتر به حرکت خودش ادامه بدهد، در مورد انتخابات مطالب زیادی هست که غالباً مطرح شده، اما تأکید روی بعضی از محورهایش هم برای مسئولین لازم است و هم برای مردم عزیزمان. اولین محور اینکه ما می‌دانیم مردم بالأخره انتخابات را یکی از اموری می‌دانند که حمایت خودشان را به وسیله انتخابات و حضور در صحنه از انقلاب و نظام حساب می‌کنند، یعنی انتخابات در کشور ما مجرّد این نیست که یک گروه سیاسی بر یک گروه دیگری تفوّق و برتری پیدا کند، یک گروهی برود و گروهی بیاید.

 

در نظام جمهوری اسلامی انتخابات به حیثیت نظام ما گره خورده، البته در همه‌ی دنیا نظام سیاسی‌ و حیثیت سیاسی‌شان هست و طبیعی است، اما در جمهوری اسلامی این نظام دینی که ما داریم و این نظام الهی که برپا شده یک اهمیّتی برای همه‌ی مردم دارد و این سبب می‌شود، یعنی وقتی ما این را قبول داریم که حضور در انتخابات یک حمایت مجددی از نظام و مجموعه‌ی نظام است، هم وظیفه‌ی مسئولان را بیشتر می‌کند که با تدبیر بیشتر، با درایت بیشتر این مسئله را مدیریت کنند و هم اینکه مردم عزیز ما با بصیرتی که دارند ان شاء‌الله حضور چشم گیری در انتخابات داشته باشند و من امیدوارم همانطوری که انتخابات گذشته یک برگ برنده‌ای برای مجموعه‌ی نظام بوده، این انتخابات هم که پیش رو داریم دو انتخاباتی که هست، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورا، به نحو احسنت انجام شود و مردم حضور بسیار خوبی را داشته باشند، این شاید اساسی‌ترین نکته‌ای است که در مورد انتخابات است.

 

عرض کردم وقتی به این نکته آدم توجه می‌کند، آن کسی که مسئول تأیید صلاحیت‌هاست، کسی که مسئول اجراست، کسی که می‌خواهد رأی بدهد با یک انگیزه و دقت بیشتر حضور پیدا می‌کند، اگر یک مسئول بداند که تأیید یک نفر یا عدم تأیید یک نفر ارتباط با حیثیت نظام پیدا می‌کند دیگر به خودش نباید اجازه بدهد که اغراض سیاسی، اغراض جناحی، اغراض شخصی، این مسائل را به میدان بیاورد و باید روی همان که قانون برای او مقرر کرده پیش برود. مردم هم اگر واقعاً به این جهت توجه داشته باشند در انتخاب افراد می‌روند سراغ افرادی که به درد نظام بخورند و رای اعتلای کشور مفید باشند، آدمهای اهل‌ فکر و برنامه باشند، اهل اندیشه باشند، مردم قطعاً نمی‌آیند یک نماینده‌ای را انتخاب کنند که برای او یک شغلی شود و یک موقعیتی ایجاد شود و او بخواهد در پناه این شغل وموقعیت استفاده‌هایی برای خودش کند، نماینده‌ای که واقعاً دلسوز مردم و دلسوز دین و نظام باشد و این را بر همه چیز مقدم کند. لذااین جهت خیلی مهم است، گره خوردن انتخابات به حیثیت نظام، هم وظیفه مردم و هم وظیفه مسئولین را مضاعف می‌کند.

 

نکته دوم که در نکته اول هم داخل بوده و باید به آن اشاره کنیم؛ مسئولین محترم انتخابات است، چه وزارت کشور، چه شورای محترم نگهبان، اینها واقعاً باید بین خودشان و خدا ملاک را خدای تبارک و تعالی قرار بدهند و ملاک را قانون قرار بدهند، اگر دلسوز برای نظام هستند که انشاء‌الله هستند و اگر می‌خواهند حیثیت این نظام در این انتخابات بالا بیاید، رتبه حیثیت نظام بالا بیاید، اینها واقعاً باید اغراض جناحی سلیقه‌ای و شخصی را کنار بگذارند و آنچه که قانون دلالت دارد و دین دلالت دارد را معیار قرار بدهند.

 

من قبلاً هم گفتم که بالأخره یکی از حقوق افرادی است که صلاحیت دارند، چه در مجلس خبرگان و چه در مجلس شورا، افرادی که صلاحیت برای حضور در این مجلس‌ها را دارند یکی از حقوق قانونی و شرعی آنهاست، ما برای محروم کردن اینها از حقوق‌شان باید یک حجّت قوی داشته باشیم. به مجرّد اینکه بگوئیم این آدم را نمی شناسیم، علم نداریم که این آدم نسبت به اسلام چه می‌گوید؟ به ملاک این، شرعاً نمی‌شود رد کرد، برای اینکه این یک مسئله‌ی خیلی روشنی است و از حقوق افرادی است که خودشان فکر می‌کنند دارای صلاحیّت هستند، حالا نظام می‌خواهد این افراد را رد کند، باید با یک حجّتی باشد، قبلاً هم گفتم نباید اشتباه کنیم که این همان مسئله فقهی است بگوید اصالة‌العدم اصل عدم احراز است و تمام کنیم، این یک حجّت روشن می‌خواهد. بعبارةٍ اُخری ما در فقه‌مان یک موضوعات مهمی داریم ولو یک قانونی هست که مشهور فقها قائل‌اند می‌گویند در شبهات موضوعیه فحص لازم نیست، الآن نمی‌دانم اینجا نجس است یا نجس نیست، لازم نیست که فرض کنم نجس هست یا نیست؟ در شبهات موضوعیه فحص لازم نیست، ولی یک موضوعات مهمه را خود فقها می‌گویند در این موضوعات مهمه فحص و بررسی کنید، مثلاً حج برای انسان خیلی مهم است، حج چیزی است که اگر انسان مستطیع باشد و نرود به مرگ مسلمانی نمی‌رود، یهودی و نصرانی می‌میرد.

 

اگر کسی شک دارد مستطیع هست یا نیست، نمی‌تواند بگوید اصل عدم استطاعت است، تا آخر عمر هم حج نرود، همینجا فقهایی که می‌گویند در موضوعات فحص لازم نیست اینجا را می‌گویند فحص لازم است، من می‌خواهم عرض کنم مسئله‌ی حضور افرادی که واقعاً واجد صلاحیت‌اند و خودشان را مفید برای خدمت به نظام و انقلاب می‌بینند ما اگر بخواهیم اینها را محروم کنیم یک حجّت قوی می‌خواهد، به مجرد اینکه این احراز نشدبرای ما کافی نیست، بله احراز نشد به چه دلیل؟ مثلاً حالا راجع به مسلمان بودن یک کسی شک دارند، این باید بروند لااقل از عده‌ی زیادی از فامیل و بستگانش بپرسند نماز می‌خواند یا نه؟ ظواهر اسلامی را رعایت می‌کند یا نه؟ اما همینطور بگویند برای ما ثابت نشده و بگویند این صلاحیت ندارد، این درست نیست، باید فحص شود.

 

ما می‌بینیم افرادی را ممکن است رد صلاحیت کرده باشند که به حسب ظاهر یک سوابق خوبی در نظام داشته باشند، این را می‌خواهند رد کنند باید با یک حجّت قوی و محکم باشد. امیدوارم که ان شاء الله این آقایان روی آن عدالت و تقوایی که دارند باز یک تلاش مضاعفی کنند که مبادا حقّی از کسی ضایع شود، این تعبیری که رهبری معظم انقلاب فرمودند راجع به حقّ الناس بودن تعبیر بسیار دقیقی است و باید رعایت شود، اگر یک کسی که واجد صلاحیت نیست شرایطی که قانون معین کرده را نداشته باشد بخواهد تأیید شود حقّ همه‌ی ملت ایران ضایع شده، این روشن است. طرف دیگرش همین طور است اگر کسی که واجد شرایط است، همه‌ی شرایط را دارد رد شود، نه فقط حقّ او ضایع شده او هم حقّ همه‌ی ملت ایران است چون همه‌ی مردم از او محروم می‌شوند، یعنی این مسئله به قدری مهم است که فراتر از مسئله‌ی اشخاص است بگوئیم یک شخصی را رد کردند، یا یک شخصی را قبول کردند، آنکه قبول کردند یا رد کردند مسئله‌ی شخصی است! نه، این باز یک مقدار دقت کنیم آن کسی که رد می‌شود اگر واجد شرایط است حقّ همه‌ی مردم را ضایع کرده چون همه از این محروم می‌شوند، آن کسی که شرایط را ندارد تأیید شود باز حقّ همه‌ی مردم را ضایع کردند، اینقدر مسئله مسئله‌ی مهمی است و لذا می‌طلبد که واقعاً با یک تلاش ویژه برای این که انتخابات بسیار با شکوهی برگزار شود ان شاء الله این تلاش ویژه را مسئولین محترم ما داشته باشند و افراد مهمی بیایند.

 

نکته بعد اینکه ما یک مجلسی چه در خبرگان رهبری، چه در مجلس شورا می‌خواهیم که برجستگان از مردم در آن حضور داشته باشند، اگر واقعاً در هر یک از این مجلس‌ها ما ملاحظه کنیم که افرادی برجستگی ندارند، این مصلحت نیست لذا اینجا دیگر وظیفه‌ی مردم است، مردم واقعاً بروند دنبال انتخاب افرادی برجسته، افرادی که واقعاً وقتی حضور در مجلس پیدا می‌کنند به مجلس اعتبار بدهند، برای مجلس یک وزانتی باشد.

 

من یک وقتی خدمت ریاست محترم مجلس در یک جلسه‌ای که صحبت می‌شد عرض کردم گاهی اوقات انسان پیچ رادیوی مجلس را باز می‌کند از صحبت‌های بعضی از نمایندگان خجالت می‌کشد، نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی باید در حرفش، در گفتارش، در اندیشه‌اش واقعاً یک متانت و وزانتی، یک هویّت، ارزشها در همه‌ی وجودش مشهود باشد ولی گاهی اوقات می‌بینیم متأسفانه اینطور نیست. لذا من توصیه‌ام اینست که مردم عزیز ما بعد از اینکه مسئولین افراد واجب صلاحیت را مشخص کردند کاملاً فحص کنند و برجستگان را بفرستند، مخصوصاً در قمِ ما که انتظار از آن خیلی بالاست، انتظار از قم اینست که افراد عالم و مجتهد حضور پیدا کنند، در دوره‌های اول انقلاب هم یادم هست که می‌رفتند مجتهدین را پیدامی‌کردند که حضور پیدا کنند، باز سعی شود که افرادی که از جهت علمی، دینی، بینش سیاسی، اینها واقعاً یک برجستگی داشته باشند که از قم انشاء الله انتخاب شوند و ما دعا می‌کنیم خبرگان که مهم‌ترین نهاد این کشور هست و حساس‌ترین نهاد است و دیگر ما فوق آن نمی‌توانیم نهادی را تصویر کنیم، نهادی که باید رهبری را انتخاب کنند، اگر خدایی نکرده حادثه‌ای برای رهبری به وجود بیاید این مسئولیت بزرگترین مسئولیت‌هاست، یک مجلس خبرگان با عظمت، مجلس خبرگانی که چهره‌های قوی علمی و اجتهادی، سیاسی، بدون اینکه بخواهد به یک جناح و سلیقه تمایل داشته باشد، و همچنین مجلس شورا که چهره‌های برجسته‌ای از قسمت‌های مختلف دانشگاهیان، علما، تجار، دانشجویان و همه قشرها حضور پیدا کنند و واقعاً یک مجلسی با چهره‌های قوی باشد که برای انقلاب بتوانند گام‌های بسیار بزرگی را بردارند.

 

این مطلب روشن است و من تأکید می‌کنم دشمن در انتظار اینست که ببیند انتخابات آینده چگونه است؟ البته همیشه در هر انتخاباتی دشمن در کمین بوده اولاً مردم چقدر شرکت می‌کنند چه افرادی را انتخاب می‌کنند باید طوری باشد که واقعاً دشمن به این نتیجه برسد که در ایران همه‌ی مردم تلاش می‌کنند برای حفظ نظام و عظمت نظام و حضور گسترده‌ی مردم و استفاده‌ی از همه‌ی سلیقه‌ها، این فکربسیار باطل و خام و کهنه و بی‌اساسی است که فکر کنیم با یک سلیقه بشود کشور و نظام را دنبال کرد و به مقصد رساند، اگر ما بخواهیم این نظام به آن مقصدی که امام رضوان الله علیه و رهبری معظم، آن مقصد را برای ما ترسیم کردند برسد، حضور همه‌ی سلیقه‌ها لازم است، همه‌ی سلیقه‌ها که در چهارچوب نظام اصول و محکمات نظام را قبول دارند ولی اگر افراد و اشخاصی فکر کنند که اگر یک مجلسی با یک سلیقه واحد درست کنند در عظمت کشور مؤثر خواهد بود به نظر ما هم تجربه نشان داده که اشتباه است و هم امری است که وقتی فکر می‌کند می‌بیند که راه اشتباهی است، باید اندیشه‌های در چهارچوب نظام و سلیقه‌ها بیایند که ان شاء الله به نتایج خوبی برسد.

از همه عزیزان و سرورانی که تشریف آوردند تشکر می‌کنم، دعا می‌کنم در این مسئولیت بسیار مهمی که دارید خداوند شما را بیشتر یاری کند ان شاء الله.

/840/پ202/ج

ارسال نظرات