شناسایی نیاز مخاطبان اصل مغفول در تبلیغ حوزویان
حجت الاسلام حسین حقیقت، رییس اداره آموزش مرکز آموزشهای کاربردی معاونت فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنرانیهای چندین ساعته شهید صدوقی اظهار داشت: علمای گذشته ساعتها به سخنرانی میپرداختند و هر قسمت از سخنانشان را به قشر خاصی از جمعیت حاضر، اختصاص میدادند.
این نویسنده حوزوی بر مخاطب شناس بودن مبلغان تأکید کرد و ادامه داد: علما در سخنرانیها از شیوه ثابتی استفاده نمیکردند و این کار باعث میشد تا در خطابهها جذابیت ایجاد شود؛ برای، نوجوانان، جوانان، بانوان و سالمندان سخنان مورد پسند آنها را بیان میکردند و مجموعه ای از احادیث، روایات و اشعار را در کنار هم داشتند.
لازمه تبلیغ مخاطب شناسی است
وی به راهکارهای موفقیت مبلغان اشاره و ابراز کرد: مبلغان امروزی باید مخاطب شناس باشند و در ابتدا سخنان مناسب برای آن قشر و افراد را انتخاب کنند، سپس از کانالها و راههای متفاوت، این غذای روح را برای مخاطب خود ارائه دهند؛ مبلغی که این سه کار را به طور دقیق انجام دهد، یک مبلغ موفق خواهد بود.
حجت الاسلام حقیقت افزود: یک مبلغ پیش از شروع کار تبلیغی خود باید به دقت درباره آن شهر و مکان مورد نظر تحقیق کند و با اعتقادات و رسم و رسومات آنها آشنا شود؛ هر شهری مشکلات ویژه خود را دارد و با بررسی مشکلات موجود آن منطقه باید موضوع سخنان خود را انتخاب کند.
حفظ اتحاد از اصول تبلیغ است
رییس اداره آموزش مرکز آموزشهای کاربردی معاونت فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی به اتحاد تأکید و ابراز کرد: در شهرستانها و روستاهایی که اقلیتهای مذهبی زندگی میکنند، کار تبلیغی بسیار حساس است و کوچک ترین اشتباهی می تواند خسارت های جبرانناپذیری برای جامعه اسلامی به همراه داشته باشد؛ نسبت به شبهات روز آگاهی کامل باید وجود داشته باشد تا در صورت بروز هرگونه شبهه در ذهن جوانان در صدد برطرف کردن آن برآید.
این نویسنده حوزوی به تهیه اطلس اطلاعاتی درباره مکان مورد تبلیغ توصیه کرد و گفت: مبلغان باید سعی کنند یک اطلس تبلیغی برای خود تهیه کرده و یا از اطلاعات موجود در مؤسسات و نهادها استفاده کنند.
این کارشناس تبلیغی ابراز داشت: یکی دیگر از نیازمندیهای مهم طلاب مبلغ، آشنایی با وبلاگ و وبلاگ نویسی است، چرا که دشمنان اسلام و شیعه در این زمینه بسیار فعال هستند و جوانانی که در چنین فضاهایی فعالیت می کنند در معرض خطر هستند.
وی به استفاده از فضاهای مختلف موجود برای تبلیغ تأکید کرد و اظهار داشت: حوزه های علمیه و طلاب به خوبی میتوانند از رسانههای اجتماعی در کار تبلیغی استفاده کنند و از فواید این گونه فعالیتها این است که در وقت و هزینههای دیگر نیز بسیار صرفه جویی میشود.
استفاده تبلیغی از فضای مجازی
حجت الاسلام حقیقت ادامه داد: هر طلبه میتواند با تشکیل یک گروه و ارائه مطالب مفید، یک منبر شخصی در اختیار داشته باشد که تمام وقت به آن دسترسی دارد و دیگر نیاز ندارد که مخاطب حتما به مکان و یا محل خاصی برود تا از این مطالب بهره گیری کند؛ البته این به این معنا نیست که رسانههای اجتماعی جای هیأتها را میتوانند بگیرند و هدف این است که به این فضای ویژه نیز باید توجه شود.
وی به اعزام گروهی مبلغان اشاره کرد و افزود: تبلیغ گروهی که اخیرا توجه بیشتری به آن شده است، فواید و اثر بیشتری در مخاطبان دارد؛ در گروه های تبلیغی افراد بومی اعزام میشوند و این تبلیغ به طور مستمر در طول حداقل 3 سال انجام می شود تا این افراد بتوانند نسبت به ساکنان شناخت بیشتری پیدا کنند و با نیازهای آنان آشنا شوند.
رییس اداره آموزش مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در تبلیغ گروهی مباحث توصیه ای کمتر بیان می شود و بیشتر به رفع مشکلات می پردازند؛ اگر طلبه ای بخواهد کار گروهی انجام دهد، باید ابتدا به شناسایی نیازها بپردازد و به تأمین آن نیازها بپردازد.
وی اظهار داشت: طلاب مبلغ در شرایط سخت باید به تبلیغ چهره به چهره بپردازد و با اخلاق و رفتار اهل بیت(ع)، به خوبی می تواند افراد زیادی را به اسلام و مذهب شیعه دعوت کند؛ این نوع تبلیغ برای مناطق غیر شیعه نشین بسیار ضروری است تا نتیجه عکس نداشته باشد.
این نویسنده حوزوی ابراز کرد: از دیگر نکات ضروری در تبلیغ، جلب اعتماد است؛ در مواردی که مبلغ شیوه غلطی را در پیش گرفته باشد، هزینه زیادی را بر دوش مبلغ بعدی خود خواهد گذاشت؛ چرا که هزینه زدودن بی اعتمادی بیشتر از جلب اعتماد است.
رعایت سیره اهل بیت(ع) تأثیر تبلیغ را دو چندان می کند
وی سیره و سلوک مبلغان را در فضای تبلیغی اثرگذار دانست و تصریح کرد: آداب اجتماعی و روان شناسی تبلیغ به مبلغ کمک زیادی می کند که نشان دهنده سیره پیامبر اسلام(ص) است؛ اگر سبک برقراری ارتباط با اقشار، جنسیت و سنین مختلف را بلد باشیم، تأثیر بیشتری نسبت به منبر برای مخاطبان خواهیم داشت.
رییس اداره آموزش مرکز آموزشهای کاربردی معاونت فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: میزان جمعیت و مستمع با هم در ارتباط است؛ برای مثال اگر مبلغی به یک روستا برود که صد نفر جمعیت و 50 نفر آن مستمع است، نسبت به مبلغی که به شهر رفته و 300 نفر مستمع دارد، تفاوتی نمی کند.
وی به یکی از کاربردی ترین شیوه های تبلیغی اشاره و ابراز کرد: مبلغان باید بتوانند در ابتدای ورود خود به شهر یا روستا، با شورای آن منطقه دیدار داشته باشند؛ در روزهایی که مشغول به تبلیغ هستند، با اعضای این شورا به میان مردم بروند و به بررسی مشکلات ساکنان بپردازند.
تشریح شیوه تبلیغ گروهی
حجت الاسلام حقیقت تأکید کرد: تبلیغ گروهی به این معنا نیست که چند طلبه را سوار اتوبوس کنند و به یک منطقه بفرستند؛ کار گروهی یعنی کار تشکیلاتی و به این شیوه است که سرگروه یک گروه، با مدیریت صحیح، هر فعالیت را به افرادی که در آن زمینه تخصص دارند، واگذار می کند؛ به این شیوه تمام کار بر دوش یک نفر نیست و با تقسیم کار، سرعت و کیفیت تبلیغ به شدت افزایش پیدا می کند./840/ت301/س