۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۳۱۴۲۷۵

اخبار کوتاه آستان قدس رضوی ویژه دهه فجر

خبرگزاری رسا ـ تشرف معاون بین الملل دانشگاه سوربن فرانسه به حرم رضوی، مهدالرضاهای آستان قدس رضوی میزبان جشن های دهه فجر، برگزاری مسابقات فرهنگی ویژه زائران غیرایرانی، برپایی نمایشگاه مطبوعات انقلاب در کتابخانه مرکزی رضوی و عرضه 37 هزار عنوان محصول فرهنگی در فروشگاه‌های به‎نشر از عناوین خبرهای کوتاه آستان قدس رضوی ویزه دهه فجر است.
استان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، معاون امور بین الملل دانشگاه سوربن فرانسه در حرم مطهر رضوی حضور یافت و از  گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی بازدید کرد.

 

امانوئل فریس در این  بازدید از موزه قرآن و نفایس، گنجینه هدایای مقام معظم رهبری و تالار استاد فرشچیان دیدن کرد و گفت: قرآن های خطی بی نظیری در این مکان نگهداری می شود که یکایک آنها دارای سرگذشتگی تاریخی و شگفت انگیز است.

 

وی با اشاره به علاقه شخصی خود به هنر میناکاری ایرانی گفت: در یک صفحه از این کتاب ها می توان چندین هنر را با هم و در یک صفحه مشاهده کرد، هنرمیناکاری، خاتم کاری، طلاکاری و هنرهای اصیل اسلامی و ایرانی دیگر همه درخدمت زیباسازی و جلوه آرایی این کتابها و اماکن مذهبی نقش دارند.

 

امانوئل فریس با اشاره به زیبایی بی نظیر گچ بری های موجود در گنجینه قرآن، افزود: نشانه های زیادی وجود دارد که بیانگر قرابت فرهنگی و هنری ایرانیان و فرانسویان در طول تاریخ است و در زبان فرانسه نیز می توان بعضی واژگان ایرانی را در مکاتب هنری شنید.

 

عرضه 37 هزار عنوان محصول فرهنگی در فروشگاه‌های بهنشر

بیش از  37 هزار عنوان کتاب و محصول فرهنگی همزمان با سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در فروشگاه‌های دوازده‌گانه‌ بهنشر در مشهد و تهران عرضه می‌شود.

 

از عرصه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی که نزدیک به 30 سال فعالیت را با دریافت گواهی‌نامه‌ها و جوایز ملی و بین‌المللی در کارنامه‌ کاری خود به ثبت رسانده، انتشارات این مجموعه‌ عظیم است که با شعار بهترین‌های نشر در حوزه‌ نشر کتاب برای کودک و بزرگسال، از نام‌ورترین‌ها شناخته می‌شود.

در سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، این انتشارات بیش از 37 هزار عنوان کتاب و محصول فرهنگی خود را در فروشگاه‌های دوازده‌گانه در مشهد و تهران با تخفیف 5 تا 40 درصدی ارائه کرده است.

 

قرآن، ادعیه، کالا و لوازم‌التحریر با پنج درصد، کتاب‌های به‌نشر و سایر مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی با 20 درصد، کتاب‌های سایر ناشران با 10 درصد و هم‌چنین 237 عنوان کتاب نیز به مناسبت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با 40 درصد تخفیف عرضه می‌شود.

 

مهدالرضاهای آستان قدس رضوی میزبان جشن های دهه فجر

همزمان با فرا رسیدن ایام الله دهه فجر جشن های باشکوه، شاد و مفرحی در مهدالرضاهای وابسته به آستان قدس رضوی برگزار می شود.

 

در این جشن ها برنامه های متنوعی چون مسابقه، نقاشی، نیایش، نمایش عروسکی، کاردستی، پویانمایی با محوریت دهه جشن و پیروزی انقلاب اسلامی برای کودکان برگزار می شود.

 

آستان قدس رضوی با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و هنری مهدالرضاها سعی دارد خاطره های روزهای پیروزی انقلاب اسلامی را در ذهن کودکان و نوجوانان ماندگار کند.

 

زائران کودک بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) می توانند با مراجعه به کارگاه های مهد الرضا(ع) واقع در دارالقرآن الکریم در این جشن ها شرکت کنند.

 

«انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن» محور مسابقات زائران غیرایرانی

در آستانه فرا رسیدن ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، مسابقات فرهنگی ویژه زائران غیر ایرانی حرم مطهر رضوی با محوریت «تبیین شخصیت رهبر کبیر انقلاب اسلامی(ره) و بررسی دستاوردهای آن» برگزار می شود.

 

سید محمد‌ جواد هاشمی‌ نژاد، مدیر امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه این مسابقات با محوریت ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود، اظهار کرد: با توجه به حضور زائران غیر ایرانی از اقصی نقاط دنیا به حرم مطهر رضوی در این ایام، خدمات متنوع و ویژ‌ای برای این گروه از زائران از جمله برگزاری جشن‌ها، سخنرانی و مسابقات فرهنگی در نظر گرفته شده است.

 

هاشمی‌ نژاد افزود: تلاش شده اطلاعات ارزشمندی از طریق این مسابقات با استفاده از کتاب‌های مختلف و با به کارگیری از تیم‌های کارشناس در اختیار شرکت ‌کنندگان قرار گیرد.

 

وی با اشاره به برگزاری مسابقات ویژه زائران اردو زبان، تصریح کرد: برگه‌های این مسابقات به زبان اردو است و هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در رواق کوثر حرم مطهر رضوی توزیع می‌شود و به برگزیدگان نیز جوایزی به رسم یادبود اهداء می‌شود.

 

مدیر امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی گفت: تلاش شده با استفاده از کتاب‌های مختلف و با به کارگیری از تیم‌های کارشناس، اطلاعات ارزشمندی از طریق این مسابقات در اختیار شرکت ‌کنندگان قرار گیرد.

 

وی بیان کرد: «بررسی شخصیت امام خمینی(ره)»، «امام خمینی(ره)، رهبر و عالمی بزرگ در دوران معاصر» و «تاثیرات انقلاب اسلامی در بیداری جهان اسلامی» از جمله موضوعاتی است که به‌صورت کتبی ویژه زائران عرب زبان در رواق دارالرحمه حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

 

مدیر امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی ادامه داد: مسابقه «احکام» از موضوعاتی است که برای آذری زبانان تدارک دیده شده است و به صورت شفاهی، در رواق غدیر حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

 

هاشمی نژاد ضمن تاکید به برگزاری مسابقات در هر روز به مناسبت دهه فجر، پیام رسانی از طریق چاپ بنر در صحن‌ها به مناسبت این ایام به 4 زبان انگلیسی، اردو، آذری و عربی، را از جمله فعالیت‌های این اداره در حوزه راهنمای زائر و تبلیغات محیطی ذکر کرد که در این ایام به صورت ویژه اجرا می شود.

 

برپایی نمایشگاه مطبوعات انقلاب در کتابخانه مرکزی رضوی

مجموعه کم نظیری از اسناد، مطبوعات، تمبرها، عکس‌ها،کتاب‌ها با موضوع انقلاب اسلامی ایران، در قالب نمایشگاهی علمی و فرهنگی، در دهه فجر در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به نمایش عموم گذاشته شده است.

 

در این نمایشگاه که به مناسبت گرامی‌داشت  پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برگزار شده است، روزشمار انقلاب اسلامی با نمایش تیتر نخست روزنامه‌هایی که در سال 1357 چاپ و منتشر شده، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

 

در بخش دیگری از این نمایشگاه با عنوان «انعکاس رویدادهای انقلاب اسلامی در مطبوعات»، تصاویر چاپ‌شده در روزنامه‌های سراسری با موضوع‌هایی مانند «راهپیمایی شنبه به رهبری امام خمینی(ره)»، «پرواز امام، قطعی است»، «برنامه وسیع برای ورود امام»، «امام آمد»،«نبردهای خونین در میان واحدهای مسلّح در تهران»، «ارتش انقلاب، شهرها را آزاد کرد» و «رژیم، متلاشی شد»، در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

 

عکس‌های ارزشمندی از مبارزات مردم مشهد، حضور رهبر معظم انقلاب در راهپیمایی عالمان و روحانیان، سخنرانی ایشان و سایر علما چون آیت‌الله واعظ طبسی و حجّت‌الاسلام هاشمی‌نژاد در جمع انقلابیون، تحصّن جمعی از عالمان و روحانیان مشهد علیه رژیم پهلوی و شنبه خونین در میدان شاه (میدان شهدا) از مجموعه کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گزینش شده و به نمایش عموم گذاشته شده است.

 

گفتنی است،  نمایشگاه«اسناد، مطبوعات، تمبرها، عکس‌هاو کتاب‌ها با موضوع انقلاب اسلامی ایران» که یادآور رشادت‌ها و پایمردی‌های فجرآفرینان انقلاب اسلامی است، همه‌روزه از 12 تا 24 بهمن‌ماه‌ از ساعت7:30 تا 19 در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی پذیرای عموم علاقه‌مندان به آثار تاریخی، فرهنگی، دینی و مذهبی است./1308/101/ب2

ارسال نظرات